Nagyon hektikus, hullámhegyekkel és sok-sok hullámvölggyel tarkított éven van túl a tengerentúli streaming és rádiós piac vezetője, a Pandora. Az aktív használók csökkenése miatti befektetői nyomás tavaly év végén egyre erősödött, olyannyira, hogy tavaly év végén a Pandora részvényárfolyama komoly nyomás alá került ás reális lehetőségként merült fel az is, hogy a cégnek csődvédelmbe kell vonulnia.
Ez nem következett be, elsősorban annak köszönhetően, hogy a sok tekintetben vetélytárs Sirius XM és tulajdonosa a Liberty Global 480 millió dollár értékben fektetett be a Pandora-ba. A Sirius XM 172.5 millió dollár értékben vásárolt A sorozatú Pandora részvényeket , a fennmaradó részt pedig a piacon vásárolta majd meg, 2018 februárjáig. A tranzakció révén a Sirius XM mintegy 16-18%-os tulajdonosává vált a kaliforniai on-demand rádiónak. A Liberty Media azt vállalta, hogy 18 hónapig nem fog további részesedést vásárolni a Pandora-ban illetve, hogy a jövőben nem növeli részesedését 31% fölé az igazgatótanács tudta nélkül.
Mindez azonban nem volt elég, a Pandora részvényei tovább zuhantak – annak ellenére, hogy a Sirius is vásárolt belőlük bőséggel a fentiek értelmében- és ez pedig, fonák módon az új résztulajdonos hosszútávú érdekeivel sem ütközött. Amennyiben ugyanis a Pandora részvények ára tovább esett volna – nagyjából a tavaly végi 5 dolláros ár felére felére- akkor megérhette volna a Siriusnak a teljes hatalomátvétel….
A valóságban ugyanakkor mindennek lényegében az ellenkezője történt! A Pandora hossza vergődés után ismét a Wall Street kedvencévé vált, elsősorban azért,mert érezhetően képes volt az amúgy hatalmas ügyfél és aktív felhasználó bázist prémium, azaz fizetős ajánlatai felé terelni.
A Pandora zenei ökoszisztémája Pandora Radio: természetesen a szolgáltatás csomag magja a jövőben is a rádió lesz ,amely azonban prémium szolgáltatás indulásával egy időben a hirdetésekkel tarkított ingyenes verzió is érdemi változáson ment keresztül. Egyrészt maguk a felhasználók több kontrollt kapnak afelett, hogy milyen hirdetéseket lássanak Pandora Plus: Pandora Plus névre hallgat majd a rádió prémium verziója. ehetővé teszi a Pandora hallgatói számára, hogy 5 dolláros havidíj ellenében, a hirdetésmentességen felül korlátlan alkalommal léptethetnek át dalokat, offline is hallgathassák a rádiószolgáltatást illetve az egyes számokat ismételten meghallgathassák. Pandora Premium névre hallgat majd a klasszikus streaming funkcionlaitás( is) nyújtó szolgáltatás, amely 10 dolláros havi díjért lesz elérhető, és természetesen tartalmaz majd mindent, amit a másik két szolgáltatás. |
Mindez pedig sok tekintetben kényszerhelyzetbe hozta a Liberty Mediat, amelynek komoly tervei voltak a Pandora-val! Alapvetően az, hogy a Sirius XM és a Pandora közötti szinergiákat kiaknázzák. Azon a játéktéren ugyanis, ahol a Pandora igazán erős, ott a Sirius jelentéktelen szereplőnek számít. Ez pedig hirdetések és a digitális interaktív rádiók piaca. A két cégben rejlő szinergiák persze nem csupán a ebben merülnének ki. Míg a Sirius alapvetően előfizetéses modellben működik, addig a Pandora pont a hirdetésekkel szponzorált modellben erős.
Amennyiben pedig komolyan gondolta ezeket a terveket a Liberty tulajdonában álló rádió, akkor sürgősen lépnie kellett, még úgy is, hogy papíron az előző részesedés vásárlása során vállalta azt, hogy nem teszi ezt. A két cég felügyelőbiztottságainak jóváhagyásával természetesen nem volt akadálya annak, hogy ezt semmisnek tekintsék, így a hét elején bejelenthették, hogy a Siruus Xm 3.5 milliárd dolláros áron megvásárolja a Pandora fennmaradó részét.
A bejelentés értelmében a Sirius XM részvényenként 10.14 dolláros árat fizet majd, a kaliforniai on-demand rádió szolgáltató pedig megőrzi függetlenségét , mint szolgáltatás.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy a Sirius XM és a Pandora szolgáltatásai a jövőben ne lennének sokkal erősebben integrálva! A két cég közleménye alapján a jövőben a Sirius Xm műsorainak promóciói megjennek majd a Pandora felületein, könnyen elképzelhető, hogy olyan előfizetési csomagok is elérhetőek lesznek, amelyekben egyszerre lesz elérhető a Pandora és a Sirius és persze, a Sirius Xm frigy a Pandora autókban való terjeszkedését is elősegítheti majd.
Az igaz kérdés azonban a megállapodás kapcsán nem is elsősorban ez. A fent említett együttműködési lehetőségekért nem kellett volna és nem is adott volna ki 3.5 milliárd dollárt a Liberty Media.A Pandora akvizíció ugyanis egy sokkal jelentősebb , a Sirius XM-en is messze túlmutató terv része lehet! Ez pedig nem más, mint egy 360 fokos portfoliót nyújtó zenei vállalat létrehozása.
A Liberty Media ugyanis már a Pandora megvásárlása előtt is részesedéssel bírt egy indiai streaming szolgáltatóban, a világ legjelentősebb jegy szolgáltatójában, a Live Nationben, a Liberty Global révén több, mint 10 telco cégben van részesedése. és többek között kisebbségi tulajdonos a Viacom médiacégben is.
A Liberty Media, amennyiben megfelelően játssza ki a kártyáit, egy a tengerentúli piacon abszolút domináns szereplőt építhet ki. Egy olyan szereplőt, amely a zenemegismeréstől kezdve, az on-demand illetve autóban történő zenefogyasztáson át egészen a koncertjegyértékesítésig minden területet lefed majd.
Egy ilyen több területet ( jegyértékesítési, rádió szolgáltatást, streaming szolgáltatást) magában foglaló behemót pedig komoly vetélytársa lehet a globális tech cégek által életre hívott streaming szolgáltatásoknak ( Amazon Music, Apple Music, Youtube) illetve a Spotify-nak is, hiszen azon a pályán játszik majd és lehet könnyen domináns szereplő, ahová ezek a szolgáltatók zenei szolgáltatásaikkal még csak tartani szeretnének!