A koronavírus több iparágat pillanatok alatt lefagyasztott és jó időre romba döntött. A lista szomorúan előkelő helyén áll a koncertipar is. Rengeteg turné, fesztivál lett már ,most is lemondva, és mivel az északi féltekén a turnék időpontja alapvetően a május-szeptember időszak, így a legtöbb turné az idei évre ment a kukába.. sajnos… Ez csak a már most lemondott tengerentúli turnék és fesztiválok esetében 32 millió látogató elvesztését jelenti! További gond, hogy senki nem tudja, pontosan meddig is kell majd az eseményeket mellőzni.. De ha tippelnünk kéne, az igazán nagy stadion koncertek, fesztiválok esetében akár 12-18 hónapig is!
Az élő zenei bevételek kiesése azért is fájdalmas, mert napjaink streaming audio szolgáltatásai által dominált zeneiparában az élő zenének egyre fontosabb és fontosabb szerep volt az előadók bevételeiben.
Az, hogy jelenleg mindenki otthon ül, kényszerből ugyanakkor nem feltétlenül kell, hogy azt jelentse, teljesen megszakadnak az előadók és a rajongók közötti kapcsolatok. Erre mutatunk most jó példákat, alapvetően a tengerentúlról:
Emma McGann-egy nem túl ismert brit zenész- például azt a megoldást választotta, hogy élete első tengerentúli turnéja amely elmarad érthető okokból- helyett egy fajta hibrid turnét kínál rajongóinak. Azok, akik megvásárolják ( 23 dolláros áron) a virtuális turnéjegyüket, azok a legjobb ülőhelyeket kapják majd meg a következő turnén, hozzáférést kapnak mér most is elérhető on-demand koncerttartalmakhoz illetve merchandise cikkekhez. Az énekeső menedzsmentje szerint az így befolyt összegek nagyjából már fedezik is az elmaradó turnét.
Mindehhez persze érdemes hozzátenni, hogy Mcann már eleve a leginnovatívabb self-made előadók közé tartozott. A YouNow-on illetve Twitch-en közzétett streamjeit összesen, több, mint 11.5 millió alkalommal nézték meg és ennek köszönhetően tudott felépíteni egy 200 ezer főt meghaladó online rajongói bázist. Ez a 200 ezer ember finanszírozta azt az albumát, amely az iTunes TOP20-ba is bekerült
Figyelemreméltó módon amúgy az előadóknak mindehhez egész sok eszköz áll ma már a rendelkezésükre!
A 2016-ban, a texasi Austinban alapított Wave XR például a kiterjesztett valóságot keveri a live steaming élménnyel és hoz létre így semmihez sem hasonlítható koncertélményt.
Egyszerűbb, ugyanakkor legalább ennyire hasznos megoldást kínál a Stage it, ami tulajdonképpen egy fizetős online stream megoldás, azzal a különbséggel, hogy a live stream időpontja, hossza illetve a megtekintéséért fizetendő összeg- mind- mind az előadó által megszabott, és maga a felvétel nem kerül rögzítésre!
És persze ott vannak a már-már hagyományosnak mondható eszközök , mint a Facebook vagy az Instragam Live. Ezeket az eszközöket – monetizációs megoldás- híján azonban elsősorban az igazi megasztárok veszik igénybe, sokkal inkább promóciós célokkal, mint turnéik valódi helyettesítéseként…
Az elkövetkezendő hónapok kérdése az lesz, hogy az előadók nagy számban inkább az ingyenes ,de nagy eléréssel bíró megoldásokat részesítik majd előnyben vagy a testreszabható, de népszerűsítő igénylő start-upokat.