Borzasztó 2017-es éven van túl, az amúgy még mindig a legnépszerűbb zenehallgatási módnak számító tengerentúli on-demand rádió, a Pandora. Az év során tulajdonost váltó, továbbra is aktív felhasználókat vesztő cég aztán az év végén komoly bejelentést tett, érezhetően amolyan utolsó , do or die alapon.
Az ajánlat igazán figyelemreméltó. A kaliforniai cég ugyanis nem kevesebbet ajánl, mint azt, hogy ingyenes on-demand rádió szolgáltatásának felhasználói a Pandora Premium streaming szolgáltatásának előnyeit is élvezhetik, egyelten feltétellel. Ez pedig csupán annyi, hogy minden egyes alkalommal, amikor a streaming szolgáltatást szeretnék használni, előtte meg kell tekinteniük egy videót.
A Pandora zenei ökoszisztémája
Pandora Radio: természetesen a szolgáltatás csomag magja a jövőben is a rádió lesz ,amely azonban prémium szolgáltatás indulásával egy időben a hirdetésekkel tarkított ingyenes verzió is érdemi változáson ment keresztül. Egyrészt maguk a felhasználók több kontrollt kapnak afelett, hogy milyen hirdetéseket lássanak Pandora Plus: Pandora Plus névre hallgat majd a rádió prémium verziója. ehetővé teszi a Pandora hallgatói számára, hogy 5 dolláros havidíj ellenében, a hirdetésmentességen felül korlátlan alkalommal léptethetnek át dalokat, offline is hallgathassák a rádiószolgáltatást illetve az egyes számokat ismételten meghallgathassák. Pandora Premium névre hallgat majd a klasszikus streaming funkcionlaitás( is) nyújtó szolgáltatás, amely 10 dolláros havi díjért lesz elérhető, és természetesen tartalmaz majd mindent, amit a másik két szolgáltatás. |
A gyakorlatban ez úgy működik majd, hogy abban az esetben, hogyha a szolgáltatásban egy konkrét albumra, dalra vagy playlistre keresünk- azaz kilépünk a rádió keretrendszerből- akkor kell megtekintenünk egy harminc másodperces videó hirdetés, melyet 15 másodperc után átugorhatunk, ha kedvünk tartja.
A lépés, tulajdonképpen bármelyik aspektusból megközelítve is logikus és hasznos lépés. Az ügyfelek számára biztosan nagy előrelépés, hiszen ezt a funkciót( azaz, hogy egy kiválasztott dalt is le tudjanak játszani lényegében a szolgáltatás kezdete, a 2000-es évek közepe óta kérik a Pandora-hallgatók. A Pandora számára is hasznos a lépés hiszen a lépéssel egyrészt egy nagyon erős és működő megoldást találhatnak arra, hogy hogyan tereljék a hatalmas ingyenes bázisukat a fizetős szolgáltatás felé, másodsorban pedig a bevételi túlnyomó részét adó hirdetések számára újabb megjelenési felületet generált.
Az izgalmasabb kérdés ugyanakkor az, hogy mindez miért éri, érheti meg azoknak a kiadóknak, amelyek pontosan az ilyen jellegű ingyenes hozzáféréseket szeretnék tűzzel-vassal kiírtani a világ digitális zenei univerzumából?
A válasz nem teljesen meglepő: Ebben az esetben a Pandora-t hasonlóan kezelik, mint földi sugárzású rádiókat. Azaz az ingyenes elérés ezen formáját egyfajta előadói reklámként kezelik. S hogy mindez hogyan működhet? Pontosan ott és azon tartalmak, zenék esetében, amelyek az amúgy is ingyenes on-demand rádióban nem is elérhetőek, azaz a friss, ropogós tartalmak esetében. Ezeket a kiadók a Pandora streaming szolgáltatásában már elérhetővé tették, így az, hogy elérik őket akár ingyen is, értelmezhető marketing befektetésnek.
És persze egy pillanatra se feledjük, hogy ezzel a lépéssel a Pandora egy olyan funkciót vezet be azokon a piacokon amelyeken elérhető amelyet egyetlen streaming szolgálta vetélytársa sem tud jelenleg nyújtani! Kérdés, ez mire lesz elég?