Az Edison piackutató cég, immáron hagyománnyá váló módon,minden évben elvgézi felmérését, amelynek keretében a tengerentúli internetezők zenehallgatási és közösségi média használati szokásait térképezik fel. Az idei jelentést ugyanakkor különösen nagy érdeklődés előzte meg, a 2014-ben az amerikai piacon bekövetkezett földindulásszerű változások miatt. Az alábbiakban a felmérés legfontosabb pontjaiból szemezgetünk.
A Pandora hosszú ideig vitatatlanul vezette az amerikai streaming illetve streaming jellegű szolgáltatások listáját. Az elmúlt időszak aktív felhasználói oldalon való stagnálása ugyanakkor azt vetítette előre, hogy lehet, ez a vezető szerep meginoghat, akár már rövid távon is.
A felmérés kimutatta, hogy a zenemegismerés, új zenék felfedezése szempontjából immáron az internet a legfontosabb médium, nem sokkal megelőzve a rádiót. Hogyha nem a médiumokra fókuszálunk, hanem a valódi forrásra, akkor a legfontosabb forrás továbbra is a barátok jelentik, szorosan megelőzve a földi sugárzású rádióadókat.
Őket viszont kissé lemaradva csupa-csupa digitális szolgáltatás követi, sorban a Youtube, a Pandora majd a Facebook. Újabb szünet után következik csak az iTunes, tőle is lemaradva az iHeart Radio és a Spotify.
Maga az online rádiózás népszerűség érzékelhetően növekszik a tengerentúlon, a 2010-es évek eleje óta több, mint duplájára nőtt a heti szinten online rádiót hallgatók száma, amely most a megkérdezettek felére igaz, hogy hetente hallgatnak ilyen módon rádiót, ami kivetítve a teljes népességre azt jelenti, hogy az amerikaiak több, mint fele ma már havi gyakorisággal hallgat online rádiókat, közel felük pedig heti gyakorisággal teszi mindezt!
Az online streaming és rádió piacon jelenlevő szolgáltatók ismertségét nézve kiemelkedő a Pandora előnye, lényegében véve a márka ismertsége akkora,mint a következő három helyezettnek, az iHeart Radio-nak, az Itunes Radio-nak valamint a Spotify-nak összesen. Feltűnő, hogy a listát a Beats Music zárja, azaz Dr.Dre szuperprojektje és szuperszolgáltatása az alatt a rövid idő alatt, amíg elérhető volt nem nagyon tudott érdemi ismertséget kialakítani magának. (ezért is lehet olyan nyugodt az Apple a márkaváltás ténye kapcsán..)
A zenefogyasztás egyre inkább átterelődik a mobiltelefonokra, így érdemes azt is megnézni, hogy a mobilalkalmazások népszerűségi sorrendje milyen képet mutat. A sorrend szinte teljesen megegyezik a márkaismertséggel, azaz mobilon is elsősorban a kedvelt, ismert szolgáltatások alkalmazásait töltjük le és használjuk.
Drasztikusan megváltozik a helyzet, ha magára a Youtube-ra és a Youtube használatra kérdeztünk rá. A megkérdezettek 35%-a ugyanis a Youtube-ot legalább olyan mértékben használja audio streaming szolgáltatásként, mint video streaming szolgáltatásként, azaz a Youtube már most is igen jelentős hatást fejt ki a streaming piacra és van jelen a streaming piacon, méghogyha nem is tekintjük klasszikusan streaming piaci szereplőnek ( még)
Ha röviden szeretnénk összefoglalni a felmérés eredményeit, akkor azt mondhatjuk, hogy a az online rádiók és streaming szolgáltatások között a Pandora dominanciája megmaradt, az új szereplők, az iTunes Radio illetve a Spotify tengerentúli megjelenése ellenére. Érdekes lehet majd megnézni, hogy jövőre, amikor már közel egy éve a Youtube Music Key, illetve legalább fél éve elérhető lesz iTunes streaming szolgáltatása, milyen adatok látszanak majd. Feltételezhető ugyanakkor, hogy a tengerentúlon az egyik legyőzendő vetélytárs ezen új szolgáltatások számára a Pandora lesz. A másik viszont minden kétséget kizáróan a már most is nagyon domináns Youtube lesz….