Az amerikai a világ legjelentősebb zenei piaca, így minden, s tengerentúli zenekedvelők tartalom és különösen zene tartalom fogyasztási szokásairól szóló felmérés kiemelt figyelmet kap és érdemel.
Az Edison piackutató cég, immáron hagyománnyá váló módon,minden évben elvégzi felmérését, amelynek keretében a tengerentúli internetezők zenehallgatási és közösségi média használati szokásait térképezik fel.
Az egészen biztosan kijelenthető a piackutató cég felmérése alapján, hogy az online zenehallgatás népszerűsége folyamatosan növekszik az Egyesült államokban és most már a teljes lakosság mintegy 60% számít többé kevésbé rendszeres online zenefogyasztónak!
A 180 millió amerikai állampolgár természetesen rengeteg különböző módon, platformon, formában hallgat zenei tartalmakat. A tisztán audio szolgáltatások közül, ismertség tekintetében magabiztosan vezeti a piacot a Pandora, egy másik alapvetően rádiós szolgáltatás előtt és csupán őket követi a Spotify valamint az Apple Music, az Amazon Music vagy a Soundcloud.
Persze önmagában véve a márkaismertség még nem jelent aktív használatot és egyben hirdetők számára értékes felhasználót vagy előfizetőt. Ha a havi aktív használatot nézzük, akkor a listavezető személye nem változott, azonban látható, hogy a vetélytársak jóval közelebb vannak a kalifornia on-demand rádióhoz, mint márka ismertség tekintetében.
Ugyancsak érdemes egy pillantást vetni a trendekre az elmúlt 3 évben! A Pandora lényegében véve stagnál, ellenben a Spotify-al, amely majdnem megduplázta heti felhasználóinak számát két év alatt! Ugyancsak meredeken, közel 50%-al nőtt az Amazon zenei szolgáltatást aktívan használók száma, igaz, még ezzel is csupán az ötödik helyen található a felmérés szerint.
Az Apple Music még a dobogóról is lemaradt, de ami igazán aggasztó lehet a cupertinoi cég tartalomipari szakembereinek az az, hogy egyáltalán nem látszik, hogy növekedne az Apple Musicot rendszeresen használók száma!
A listában igencsak leszerepelt a Google streaming szolgáltatása, a Youtube prémium szolgáltatása pedig fel sem került a listára. Persze maga a Youtube, mint platform az Egyesült Államokban is meghatározó. Heti rendszerességgel a megkérdezettek közel fele( 46%-a) hallgatott vagy nézett tartalmakat a videómegosztó szolgáltatásban. Ez 129 millió embert jelent, azaz az online zenei szolgáltatásokat hallgató 180 millió amerikai kétharmada egyben Youtube fogyasztónak is számít!
Érdekes képet mutat, hogyha megnézzük az audio szolgáltatások népszerűségét akkor, illetve azok között, akik már rendelkeznek otthoni okos asszisztensekkel. ( Az ő számuk sem kicsit, a felmérés szerint mintegy 50 millió amerikai rendelkezik legalább egy otthoni okos asszisztens megoldással)
Azok között, akik tehát rendelkeznek ilyen termékkel, ugyancsak a Pandora a legnépszerűbb zenei szolgáltatás, megelőzve a Spotify-t. A harmadik helyezett ugyanakkor itt már az Amazon Music, ami jól mutatja, hogy Jeff Bezos által képviselt nem konvencionális megközelítés kifizetődni látszik.
A legnépszerűbb zenei szolgáltatás az Egyesült Államokban egy online rádió, ami felerősítheti azt a nézetet és érzést, hogy a hagyományos rádiózás valóban komoly gondban van egy ilyen jelentős zenei piacon.
Azt írtuk mi is korábban, hogy a hagyományos rádiózás sorsát az dönti majd el, hogy mi történik az autókban, hiszen az autókban az audio tartalom fogyasztást továbbra is az AM/FM rádió dominálja. Ha megnézzük a fenti ábrát, létható, hogy ezen a téren földrengésszerű változás továbbra sincsen, azaz az autókban továbbra is a hagyományos rádió a meghatározó zene hallgatási eszköz és mód.Ettől még tény, hogy az online rádiók hallgatottsága az autókban az elmúlt 3 évben 50%-al nőtt.
Az igazi áttörés ezen a területen akkor várható, hogyha és amennyiben a jelenleg 42 millió intelligens autós rendszerekkel rendelkező amerikai száma jelentősen megugrik majd. Hiszen addig, amíg az autóját rendszeresen használó amerikai mindössze 15%-a rendelkezik olyan megoldásokkal, amelyek segítségével magában az autóban is könnyen, és biztonságosan érhető el az internet, addig nem várható, hogy az internet alapú szolgáltatások ( köztük az online rádiók) érdemben előretörnének az autós tartalomfogyasztásban.
A világ legnagyobb zenei piaca mindettől függetlenül egyértelműen halad a digitalizálódás útján. Nagyon érdekes lesz a jövő évi jelentést megnézni és elemezni, hogy a smart speaker-ek terjedése, illetve az Apple Music valamint az Amazon terjeszkedése hogyan módosítja a jelenleg meglevő tartalomfogyasztási szokásokat valamint a szolgáltatások népszerűségét.