Adel harmadik albumát az egész zeneipar várakozásokkal telve várta, nem csak a remélt zenei élmény, hanem üzleti szempontból is. Alig két héttel a megjelenés után immáron kijelenthetjük, hogy a brit énekesnő valóban történelmet írt, minden szempontból.
A sok rekord beállítás mellett ugyanakkor volt a zeneiparnak egy szegmense, amely teljesen kimaradt a sikerből, ez pedig a streaming szolgáltatások. Adele ugyanis már az album megjelenése előtt bejelentette, hogy sem a Spotify, sem az Apple Music, sem a Deezer szolgáltatásában nem lesz elérhető az új album, legalábbis a megjelenéssel egy időben.
Adele sikere számokban Már az első héten, csak az Egyesült Államokban 3,38 millió példányban kelt el Adele 25 című lemeze , amire 1991 óta nem volt példa, hogy ilyen rövid idő alatt fogyott el ennyi lemez. Adele ezzel amúgy az NSync 2000-ben megjelent, No Strings Attached című albumát szorította le a trónról , amiből mindjárt 2,41 millió kelt el a megjelenés napját követő első hétben. A 3.38 millió eladott példány az összes eladott album 42%-át jelentette ezen a bizonyos első héten és több, mint a Billboard top 200-as lista következő 199 albumának összes eladása. Az album a 2010-es évekhez mérten abszolút szokatlan módon minden platformon osztatlan sikert arat és aratott. 1.7 millió CD-t vásároltak Adele új lemezéből, azaz az adott hét teljes tengerentúli CD eladásának ( 4.54 millió) majdnem a fele ( 38%) ez az egy album, illetve CD adta. Az album a digitális letöltések között is tarolt 1.64 millió digitális album letöltést generált, ami természetesen ugyancsak rekord., közel 1 millió letöltéssel felülmúlva az eddigi rekorder Lady Gagát. Az 1.64 millió album letöltés az adott heti digitális album leöltések hfelét (49%) adta. A lendület nagyon a második hétben sem csökkent, a brit énekes albumából 1.1 millió példány kelt el, ami azt jelenti, hogy két hét alatt közel 4.5 millió példány kelt el. |
Az előadók többsége számára a streaming szolgáltatásokban való megjelenés nem választás kérdése. Kivételt képeznek ez alól ugyanakkor az olyan gigasztárok mint Adele, Taylor Swift vagy Beyoncé.
Adele maga szinte sportot űz abból, hogy negligálja a streaming szolgáltatások és nem teszi elérhetővé rajtuk tartalmait, (előző lemeze a 21 csak mintegy 1 évvel a megjelenés után vált elérhetővé a streaming szolgáltatóknál) ami annak ellenére fájó a szolgáltatók számára, hogy maga a streaming, mint üzleti modell egyre népszerűbb és népszerűbb.
Adele lépése ugyanis nem mást és nem kevesebbet jelent, minthogy az év legnépszerűbb albuma nem elérhető a streaming szolgáltatások keretein belül, ami nyilvánvalóan rombolja a szolgáltatások értékét. Adele maga jelezte egy nyilatkozatában, hogy tisztában van vele, hogy a jövő a streaming szolgáltatásoké, mégis bízik abban, hogy a CD, mint fizikai formátum, akár a Vinyl-hez hasonló come –back-re is képes lehet…
A tiltás alól egyetlen kivétel van ( az sem Adele miatt) ez pedig nem más, mint a különleges, nem streaming licenszeket használó Pandora. Azaz a Pandora esetében Adele albuma- dalonként- nem azért érhető el, mert Adele menedzsmentje kivételt tett volna, hanem azért, mert nem tehetett ez ellen semmit. Az eredmény persze ettől függetlenül az, hogy Adele új albuma, különböző formában, elérhető ingyenesen streamelve is a neten, csak pont nem azokban a szolgáltatásokban, ahol esély lenne arra, hogy a népszerű tartalom egyben a prémium szolgáltatási láb vonzerejét is növelje..