A Pandora-t hosszú éveken át, mint vezető on-demand rádiót ismertünk, ismerhettünk. Nagyon egyszerű funkcionalitással, mégis szinte hibátlan élményt nyújtott abban, amire a rádiót leginkább használjuk: új zenék megismerésében.
Ahogy jelenetek meg és léptek be sorra a tengerentúli zenei piacokra a streaming szolgáltatók , úgy került a Pandora is kényszerhelyzetbe, hogy egyre erősebb on-demand, a streaming szolgáltatásokhoz hasonló szolgáltatást nyújtson.
A kaliforniai rádió célja az új szolgáltatás csomaggal egyértelmű volt: Szerette volna felvenni a versenyt a piacokat jelenleg sok tekintetben domináló streaming szolgáltatásokkal, amire minden esélye meg is lehet, hiszen azok- mármint a streaming szolgáltatások- pont azzal küzdenek, amiben a Pandora a legerősebb: a zenemegismerés támogatásával.
Az, hogy a kaliforniai cég előfizetés szolgáltatás mennyire népszerű nem könnyű megítélni, pláne nem az Apple-Spotify univerzum méreteiben, jelenleg inkább tűnik hosszú távú befektetésnek. A cél ellenben egyértelmű: tereljék a hatalmas ingyenes bázisukat a fizetős szolgáltatás felé. nem gyorsan, nem erőszakosan, szépen lassan.
A Pandora zenei ökoszisztémája Pandora Radio: természetesen a szolgáltatás csomag magja a jövőben is a rádió lesz ,amely azonban prémium szolgáltatás indulásával egy időben a hirdetésekkel tarkított ingyenes verzió is érdemi változáson ment keresztül. Egyrészt maguk a felhasználók több kontrollt kapnak afelett, hogy milyen hirdetéseket lássanak Pandora Plus: Pandora Plus névre hallgat majd a rádió prémium verziója. ehetővé teszi a Pandora hallgatói számára, hogy 5 dolláros havidíj ellenében, a hirdetésmentességen felül korlátlan alkalommal léptethetnek át dalokat, offline is hallgathassák a rádiószolgáltatást illetve az egyes számokat ismételten meghallgathassák. Pandora Premium névre hallgat majd a klasszikus streaming funkcionlaitás( is) nyújtó szolgáltatás, amely 10 dolláros havi díjért lesz elérhető, és természetesen tartalmaz majd mindent, amit a másik két szolgáltatás. |
Ennek pedig a legjobb módszere vitathatatlanul az, amit a Pandora tesz: közelíteni a rádió funkcionalitást a streaming funkcionalitáshoz. Hogy mindez mit jelent a gyakorlatban?
Azt, hogy a Pandora által 15 éve(!!) meghonosított, maximálisan egyszerű mégis szinte tökéletesen működő logika ( tetszik- nem tetszik egy adott dal) kiegészített nem kevesebb, mint 6 opcióval!
- My Station: itt lesz elérhető az eredeti Pandora funkcionlitás és logika
- Crowd Faves: A legnépszerűbb dalok rádiója, függetlenül a saját kedvencektől, értékeléstől
- Deep Cuts: Az adott előadóhoz közeli illetve magának az előadó tartalmainak túlsúlyozása a rádióban
- Discovery: Megmártózás a szokatlan, az adott előadó rádiójához kevésbé kötődő tartalmakban.
- Newly Released: Az adott rádióhoz kapcsolható legfrissebb tartalmak lesznek csak hallhatóak
- Artist Only: Itt érkezünk el a Spotify szintjéhez, azaz az adott előadó dalainak mixe adja ki magát a rádiót.
Mindezen felül- azaz a rádiós és a streaming funkcionalitás ötvözésén felül a kaliforniai rádió még egy nagy és fontos stratégiai lépést tett: immáron hang alapon is irányítható a szolgáltatás.
Ami talán még értékesebbé teszi ezt az az, hogy az integráció során a Pandora alap logikájával és ajánlórendszerével is integrálták a Soundhound mesterséges intelligencia alapú hangfelismerő rendszereit. Ez pedig nem kevesebbet jelent, minthogy akkor, amikor a hang alapon azt mondjuk, hogy „Hey Pandora játssz nekem valamit futáshoz” akkor a kiválasztott zenék ugyanolyan mélységű logikával és személyre szabottan szólnak majd, mintha azt nem hangalapon kértük volna.
Természetesen mag a vezérlés és működik majd hang alapon, azaz csatornát váltani, létrehozni is lehet majd hangparancsokkal. A hang vezérlést könnyen be lehet majd kapcsolni, nem kell mást tenni ,mint az iOS vagy Android alkalmazásban a jobb felső sarokban levő kis ikonra kattintva aktiválni azt.
S hogy mindez miért kulcsfontosságú,stratégiai lépés a Pandora számára? Azok egy szó: autó. A rádióhallgatás túlnyomó része továbbra is az autóban zajlik, azaz ahhoz, hogy a streaming szolgáltatások, illetve a Pandora igazán komoly mennyiségű rádióhallgatót tudjanak elcsábítani, ahhoz az autóban való zenehallgatásra kell megoldást kínálniuk! Ehhez pedig mire van szükség? Sok más mellett arra biztosan, hogy a szolgáltatást úgy lehessen vezérelni, hogy az nem veszélyezteti a vezetést!Külön érdekessége a Pandora hang alapú megoldásának, hogy azt a Shazam vetélytárs Soudhound Houndify platformja vezérli.
Unikornis lett a Shazam vetélytársból
Amikor a zenefelismerő szolgáltatások piacáról beszélünk, akkor hasonlóan a streaminghez szinte mindig egy és ugyanaz a szereplő jut a legtöbbünk eszébe: a Shazam. Pedig ez a piac sem egyszereplős, sőt! Ugyan a Shazam a legismertebb és ennek okán (is)számít a piacvezetőnek, de messze nem az...
Összességében mindezek olyan fontos fejlesztések ,amelyek végeredményben egy, ámde annál fontosabb célt szolgálnak: növelni a Pandora, mint szolgálatás színvonalát, közelíteni a funkcionalitást ahhoz, amit a streaming szolgáltatások kínálnak és ezáltal minél több ügyfelet leérni, akár az ingyenes, akár a fizetős szolgáltatással. A tét pedig nem kicsi, hiszen az Apple, a Spotify, az Amazon és egyre inkább a Youtube is ugyanazokért az ügyfelekért harcol, mint a Pandora.