A szikár pénzügyi adatok alapján a mai napig kijelenthető, hogy a Youtube a digitalis zenei szolgáltatások legjelentősebb pénzgyára, ami alapvetően az üzleti modelljéből, és tulajdonképpeni, a felhasználók által érzékelt ingyenességéből is adódik. Pontosan ez utóbbi miatt feszült a viszony a kiadók és a Youtube között.
Mindennek másik oldalát- azaz, hogy a zene mennyire fontos is a Youtube életében mutatja meg nagyon plasztikusan és jól Pex cég tanulmánya. A cég azt vizsgálta, hogy a Youtube-on megtalálható különböző jellegű tartalmak mekkora szeletét teszik ki a teljes tartalomnak illetve, hogy a megtekintések esetében hogyan alakul ez az arány.
A Youtube videókat feltöltőik különböző kategóriákba sorolhatják- játék, szórakozás, zene, film stb.- ezeket mérte meg, ezt felhasználva számolta ki Pex mindazt, amit a következőbe bemutatunk mi is.
Ez alapján a legtöbb tartalom az általános „people and blogs” kategóriába esik ( ebbe rakja a Youtube a be nem kategorizált videókat is) , de csak éppen megelőzve az üstökösként feltörő gaming kategóriát. Posztunk alanya a zenei videók a videók száma alapján a legjelentéktelenebb kategória a Youube-on, a feltöltött videók mindössze 5%-át adva. Ez persze így is hatalmas szám, hiszen mintegy 5.2 milliárd videó érhető el az oldalon, azaz csak zene videóból 26 millió közül válogathatunk…
A valódi népszerűséget értelemszerűen nem a feltöltött videók száma, sokkal inkább nézettség mutatja. Ebben pedig, ha szoros versenyben is, de a zenei videók a dobogó legalsó fokára küzdötték fel magukat, azzal, hogy minden ötödik megnézett Youtube videó, zenei videó!
Lehet azonban még ezt is fokozni, már ami a zenei videók fontosságát jelzi a Youtube ökoszisztémájában! A long tail jelenség a közösségi média megjelenésével érte el a digitális területet. Lényege a sok területen érvényes és használt Pareto elv átültetése a közösségi tartalmakra. A Pareto elv alapján a közösségi tartalmak nézettségét az elérthető tartalmak 20%-a generálja.
A Youtube esetében ez az arány ég brutálisabb, mindösszesen a videók 0.64%-a az, amely elérte, eléri élete során a 100 ezer megtekintést. Ez amúgy lényegében annyit jelent, hogy a Youtube tartalmainak 99%-át kidobhatná anélkül, hogy bevételei érdemi veszteséget szenvednének…
Ez az arány az egyes kategóriák esetében más és más. A „people and blogs” kategória videóinak közel fele 1000 alatti nézettséggel bír, míg a gaming, az enteratiment vagy a film kategóriába eső tartalmak eloszlása meglehetősen egyenletes. érdemben más a helyzet ugyanakkor a zenei videókkal ,amelyek szinte kisajátították a 100 millió illetve az 1 milliárd megtekintés feletti szinteket.
Bármennyire szeretnék egyesek,nem hagyható ki a Youtube a digitális zenéből
A Youtube kapcsán az elmúlt években sok minden elhangzott. A szikár pénzügyi adatok alapján a mai napig kijelenthető, hogy a Youtube a digitalis zenei szolgáltatások legjelentősebb pénzgyára, ami alapvetően az üzleti modelljéből, és tulajdonképpeni, a felhasználók által érzékelt ingyenességéből is...
A zenei videók tehát szinte az egyetlen olyan videó kategóriát jelentik, amelynek a nézettsége megbízhatóan hatalmas. A magas nézettség pedig magas hirdetői értéket jelent. A Youtube számára terhét a relatíve kevés zenei videó mind a megtekintések száma ,mind a reklám érték szempontjából messze-messze a legjövedelmezőbb tartalom típus. nem véletlen, hogy minden erővel védi a Youtube…