A zenei tartalmak fogyasztása alapvető változásokon ment és megy keresztül az elmúlt 10-15 évben. A változás olyan szinten drámai, hogy a 2000-es évek elején még meghatározó CD-t a mélybe taszító letöltések, mára már ugyancsak a mélybe zuhantak, és helyüket a streaming szolgáltatások foglalták el.
Napjainkban ugyanakkor már a streaming jellegű hozzáféréseken belül és egyre erősebben érződik a differenciálódás. Az elmúlt években a domináns zenehallgatási formát a rádió illetve a videó jelentette, pontosan ennek ( is) köszönhetően lett a Youtube a zeneipar oly fontos szereplője és mostanra olyan nagy problémája, amekkora. ( lásd még value gap..)
A változás azonban úgy tűnik tovább pörög, legalább is, hogyha az alkalmazások népszerűségét, használatát nézzük.
A megbízhatónak mondott BuzzAngel éves jelentése általánosságban elemezte a különböző streaming típusok népszerűségét. A piackutató cég adatai szerint 2016-ban az előző évhez képest az audio streamek száma átlagosan 83%-al növekedtek az előző évhez képest, ráadásul úgy, hogy a fizetős audio streamek száma 124%-al nőtt, míg a hirdetések által szponzoráltak csak 14,5%-al.Mindeközben az video streamek száma alig növekedett, az előző évi 168 milliárdról 181 milliárdra nőtt csupán.
Mindez pedig nem kevesebbet jelent, minthogy az újkor digitális zene történetében először többet hallgatunk zenei tartalmat,minthogy néztünk volna. Ez pedig nagyon rossz hír a Youtube számára…
Hogyha nem a meghallgatott dalok számát , hanem az eltöltött időt nézzük (ami a média szolgáltatások esetében talán mérvadóbb, de mindenképpen fontosabb) akkora MusicWatch elemzéséből érdemes kiindulnunk.
Az eltöltött időt nézve a piacvezető továbbra is a Youtube, igaz éppen csak megelőzve a tengerentúlon roppant népszerű Pandora-t. Ha viszont összegezzük a szolgáltatásokban letöltött időt, akkor már hasonló eredményt kapunk, mint a BuzzAngel felmérésben. A streaming szolgáltatások összesítve 29%, a Youtube 27%, a Pandora pedig 28% -át tette ki a zenehallgatási időnek.
Mindez azt mutatja, hogy a streaming tartalmakon belül egyelőre még nem dőlt el a verseny, nincsen egyetlen olyan formátum, amely kielégítené az összes zenekedvelői igényt. Az viszont biztos, hogy aki nyerni szeretne ebben a versenyben, annak minél több igényt kell kielégíteni, hogy minél több időt töltsenek el nála a látogatók.