A streaming szolgáltatások számára a növekedés létkérdés , több okból is. Egyrészt annak érdekében, hogy minél több ügyfelük és az ebből adódó méretgazdaságosság révén pénzügyi eredményük javuljon. Másodsorban pedig azért, hogy olyan tartalomtípusokat- videó, saját gyártású tartalmak- vezessen be, amelyeknek a tartalomköltségeik érdemben és jelentősen alacsonyabbak, mint az audio tartalmaké.
A Spotify érdeklődése a podcasting iránt sem mondható éppen újkeletűnek. A svéd cég tavaly év elején, azaz közel egy éve elindította podcasting platformját, amellyel a hagyományos talk rádióktól szeretett minél több ügyfelet elcsenni.
Nem tudjuk, mennyire ,ment jól, mennyire volt népszerű a platform, ( maga a Spotify is elismerte azt, hogy népszerűnek népszerű voltak a podcast tartalmak, azonban a felhasználói élmény meglehetősen gyenge volt ezen a téren) de az biztos, hogy a Spotify nagy lépést tett annak érdekében, hogy a világ vezető podcast szolgáltatója legyen. Maga Daniel Ek CEO jelentette be ugyanis, hogy a megvásárolják a podcast platform Gimlet media-t illetve a Podcastok létrehozásához hasznos segítséget nyújtó Anchor nevű céget.
A lépés akár hogyan is nézzük egyfajta all in a Spotify részéről, azaz a svéd cég minden kétséget kizáróan szeretne meghatározó szereplő lenni a podcastok piacán. Sőt. nem is egyszerűen meghatározó szereplő szeretne lenni, hanem a Spotify szeretne lenni A LELŐHELYE a podcast tartalmaknak. A zenei tartalmak esetében ez tulajdonképpen megtörtént, miért ne történhetne meg a podcast esetében is?
Nem nagynevű mégis fontos szereplők-- a Gimlet és Anchor A két megvásárolt cég közül a Gimlet története a kevésbé izgalmas és kacskaringós. A 2014-ben New Yorkban alapított cég fő profilja már az induláskor is podcastok készítése volt. Induláskor kettő, azóta híressé vált podcast, a StartUp és Reply All tartozott hozzájuk A Podcastok száma azóta folyamatosan növekedett, sőt a Gimlet olyan cégek, mint a Gatorade vagy a Wall Street Journal számára is elkezdett műsorokat készíteni. A céget 70 millió dollárra értékelték legutóbbi 2017-es befektetői köre során, így a 200 millió dollár amit a Spotify fizetett jelentős prémiumot hordoz magában. Sokkal kacskaringósabb utat járt be a másik megvásárolt cég az Anchor. A 20015-ben alapított cég ugyanis magát a zenei audio tartalmak Snapchatje-ként definiálta. Azaz rövid 15 másodperces audio klipeket rögzíthettünk melyek 24 óra elteltével eltűntek. Innen nem rövid út kellett ahhoz, hogy az Anchor lejusson oda, ahol ma van, azaz, hogy a platform azt szeretné, hogy a mobil telefonunkat ugyanolyan természetességgel használjuk audio tartalmak rögzítésére, mint fotók készítésére. |
Ehhez persze kell tartalom és kell az is, hogy maga a felhasználói élmény a Podcastok esetében is olyan legyen, mint a zenei tartalmak esetében. Ebben segíthet a Gimlet, ami tulajdonképpen az lehet majd a Spotify számára, ami a Marvel volt a Disney számára. A Spotify ha ügyes kísérletezhet majd azzal, hogy a Gimlet húzó podcastjai exkluzív csak nála lesznek egy ideig elérthetőek.
A felhasználói felület kialakítása kapcsán – ex Netflixesként nem véletlenül- Barry McCarthy a Spotify pénzügyi vezérigazgató helyettese a Netflixet említette követendő példaként. Azaz a Spotify személyre szabottan, vélhetően a zenei és a Podcast tartalmak hallgatottsági adatait kombinálva szeretne szuper pontos, szuper érdekes tartalmakat ajánlani a Gimlet platformjának Spotify-os verziójában.
Ellentétben a klasszikus audio tartalmakkal a podcasting sokkal demokratikusabb műfaj, így itt a podcastolni vágyók igényeinek kielégítése is fontos lehet. Itt és ezen a ponton lép be a mestertervbe az Anchor, amely alkalmazása révén a telefonunk segítségével készíthetünk podcastokat, amelyeket aztán publikálhatunk és, sőt potenciális hirdetőket is segít találni az alkalmazás.
A Spotify a podcastingot is uralná
Amint arról már több alkalommal írtunk mi is a muzzak oldalain, posztjaiban a streaming cégek számára a túlélés feltétele a folyamatos növekedés, fejlődés, terjeszkedés. Ennek részeként lépnek be a videó, sőt a saját gyártású videótartalmak piacára, a koncertjegyek piacára és a sort akár még folytathatnánk is.
Mindezen felül a Spotify-nak még egy területet kell rendbe tenni a podcastok kapcsán: az analitikai adatokat. Azaz, hogy a podcast kreátorok elemezni tudják, kik, hányszor mikor hallgatták meg podcastjukat. nem kis és nem könnyű feladat, de pontosan ez az a terület, amit a Spotify az audio tartalmak esetében már megoldott.
Amennyiben pedig sikerül megoldania, és a Gimlet- Anchor duó segítségével meghatározó szerepet tud majd betölteni a podcasting piacon, azzal több mindent is nyerhet a Spotify. Egyrészt egy komoly növekedési potenciállal kecsegtető területen lehet vezető, ahol most abszolút az Apple dominál. A svéd cég régi álma, hogy a hatalmas rádiós hirdetési piacból minél több és nagyobb részt hasítson ki magának. Az zenei tartalmak esetében ez egyelőre nem sikerült, de a podcast segítségével a talk rádiók piacából komoly szeletet hasíthat ki magának a svéd cég. A tét nem pedig nem kicsi, 18 milliárd dollár. Másodsorban pedig ezen a területen saját maga lesz majd kapcsolatban a kreátorokkal, a Podcast készítőkkel, építheti fel saját hirdetési modelljét és ökoszisztémáját. Akár- bár ez egy felettébb kis valószínűségű verzió- oda is eljuthat a svéd streaming szolgáltató, hogy a Podcast tartalmakra helyez majd nagyobb hangsúlyt, mint a zeneiekre…