A nemzetközi hanglemezipar szövetség, az IPFi éves jelentése hosszú- hosszú éveken át sokkal inkább volt értelmezhető panaszáradatként, mint egy optimista iparági szervezet jelentéseként. Az elmúlt években azonban érezhetően változott a hangnem és ennek egy,ámde roppant egyszerű oka van: a zeneipari bevételek világszerte szép növekedésnek indultak!
Mindez olyannyira iga, hogy lassan elfogynak a jelzők arra, ami a világ zeneiparában történik, hiszen 2015 és 2016 után, 2017 is olyan év volt, amikor a világ zeneipari bevételei meghaladták az előző évit. A tavalyi évben a növekedés világszinten végül 8.1%-os volt melynek köszönhetően globálisan 17 milliárd dollárosnak mondható a szigorúan vett zeneipar mérete.
Természetesen az előző évekhez hasonlóan, ez a közel kétszámjegyű növekedés is sok apróbb elem egyensúlyából állt össze, a növekedés motorja pedig még mindig a streaming! A streaming szolgáltatások világszerte brutális 41%-ot meghaladó mértékben növekedtek 2017-ben is! Mindeközben azonban a másik digitális szegmens, az alá carte letöltések klasszikus haldokló termék mintázatot követve, 20%-ot meghaladó mértékben csökkentek.
A streaming növekedésének köszönhetően meredeken megnőtt a prémium előfizetők, azaz azok száma, akik fizetnek is a streaming szolgáltatásokért. 2017-ben ez a szám elérte a 176 milliót, és csak 2017-ben 76 millióval növekedett! A digitális szegmens növekedése egyben azt is jelenti, hogy immáron globálisan is a digitális szolgáltatásokból szármaszó bevételek adják a zeneipari bevételek nagyobb részét!
Azt, hogy az alá carte leöltések csökkenése mennyire meredek talán az mutatja a legplasztikusabban,hogy ezzel párhuzamosan a fizikai formátumok alig 5%-ot meghaladó mértékben csökkentek.
Dél-Amerika és Ázsia Az elmúlt egy év történései igen plasztikusan jelezték azt a trendet, ami az elmúlt időszakban kezdett kibontakozni, azaz azt, hogy a világ zeneipari növekedését szolgáltatásokat tekintve a streaming táplálja, regionálisan azonban már messze nem az igazán fejlettnek mondható piacok viszik előre a zeneipari növekedést. Európa: Amint az a fenti ábrán is látható, a tradicionálisnak mondható piacok, mint az az európai 5 %- alatti növekedést produkáltak. Mindez azért aggasztó, mert az előző év közel 10%-os növekedésnél drasztikusan alacsonyabb, azaz mintha az európai piacok a lassulás jeleit mutatnák. A kép azért ennél árnyaltabb, mert a streaming szolgáltatások 30%-ot meghaladó mértékben nőttek, azonban a digitális letöltések és a CD eladások csökkenése ebben a régióban jelentősebb volt. Ázsia: A nagyon heterogén, egyszerre Japán, Ausztráliát és sok-sok népes, de digitális kevéssé fejlett országot magába foglaló régió egyszámjegyű növekedése ennek a sok heterogén piacnak az együtteséből alakult ki. és hiába növekedett 35%-ot meghaladó mértékben a kínai piac, hogyha a volumenében óriási japán zenei piacok csökkentek A Távol- Keleti piacokon jelenleg még meglevő minimális méretű fizetőképes kereslet ugyancsak látszik a régió növekedésén, de egyben ez a potenciális az, amire a fél világ nagy lehetőségként tekint. Latin-Amerika: Közép és Dél-Amerika számít jelenleg a világ digitális zeneipari motorjának! Olyannyira igaz mindez, hogy a jelek ara utalnak, hogy a térség igazi növekedése még hátra van! Ennek legmarkánsabb jele, hogy 2017-bern a 2016-os növekedést több,mint megduplázva közel 18%-al emelkedtek a dél-amerikai piacok! Az emelkedés motorja természetesen itt is a közel 50%!-al emelkedő streaming szolgáltatások voltak, amely képes volt ellensúlyozni a bezuhanó( több,mint 40%-al csökkenő) fizikai eladásokból származó bevételek csökkenését is. Észak-Amerika: Az,hogy a világ legjelentősebb zenei piaca az amerikai kétszámjegyű növekedést volt képes produkálni maga a csoda. Bér ezt a csodát akár Apple Music-nak is nevezhetnénk …Hiszen az Apple streaming szolgáltatásának igen erős tengerentúli növekedése (is) kellett ahhoz, hogy közel 50%-al növekedjenek ezen a hatalmas piacon a streaming szolgáltatásokból származó bevételek, amelyek így kényelmesen ellensúlyozni tudták a fizikai eladások illetve az a lá carte letöltések csökkenését. |
2017 tehát ismét egy alapvetően sikeres év volt a világ zeneiparában, amihez ha hozzá tesszük, hogy 2015 és 2016 után volt ismét növekedésben a világ zeneipara, akkor valami olyasmit látunk, láthattunk, amit idestova 20 éve nem.
A rengeteg örömteli esemény és fejlemény ellenére azt is látni kell, hogy volumenét tekintve az örömteli felzárkózás ellenére a 20127-es globális zeneipari bevételek, a növekedés ellenére is csak a 2008-as, válság előtti szintekre való visszajutást tették lehetővé.
Régóta nem látott optimizmus uralkodik azonban a világ zeneiparában- még a nagy kiadók között is- azt illetően, hogy a streaming által vezérlet növekedés folytatódhat az elkövetkezendő években is., és így a 1200-es évek elejének 25 milliárd dollár közeli globális zeneipari volumene a 2020-as évek elejére, legrosszabb esetben közepére ismét elérhető lesz.