Az elmúlt napok abszolút érthető okokból a Spotify tőzsdére lépéséről szóltak. Persze a digitális zeneiparban más események is történtek, ráadásul fontosak.
A Spotify jelenlegi és jövőbeni befektetői bizonyosan örülni fognak annak, hogy minden jel szerint maga a piac kiváló állapotban van. Olyan állapotban, amilyenben 25 éve nem volt példa a zeneiparban.
A 2017-es év hivatalos adatai alapján, az első fél éves adatok és előrejelzéseknek megfelelően, ugyanis az Egyesült Államok zeneipare ismét nőni tudott, méghozzá brutális 16,5% -os mértékben, 8.72 milliárd dollárra!
Ami a meredek emelkedésen felül talán még optimistábbá teheti az elemzőket és az iparági szereplőket az az a tény, hogy maga nem csak, hogy növekedett az USA zeneipara, hanem maga a növekedés mértéke is meghaladta a 2016-ban mértet. (16,5 % vs 11,5%) A 16.5%-os növekedés minden idők második legjelentősebb iparági növekedés a tengerentúlon, alig marad el a CD arany-korszakban, 1994-ben mért 20.5%-is rekordtól.
Volumenben az elmúlt 2 év meredek növekedése ( melynek során összesen 2 milliárd dollárral nőttek a zeneipari bevételek) révén mostanra küzdött vissza magát a tengerentúli zeneipar a válság előtti, 2008-as szintekre.
A növekedés motorját, természetesen a streaming szolgáltatások jelentik, melyek átlagosan 43%-al növekedtek 2017-ben az előző évhez képest és a belőlük származó bevételek pedig meghaladták a 5.6 milliárd dollárt, azaz a streaming szolgáltatások teszik ki a tengerentúli zenei bevételek két harmadát!
Magán a streaming szegmensen belül a prémium, azaz a fizetős streaming szolgáltatások nőttek a legjelentősebb mértékben 65%-al növelve bevételeiket. A Spotify ingyenesen elérhető tartalmai, a Youtube ingyenes része és a többi, hirdetés alapú streaming szolgáltatás is szépen, 35%-al növekedtek, míg az interaktív rádiókhoz kapcsolód bevételek, elsősorban a Pandora kiadói szerződésmódosításai miatt elég jelentősen 26%-al csökkentek.
Az előfizetéses streaming szolgáltatások bevételei természetesen nem vagy nehezen tudtak volna növekedni abban az esetben, hogyha az előfizetők száma nem növekszik. természetesen növekedett, méghozzá meredeken, közel 50%-al, ami azt jelenti, hogy több, mint 13 millió új streaming szolgáltatás előfizetőt köszönhetünk a tavalyi év során az Egyesült Államokban.
Abban se nagyon érzéklehető változás, hogy a digitális szegmensen belül folytatódott a letöltések vesszőfutása. Mind az album, mind a dal letöltések meredeken 22 illetve 26%*-al csökkentek. Volumenét tekintve és egyre inkább érezhető az immáron 2 éve folyamatosan csökkenő trend, hiszen 2017-ben mindössze 1.3 milliárd dollárt tettek ki az album illetve dal letöltésekből származó bevételek.
Fonák módon, ma már (inkább) azt lehet kijelenteni, hogy az á la carte letöltések jelentik a tengerentúli legrosszabbul teljesítő szegmensét, ugyanis a hosszú éveken át ezt a pozíciót őrző fizikai eladások elérték a mélypontjukat és tulajdonképpen alig csökkentek .( -4%)
A streaming előretörése természetesen magát az egyes zeneipari szegmensek részesedését és markánsan átalakította. 2017 végére ugyanis oda jutott az amerikai zeneipa, hogy a teljes zeneipari bevételek 65%-a ( azaz lényegében a két harmada) streamingből származik, és a fennmaradó egy harmadon osztozik, nagyjából egyenlő mértékben a fizikai eladásokból származó illetve az a lá carte letöltésekből származó bevétel. A digitális bevételek pedig a teljes zeneipari bevételek 80%-át teszik ki.
Röviden tehát a tengerenúlon, a nagy zenei piacok közül talán elsőként kijelenthető, hogy befejeződött a digitális átállás a zeneiparban. Mivel a streaming jelen pillanatban úgy és olyan tempóban növekszik az Egyesült Államokban, mintha nem lenne más és zeneelérési lehetőség. Amíg ez valóban így lesz, addig mindenki boldog. A közgazdaságtan csúnya törvényei szerint azonban elérkezik majd az a pont, amikor a növekedés előbb csökkenni kezd, majd pedig akár le is áll. Addig kellene újból felpörgetni a zeneipari innovációt annak érdekében, hogy akkor ne legyen majd olyan sokk, mint amilyen a 2000-es évek elején – közepén érte a zeneipari szereplőket.