Ugyan a Wall Street kapcsán napjainkban elsősorban a streaming piac vezető Spotify tőzsdei szerepléséről és a kínai telekommunikációs óriás a Tencent valamint a Universal Music esetleges tőzsdére lépéstől hangosak. A zenei részvények iránti bizalom növekedése illetve az új menedzsment alatti pozitív változások ugyanakkor egyértelműen növelték a Pandora iránti bizalmat is. Ennek ( is) köszönhető, hogy alapjaiban változott meg hangulat cég és a cég részvényei körül, miközben a fundamentális történet nem, vagy csak kis mértékben változott meg az online rádió körül!
Legutóbbi negyedéves jelentése során a cég vezetősége nem véletlenül- már az új fundamentumok alapján értékelte a negyedévet,, melyet a befektetők is úgy tűnik kezdenek értékelni…
Ugyanis a régi elvek és metrikák alapján elemezve kaliforniai on-demand rádió alapvetően ugyanolyan negyedévet zárt, mint a elmúlt pár alkalommal…Azt pedig tudjuk, akkor mindezt hogyan érétkelték a befektetők…
Bevételek
A június 30-val befejeződött második negyedévben a bevételek alig 2%-al növekedtek az előző év hasonló időszakához mérve, ha pedig féléves adatokat nézünk, úgy még alacsonyabb, a 2%-ot el sem érő növekedésről beszélhetünk.
Mindez önmagában véve is rossz hír, hiszen lefordítva azt jelenti, hogy minden jel szerint az egyetlen negyedév kivételével, immáron 2 éve- azaz nyolc negyedéve- fennálló aktív hallgatószám csökkenés már a bevételekben, illetve azok növekedésében is érezteti hatását.
Mindez azonban csak részben igaz, ennél ugyanis komplexebb folyamatok zajlanak a háttérben!
Amint az látható ugyanis, a Pandora bevételi struktúrájában fundamentálisan átalakulás zajlott az elmúlt 12 hónapban. Ugyanis amíg a hirdetési bevételek nem hogy nem nőttek, hanem kis mértékben csökkentek, addig a Pandora streaming szolgáltatásból származó előfizetési bevételek lényegében megduplázódtak !
Mindez azt is jelenti, hogy a jegyértékesítési bevételek eltűnésével, az egy évvel ezelőtti bevételi megoszlás mára erősen átalakult. A hirdetési bevételek súlya csökkent, jelentősen megugrott viszont az előfizetési bevételeké, amelyek közel az egyharmadát teszik ki immár a teljes bevételnek!
Ügyfélszám
Folytatódott az elmúlt két évben megismert trend, azaz egyre kevesebben használják aktívan a Pandora szolgáltatását, amely így a második negyedévben már 71 millió közelébe csökkent.
Ha mindenképpen jó hírt keresnek a Pandora befektetők, akkor egyértelműen a prémium előfizetők számába kapaszkodhatnak, amely immáron elérte a 6 milliót!
Üzleti eredmény
Az alól a trend alól „természetesen” a Pandora sem jelent kivételt, mely szerint a streaming szolgáltatások veszteségesek, igazából ehhez már a befektetők is kezdenek hozzászokni.
Amire a hangsúly áthelyeződött ,az inkább a trend, azaz, hogy a költségek növekedése illetve bevételhez viszonyított aránya csökken-e? Ha ezt vesszük alapul, akkor örülhettek a befejtetők, hiszen az előző év hasonló időszakához mérten jelentősen, közel 65%-al csökkent a kaliforniai cég vesztesége. ( 95 millió vs 246 mlilió) és fél éves szinten is közel a felére zsugorodott a veszteség az előző évhez képest.
A kép tehát vegyes, a befektetők azonban mégis bíznak a kaliforniai cég részvényeiben ami az elmúlt évek tapasztalata alapján több ,mint meglepő!
1. Egyik oka, hogy a negyedéves eredmények – amelyek amúgy több soron meghaladták a befektetői várakozásokat eleve- értékelése során a cég menedzsmentje pozitív jövőképet vázolt fel, megemelve az eddigi várakozásaikat!
2. A cég az Adswizz akvizíciójának köszönhetően immár majd programmatic, az az automatikus hirdetésértékesítésre is képes lesz. Ez önmagában még nem lenne pozitív, az árfolyamot magával rántó hír, azonban az, hogy a Google is audio hirdetések értékesítést tervezi, és ez akár a Pandora-n is történhet ,már az sokkal inkább.
3. Ugyan a menedzsment megerősítette, hogy a jövőben is a hirdetés alapú streaming szolgáltatásra koncentrálnak, de azt is egyértelművé tették, hogy a Pandora a jövőben aktívan keresi majd a partnerségi lehetőségeket prémium szolgáltatásának értékesítésére.
Egész biztosan meghatározó szerepe van az optimizmusban annak, hogy az Emarketer nemrég publikált elemzése alapján a Pandora még 2-3 évig szinte bizonyosan a legjelentősebb zenei szolgáltató maradhat az USA zenei piacain. Ez pedig azt jelenti, jelentheti, hogy a hirdetési üzletég illetve a felhasználók prémium elérés felé terelése akár hosszabb távon is működhet a kaliforniai cég számára.