Immáron lassan másfél éve tart a nagy zenei kiadók és a Youtube háborúja, amely mi másról, mint a pénzről szól. Nem segíti a Youtube helyzetét, hogy a tengerentúlon úgy tűnik a streaming szolgáltatások már népszerűbbek, mint a Youtube és a trend az idei évben is folytatódott. ( lásd keretes írásunkat)
A Youtube szerencséje, hogy a világ zeneipara egyre inkább nem csak az Egyesült Államokról szól és ennek köszönhetően a Youtube továbbra is kihagyhatatlan szereplő a zenei marketingben. A mechanizmus leegyszerűsítve a következő: az egyre nagyobb súlyú Latin-Amerikai zenekedvelők azok, akik slágert csinálnak egy-egy dalból a Youtube-on, melyekért aztán a streaming szolgáltatásokban az Észak-Amerikai és európai társaik fizetnek.
Bajok az USA-ban Ugyan világszinten a Youtube továbbra is dominál, a tengerentúlon egyre egyértelműbb és markánsabb a háttérbe szorulása. A Buzz Angel piackutató cég adatai szerint az idei első félévben a videó streamek száma 6.1 /-al növekedve 105 milliárdra nőtt, ezzel párhuzamosan ugyanakkor a prémium streamek száma brutálisan közel 70%-ot növekedve 141 milliárdra nőtt. Ehhez pedig még hozzá illik venni a nem prémium streamek számát is ( ide tartozik például a Pandora is..) amelyek ugyancsak növekedtek, igaz csupán 28%-al. Összességében tehát az audio streamek száma az első félévben megközelítette a 180 milliárd meghallgatást. Így az a folyamat, amely 2016-ban jelent meg plasztikusan először, 2017-re masszívan felgyorsult és az első féléves adatok alapján azt lehet mondani, hogy az összes stream közel kétharmada(!!) immáron audio stream volt. |
A Youtube az elmúlt 5 évben mintegy 500 millió fővel növelte felhasználói bázisát ( ami persze csak részben jó adat, hiszen Youtube videókat regisztráció nélkül is meg lehet nézni) miközben a Facebook 1, a Whatsapp pedig 1.2 milliárddal. A növekedés lassulása tehát érzékelhető, de ettől még a Youtube egy masszív platform. Misem példázza ezt jobban, minthogy az elmúlt évek gigaslágerei esetében az 1 milliárd videómegtekintéshez egyre kevesebb időre volt szükség. Ugyancsak jelzi, hogy a Youtube ereje teljében van az a mutató, amely az engagement hivatott mérni. Az értéket úgy kapjuk meg, hogy az 1 milliárd videómegtekintést elért videók havi megtekintésszámát elosztjuk a Youtube felhasználói bázisával.Ez a mutató 2012 óta, az 50%-al megnövekedett felhasználószám ellenére alig csökkent, ami valóban azt jelzi, hogy a gigaslágerekhez ma is kihagyhatatlan elem a Youtube.
A Youtube tehát nagyon messze van még attól, hogy komoly bajban legyen, mondjuk ezt a valóban figyelemreméltó tengerentúli adatok ellenére. A Facebook egyre komolyabb videós tervei és a tengerentúli, fejlett piacokon megjelent trendre azonban feltétlenül reagálnia kell majd a videó-óriás cég vezetésének.