Az amerikai a világ legjelentősebb zenei piaca, így minden, s tengerentúli zenekedvelők tartalom és különösen zene tartalom fogyasztási szokásairól szóló felmérés kiemelt figyelmet kap és érdemel. Ez az amit a Edison research minden évben ,megtesz nekünk roppant hasznos információkat nyújtva arról, hogyan a alakul át lassan, de biztosan az, ahogyan a világ legnagyobb zenei piacán zenét hallgatnak a zenekedvelők.
A kép összességében abszolút pozitív- még mindig- azaz egyre több és több audio tartalmat fogyasztanak az interneten az amerikai fogyasztók, hiszen a teljes tengerentúli lakosság több,mint 60% számít többé kevésbé rendszeres online zenefogyasztónak! A növekedés 2018-hoz képest nem brutális, de egyértelmű.
Önmagában persze az, hogy többen hallgatnak online zenét, nem feltétlenül lenne elég sikerhez és az örömhöz . Az eltöltött idő mutatja, hogy mennyire képesek a különböző online zenei szolgáltatások kötődést kialakítani.
Ha ezt nézzük, akkor 2019, a 2018-as visszaesés után, újabb, jelentősebb pozitív növekedést tudott nyújtani, azaz több, int 20%-al nőtt az előző évhez képest az online audio szolgáltatásokkal eltöltött idő.
Az autó mindig is a zenei tartalomfogyasztás központja volt, sőt, ahogyan azt korábban írtuk is, az autó a hagyományos értelemben vett rádiózás utolsó mentsvára, a streaming zenei és egyéb interaktív szolgáltatásokkal szemben.
Ebből az aspektusból nézve, a 2019-es adatok megnyugtathatják a hagyományos rádiózás szerelmeseit, hiszen az autóban továbbra is a rádió, a nagybetűs médium, hiszen jelenleg az autót vezetők 81%-a rádiót hallgat a kocsiban, ami alapvetően nem is drámaian kevesebb,mint a hat évvel ezelőtti 86%.
Persze az egyes források közötti átrendeződés már korábban elindult és hiába maradt a rádió vezető helye alapvetően érintetlen, a többi pozícióban alapvető átrendeződés zajlott le. Amíg 2013-ban a második legtöbbet használt forrás a CD lejátszó volt, 2019-re közel harmadával visszaesett, és az általa hagyott űr helyére tör be a saját zenei tartalmak digitális fogyasztása, az online rádiók és a podcasting. Tehát a rádió számára az autó még valóban hazai pálya, de egyre több mindenkivel és egyre erősebben kell osztoznia!
Az autóból kilépve vizsgálva a különböző audio szolgáltatásokat és azok ismertségét azonban már sokkal inkább a streaming szolgáltatók rajongóinak kedvező eredmények születtek. A legismertebb és az Edison adatai alapaján leggyakrabban használt audio szolgáltatás továbbra is a Pandora, alig megelőzve az elmúlt 3 évben igen sokat erősödött Spotify-t és a népszerűségi lejtmenete ellenére még mindig harmadik iHeartradio-t. Érdekes módon az Apple Music számára hiába hazai pálya az Egyesült Államok, az Edison népszerűségi listáján csak a negyedik helyet tudták elcsípni.
Nagyon sok tekintetben más listát kapunk ugyanakkor, hogyha a fiatalok (25 év alattiak) zenehallgatását vizsgáljuk csupán. A Listavezető nálunk ugyanis már a Spotify, ha nem is sokkal, de megelőzve a Pandora-t, a harmadik helyen pedig egy igazi meglepetésszereplő, a Soundcloud futott be a fiatalok körében, jelezve, hogy mennyire nem szabad leírni a megújult berlini céget.
Bizonyára feltűnt az olvasóknak, hogy az eddigi adatokból hiányzott a Youtube. Ennek az az oka, hogy az Edison külön kezeli és méri a Youtube-ot.
Ennek a fundamentális oka nyilván az, hogy önmagában a Youtube-ot nem lehet zenei szolgáltatásnak tekinteni. de ha a heti hallgatottsági adatokat nézzük, akkor azt is mondhatjuk, hogy a Youtube-ot azért érdemes külön kezelni, mert külön ligát képvisel. A megkérdezettek 50%--a hallgat heti rendszerességgel zenei tartalmakat a Youtube-on,( a 25 év alattiak esetében ez a szám pedig 70%!) miközben az audio szolgáltatások-Pandora, Spotify, Apple Music- esetében ez az érték heti szinten 20%-körül alakultak a listavezetőnél és inkább 10% körül a kevésbé népszerű szolgáltatásoknál. Azaz a Youtube messze-messze a legnépszerűbb audio szolgáltatás,a tengerentúlon (is) akkor is, hogyha hivatalosan senki nem hívja annak.
A végére hagytuk, de abszolút nem mellékes tényezőként az Edison podcastinggal kapcsolatos megállapításait. Teljesen egyértelműen 2019 ugyanis a podcasting éve volt a tengerentúlon (is) Közel 20%-al nőtt ugyanis a heti szinten podcast tartalmakat hallgatók száma amely, így már elérhette a 144 milliót a piackutató cég becslése alapján.
A podcasting népszerűsége minden korcsoportban emelkedett, de érezhetően népszerűbb a podcasting és nagyobb iránta a fogékonyság az 50 év alattiak körében.
Azt azonban, hogy igazán mitől lódult ódult meg ennyire egyértelműen podcasting, arra jó tippet mutathat az az adat, ami a fiatal Spotify felhasználók között nézte mega podcasting változását. 7 A Spotify volt az a streaming cég, amely 2019 elején egyértelmű és nagyon határozott lépéseket tett a podcasting irányába)
Összességében tehát az Edison adataiban is tükröződik mindaz, ami a tengerentúli zeneipari bevételei adatokban tükröződött, azaz, a streaming egyértelműen dominál és újabb és újabb területekre tör be kiszorítva onnan a hagyományos rádiózást.