Arról nagyon nincs és nem is lehet vita, hogy globálisan a svéd Spotify számít a streaming piac vezetőjének és ez ha nagy fordulat nem áll be, akkor rövid időn belül nem is változik majd, hiszen jelenleg közel kétszer annyi prémium előfizetője van a svéd cégnek, mint az Apple Music-nak.
Alapjaiban más ugyanakkor a helyzet a világ legjelentősebb zenei piacán, az Egyesült Államokban. Olyannyira más, hogy az Apple negyedéves befektetői tájékoztatója során az Apple CEO, Tim Cook ugyan nem tett túl sok említést az Apple Musicról , pláne nem sok olyat, amelyet a piac ne tudod volna ( „jóval több, mint 50 millió ember használja a streaming szolgáltatást” , „éves szinten 50%-ot meghaladó mértékben nőttek az Apple Music bevételei” ) ugyanakkor egy meglepő és meglepően határozott kijelentést tett a Spotify-al való versenyről: „ Úgy tűnik hogy a most befejeződött negyedévben az Észak-Amerikai piacokon átvehettük a vezetés a Spotify-tól ”
A kijelentésben több apró, de fontos információ is el volt rejtve. Egyrészt Cook- nem véletlenül- nem csak az Egyesült Államok, hanem az USA és Kanada piacairól együttesen beszélt és ugyan nem említette, de nyilvánvalóan a Spotify-ra gondolt és célzott, akit megelőztek a piacvezető pozícióért.
Mindez amúgy nem feltétlenül meglepő, hiszen már az év elején azt írtuk „a hírek szerint az Apple Music növekedési üteme bőven meghaladja a svéd vetélytársáét. Olyannyira, hogy ha ez a különbség megmarad, akkor valamikor a nyáron az Egyesült Államokban az Apple Music akár le is hagyhatja majd a Spotify-t előfizetőszámban.”
Mindez valósággá válhatott, méghogyha egyelőre nem is csak az Egyesült Államokban. A bizonyítékot pedig Cook szavain felül maga a Spotify nyújthatta! A svéd cég aktuális negyedéves jelentésében ugyanis megosztotta a befektetőkkel és a külvilággal is, hogy előfizetői bázisa hogyan oszlik meg az egyes régiók között:
A havi aktív felhasználók számát nézve 25-26 millió felhasználót kellene ( kellett volna,) felülmúlnia az Apple-nek annak érdekében igazolja Cook állítását.
Amennyiben igaz az- és minden jel szerint igaz-, hogy az Apple Music 44 millió előfizetőjének legalább 50%-a Észak-Amerikából való, úgy Észak-Amerikában már júniusban megelőzhette svéd vetélytársát az amerikai cég streaming szolgáltatása.
Hogy minden mikor következhet be az Egyesült Államokban is? Ez már izgalmasabb kérdés, de ahogyan az a mellékelt ábrán is látható ha csak nem történik valami csoda, úgy az év végére ez is bekövetkezhet majd.
A jelenlegi változatlan megléte esetén ugyanis az év végére, az Egyesült Államokban a legpesszimistább előrejelzések szerint is 27-28 millió Apple Music előfizető lehet majd, szemben a svéd cég 24-25 milliójával. (Az optimista verzió esetében is megmaradna az Apple Music túlsúly, 29-30 millió előfizetővel, szemben a Spotify 27 millió ügyfelével)
A 2018-as év végére tehát nagyon jó eséllyel az Apple Music lesz a világ legnagyobb zenei piacának vezető streaming szolgáltatása, miközben globálisan messze- messze elmarad majd ettől, sőt lehet, inkább hátrafelé kellene tekintgetnie…
Attól függetlenül persze, hogy ki mit kommunikál majd, az igazi verseny globálisan zajlik! Piackutatók illetve maguk a streaming szolgáltatók becslései alapján is ugyanis globálisan- az önmagában brutális potenciált rejtő kínai piacokat leszámítva- mintegy 200 millió zenekedvelő lehet a streaming szolgáltatások előfizetője még. Ez több, mint a jelenlegi 180 millió, azaz bőven van még tér és lehetőség a terjeszkedésre, mind a Spotify, mind az Apple Music számára.