Ugyan a hivatalos adatokra még várnunk kell , már rendelkezésünkre állnak adatok arról, hogy hogyan is zárta a globális zeneipar az utolsó normálisan értékelhető évét a koronavírus okozta sokk előtt.
A rendelkezésre álló adatok alapján 2019-ben igaz bomba évet zárt a globális zeneipar! A globális zeneipari bevételek meghaladhatták a 21 milliárd dollárt, ami 13%-os növekedés az előző évhez képest.
A 21 milliárd dolláros piac közel harmadát a Universal Music uralja. A második legnagyobb kiadó a független kiadók sokaságának összessége lenne, ha lenne ilyen virtuális kategória. A gyakorlatban ugyanakkor a második helyért is két major kiadó, Warner Music és a Sony küzdenek, egyelőre az utóbbi vezetésével.
Volumenében tőlük nagyon messze helyezkednek el az ún. DIY ( Do it Yourself ) kiadók, amelyek az előadók számára a normál kiadói modellnél sokkal flexibilisebb módon teszik lehetővé tartalmaik megjelentetését. Növekedését tekintve azonban ez a terület volt a kiadói oldalon a nagybetűs sikersztori, hiszen 32%-ot növekedve, lassan a globális zenei piac 5%-át az ilyen kiadók adják.
Nézzük meg, mi volt a másik azaz a szolgáltatói oldalon a 2019-es év zárásakor. A Counterpoint Research elemzése alapján a piacvezető nem meglepő módos a svéd Spotify volt, 125 millió előfizetővel, közel dupla annyival, mint az őt követő Apple Music. A harmadik helyre a streaming piac 2020-ra várt fekete lova, az Amazon zárkózott fel, már a 2019-es adatok alapján is erősen megközelítve az Apple Musicot, így a 2020-as helycsere egyre valószínűbb a teljes 2019-es adatok alapján. A lista ötödik helyén pedig az a Youtube Music végzett, amelyet ez alapján bátran nevezhetünk a 2019-es év nyertesének.
Messze-messze lemaradva a Spotify-Apple- Amazon triótól, a negyedik helyen a kínai média óriás, a Tencent zenei szolgáltatása zárt. ( amely kapcsán mindig meg kell említeni, hogy nem is a prémium előfizetőszáma az, amely sokkoló, hanem az aktív fejhasználóinak a száma..)
A 2019-es listánál is érdekesebb a kutató cég 2020-ra vonatkozó jóslata, melyet már a koronavírus ismeretében és jelenlétében tettek! Az eddigi adatokkal ugyanis erősen szembemenve, a Counteproint elemzői úgy válik, hogy a jelentősen lecsökkent aktivitásunk több streaming szolgáltatásra való előfizetés és előfizetőt jelent majd, így jóslatuk szerint 2020 év évégén brutális az előző évek előfizetőszám növekedésének a duplája várható, melynek köszönhetően 450 millió ember fizet majd streaming zenei szolgáltatásokért! Hihető? mai ismereteink alapján nehezen, de persze roppant nehéz megjósolni, hogy ténylegesen milyen hatással is lesz majd az előfizetési hajlandóságra az a poszt- karantén gazdaság, amelyben élnünk kell hónapokat, ne adj’Isten éveket!