Európában illetve a tengerentúlon élő zeneipari szakemberek hajlamosak alapvetően ebben a két nagy zenei piacban gondolkozni, pedig a világ digitális zeneiparának növekedési területei bizony nem ezek a piacok.
Hanem az olyan piacok, mint például a kínai, amely éves szinten 30%-al növekszenek és 2015-ben tavaly már elérték a 2.1 milliárd dollárt. Ezen a piacon pedig a nagy kínai médiacégek, mint az Alibaba , a Baidu vagy éppen Xiaomi ugyanúgy, mint a Spotify, vagy az Apple Music a vérre menő harcot vívnak a vezető pozícióért. Aki pedig Kínában megszerzi a legnépszerűbb szolgáltatás címét, az hossz ú időre a világ legjelentősebb streaming szolgáltatója lehet, elég ha csak a QQ Music-nak a példájára gondolunk, amely már így is a második legnépszerűbb Android zenei alkalmazás, világszerte!
És ugyan a nyugati világ számára a központi kérdés jelenleg az, hogy a Spotify vajon idén valóban tőzsdére megy-e vagy dacolva a kockázatokkal inkább vár egy újabb évet, addig a QQ Music. Valamint másik két kínai streaming szolgáltató, a Kugou Music és Kuwo Music tulajdonosa bizony elképzelhető, hogy előbb lép a Wall Street-i parkettre, mint a svéd cég.
Megállíthatatlan kínai zeneipari óriás A tőzsdére lép alapját alapvetően egy tavaly év végi egyesülés hozta meg. Maga az egyesülés sok tekintetben meglepő volt, hiszen a vezető kínai zenei szolgáltató a China Music vetette fel az egyesülés lehetőségét a zenei téren fele akkora Tencent zenei érdekeltségével. Xie Guomin a piacvezető China Music vezetője az ajánlatát azzal indokolta, hogy ugyan zenei téren valóban messze megelőzik az internetszolgáltató óriás zenei divízióját, tőke tekintetében ugyanakkor nem vehetik fel a versenyt, így jobbnak látják az egyesülést. És valóban az egyesülés egy olyan zenei óriást teremtett, amely a kínai piacon biztos egyeduralkodó, de a világ digitális zenei szolgáltatásai közül is a legnépszerűbbeket magánál tudhatja. A két cég zenei szolgáltatásainak aktív felhasználószáma a három streaming szolgáltatásban- QQ Music, Kugou Music és Kuwo Music- havi szinten megközelíti a 700 milliót(!!) , mindezen felül pedig jelentősen segítheti eredményességüket az, hogy a kiadókkal létrejött megállapodásokat már az egyesülés előtt megosztották egymással. Ennek a hatása pedig a tőzsde és a befektetői értékelés szempontjából kiemelkedően fontos, annak ellenére, hogy például a QQ Music , szemben a Spotify-al már az egyesülés előtt nyeresége tudott lenni, nem kis mértékben annak köszönhetően. Hogy a streaming funkciókon kívül más, ingyenesen igénybe vehető funkciókat is kínál, mint például koncertjegy vásárlási lehetőség vagy exkluzív tartalomletöltési lehetőség, melyeknek köszönhetően a felhasználók többet költenek. Persze az is sokat segít, hogy a QQ Music. Egy 700 milliós felhasználós telco óriáson belül létezik, ez azonban önmagában nem lenne elég. A sikerhez az is kell, hogy a Tencent valóban integrálta zenei szolgáltatását többi szolgáltatásával. |
Mindez amennyiben valóban megtörténik több szempontból is történelmi lenne. Egyrészt mert ez esetben kínai cég lenne a Pandora után a második tisztán zenei fókuszú vállalkozás,. amely megjelenne a tengerentúli börzéken, ezzel jelezve egyrészt, hogy a streaming és digitális zenei szolgáltatások igenis életképesek lehetnek, csak megfelelő méretű piac és modell kell hozzá.