Régóta, nagyon régóta nyílt titok volt, hogy a tengerentúli on-demand rádiós piacot- és ezáltal amúgy közvetve a streaming zenei szolgáltatások piacát is- domináló Pandora streaming szolgáltatás indítását tervezi.
Hosszú- a tervezettnél jóval hosszabb – várakozást követően aztán szerdán, végre publikusan is elindult a szolgáltatás, és immáron teljessé vált a kaliforniai cég on-demand rádió és streaming portfoliója.
Az „új- Pandora” bevallottan a 2015 év végén akvirált Rdio megoldásaira és felhasználói felületeire épül és azt próbálja a Pandora szívét és agyát képező Music Genome eredményivel és tudásával ötvözni!A kaliforniai rádió célja az új szolgáltatás csomaggal egyértelmű. Szeretné felvenni a versenyt a piacokat jelenleg sok tekintetben domináló streaming szolgáltatásokkal, amire minden esélye meg is lehet, hiszen azok- mármint a streaming szolgáltatások- pont azzal küzdenek, amiben a Pandora a legerősebb: a zenemegismerés támogatásával. Hiába a sok tízmilliós dal bázis, ugyanis, hogyha annak csak egy töredékét hallgatjuk. A zenemegismerése pedig az egyik legjobb, és bizonyítottan bevált módszer az, amit a Pandora idestova 10 évvel ezelőtt ki talált és megszerettetett sok millió emberrel.
Az eredmény? Egy letisztult megjelenésű, ugyanakkor túlzottan sok új funkciót nem mutató alkalmazás…De lehet, erre nincs is szükség. A Pandora ereje ugyanis nyilvánvalóan nem, ebben van, hanem abban, ahogyan új zenéket ajánl és ismertet meg a használóival. A kérdés tehát inkább az, hogy a prémium funkciókat mennyire sikeresen tudta ebbe az alap narratívába beilleszteni. Erre pedig a válasz az, hogy roppant ügyesen!
A Pandora zenei ökoszisztémája
Pandora Radio: természetesen a szolgáltatás csomag magja a jövőben is a rádió lesz ,amely azonban prémium szolgáltatás indulásával egy időben a hirdetésekkel tarkított ingyenes verzió is érdemi változáson ment keresztül. Egyrészt maguk a felhasználók több kontrollt kapnak afelett, hogy milyen hirdetéseket lássanak Pandora Plus: Pandora Plus névre hallgat majd a rádió prémium verziója. ehetővé teszi a Pandora hallgatói számára, hogy 5 dolláros havidíj ellenében, a hirdetésmentességen felül korlátlan alkalommal léptethetnek át dalokat, offline is hallgathassák a rádiószolgáltatást illetve az egyes számokat ismételten meghallgathassák. Pandora Premium névre hallgat majd a klasszikus streaming funkcionlaitás( is) nyújtó szolgáltatás, amely 10 dolláros havi díjért lesz elérhető, és természetesen tartalmaz majd mindent, amit a másik két szolgáltatás. |
A My Music fül alatt lényegében a teljes (korábban már a Pandora-t használók számára létfontosságú ) korábbi zenehallgatási történelem, az összes létrehozott rádióadóval, like-al elérhető. A Browse fül alatt lesz elérhető minden személyre szabott ajánló, azaz a zenehallgatási történetünk alapján ajánlott új megjelenéseket, előadókat, lejátszási listákat.
És pontosan ez az a terület, ahol a Pandora brutálisan erős. 12 év alatt, 250 millió Pandora accountot hoztak létre, 75 milliárd dalt lájkoltak, és ha mindez nem lenne elég a Music Genome projekt immáron 17 éve zajlik és ad hozzá finom jellemzőket minden egyes dalhoz a cég zenei adatbázisában.
És hogy hogyan integrálta a prémium funkciókat a már meglevő és alapvetően jól működő rádió alapú platformba? Tulajdonképpen zökkenőmentesen, észrevétlenül, mégis hasznosan. Amikor egy dalt lájkolunk például a rádiókban, azonnal hozzáadhatjuk valamelyik lejátszási listánkhoz, vagy a korábban lájkolt és eleddig meg nem hallgatható dalokat most ismét meghallgathatjuk, magukban is.
De a Pandora a rádiós verzióját nem használók számára is kínál csemegéket. Amikor például létrehozunk egy lejátszási listát, akkor felajánlja, hogy kiegészíti olyan dalokkal, amelyek érdekesek lehetnek számunkra.
A Pandora persze ettől még ( egy ideig) hirdetési termék marad, így kiemelten fontos lesz számára, hogy az oldalon minél több időt töltsenek el a zenekedvelők. Ennek eszköze lehet majd az Autoplay funkció, amely egy playlist vagy album végeztével is játszik majd zenét.
Szerda óta rengeteg kritika érte a Pandora-t, hogy 2017-ben, ha egyáltalán indít streaming szolgáltatást valaki, azt miért alapvetően olyan funkciókkal teszi, amelyek már elérhetőek a piacon, hiszen ezáltal nem lesz versenyképes. A Pandora célja ugyanakkor nem is ez. Sokkal inkább az, hogy az eddig a streaming funkciók elérése érdekében kényszerből más szolgáltatót ( is) választó Pandora használókat visszacsalogassa. TimWestergreen CEO terve nem kevesebb ,mint hogy idén, az év végéig 6-9 millió ilyen ügyfelet konvertáljon át prémium ügyféllé.Ha 20-30%ot rá tud venni, akkor a Pandora premium ugyanolyan repülőrajtot vehet majd, mintahogyan azt az Apple Music tette.
Azt pedig egy pillanatra se felejtsük el, hogy ehhez a Pandora-nak minden alapja adott. Ha az audio szolgáltatásokat nézzük, messze a legnépszerűbb és legtöbbet használt szolgáltatásról beszélünk a tengerentúlon, a kiindulási alapja tehát a Pandora-nak roppant kedvező, kedvezőbb, mint a legtöbb piacon levő streaming szolgáltatásnak.