Amikor a világ zenei piacairól beszélünk, mi magunk is hajlamosak vagyunk beleesni abba a hibába, hogy alapvetően a nyugati piacokra gondolunk és fókuszálunk. A bevételeket tekintve ez valószínűleg igaz is lehet, a felhasználók számát tekintve azonban bizonyosan nem!
Pedig a világ digitális zeneiparának növekedési területei bizony nem ezek a piacok. Hanem az olyan piacok, mint például a kínai, amely éves szinten 30%-al növekszeik és 2015-ben tavaly már elérték a 2.1 milliárd dollárt. Ennek a gigantikus piacnak meghatározó szereplője a QQ Music, valamint másik két kínai streaming szolgáltató, a Kugou Music és Kuwo Music tulajdonosa, a Tencent, amely így mintegy 700 millió kínainak nyújt zenei élményt!
Az a Tencent, amelynek zenei megoldásait tömöritő holdingja, immáron (félig) publikusan a New Yorki tőzsdei megjelenést szervezi, nem is akármilyen értéken! A kínai telco óriás által tulajdonolt Tencent Music ugyanis nem kevesebb ,mint 25 milliárd dolláros áron tervezi megjelenését a Wall Street-en, ami duplája, mint a piacot vezető svéd Spotify értéke volt.
Csak, hogy érzékeltessük, mindez nem kevesebbet jelent, mint hogy a kínai streaming cég lesz a Walls street negyedik (444!!) legjelentősebb technológiai részvény kibocsátója! Első látásra meglepően hangozhat az érték, de messze ne biztos, hogy irreális!
A Kínai nagyfalon innen és túl A Tencent nevét először akkor kapta fel a világ sajtó, amikor 2016 végén a Tencent és a China Music egyesültek. De önmagában ettől még a Tencent nem lenne úgy emlegetve, mint a következő Wall streeti sztárrészvény! Nézzük, miért lehet mégis az! Kína: Hazai pályán a Tencent és a a China Music egyesülésének köszönhetően a három streaming szolgáltatás- QQ Music, Kugou Music és Kuwo Music- aktív felhasználószáma havi szinten megközelíti a 700 milliót(!!) és mindemelett a szolgáltatások- szemben a Spotify-al- még nyereségesek is! India: A kínai mellett az india lehet azon zenei piacok egyike, amely az elkövetkezendő években meredeken emelkedhet majd. nem mellesleg az india piacon alapvetően nincsenek ( egyelőre még) jelen a nagy globális streaming szolgáltatók! Ennek a piacnak a Top 3 szereplője a Gaana, amely havi 50-60 millió aktív felhasználóval rendelkezik és amelybe az idei évben fektetett 115 millió dollárt a Tencent. Egyesült Államok és Európa: 2017 legvégén- azaz alig egy évvel a nagy kínai egyesülést követően- egy felettébb különös tranzakció részeként a Spotify és a Tencent kölcsönösen 10%-os részesedést vásároltak egymásban! A svéd cég számára nyilván ez egyben egy kaput is jelenthet a hatalmas, de nagyon más kínai piac felé, de együtt két cég erősebben, hatékonyabban tárgyalhat majd a nagy nemzetközi kiadókkal illetve a Tencent nagy mértékben támaszkodhat a Spotify már meglevő, de a kínai cégből szinte teljesen hiányzó előadói menedzsment tudására és megoldásaira. |
A kínai streaming cég értéke csak az elmúlt 1 éven megduplázódott, aminek meglehetősen egyszerű oka van: A olyan hatalmas növekedési potenciállal kecsegető piacokon van jelen, mint az Indiai vagy a Kínai illetve a Spotify-ban birtokolt részesedése révén a világ legjelentősebb zenei piacain is ott van.
Ha esetleg ez a stratégia ismerős lenne valahonnan, az nem véletlen! A Tencent ugyanis a maga nemében nem kevesebbet és nem mást is tesz majd mint anno a Liberty Media televíziózásban, azaz szép lassan ( amúgy nem is olyan lassan) egy globális zenei hálózatot épít ki .
Az, hogy ez mennyire lesz sikeres persze rengeteg tényezőtől függ majd. De az, hogy egy streaming fókuszú cég ott van a legnagyobb és a legjelentősebb növekedési potenciállal bíró piacokon is, feltétlenül igazolhatja a meglehetősen masszív piaci értéket.