Az orosz zenei piacról a legtöbbször, mint nem létezőről beszéltek az zeneipari szakemberek, kiadói képviselők. Mindez azonban alapjaiban változott meg 2016 májusában, ugyanis az orosz parlament alapjaiban változtatta meg a szerzői jogi törvényt, ami lökést adott a lokális streaming szolgáltatások terjedésének.
Azon helyi streaming szolgáltatásoknak, akik a kínai vetélytársaikhoz hasonlóan nagyon jó alapokról indultak, indulnak, ugyanis a legalitás határán egyensúlyozva fel építhettek egy olyan ügyfél és felhasználói bázist, amelyre építve aztán a prémium szolgáltatásokat alapozhatják.
Mindez olyannyira igaz, hogy a sokszor csak orosz Facebookként hivatkozott és emlegetett Vkontakte 2018-ban már bekerült a 10 legnépszerűbb streaming szolgáltatás közé.. globálisan!
Yandex Music- Az orosz Google Spotify-ja A Yandex alapvetően arról vált híressé, hírhedtté, hogy az orosz piacon képes volt visszaverni a Google támadását és megmaradni a vezető keresőszolgáltatásnak. Az 1997-ben alapított cég természetesen a többi média ipari vállalathoz hasonlóan bővített termék és szolgáltatásportfolióját, ennek köszönhetően ma már hír aggregátor, e-mail, térkép és tárhely szolgáltatást is kínál sokmilliós ügyfélkörének A terjeszkedésből természetesen a zene sem maradhatott ki. 2010-ben a cég elindította Yandex-.Music néven, a talán leginkább a Spotify-hoz hasonlítható zenei szolgáltatását, melyet keresőszolgáltatásába is integrált. Ez azt jelentette, hogy akik egy adott dalra kerestek a Yandex keresőjében, számukra a találatok között a dal a Yandex.Music-on levő verzió is megjelenik majd. Innen persze mára sokkal tovább és sokkal messzebb jutott az orosz cég, hiszem ma már komplett streaming szolgáltatási platformot kínál . Olyan streaming szolgáltatást, amelyben 45 millió dal mellett szerkesztők által létrehozott lejátszási listák, online rádió, slágerlisták és rengeteg-rengeteg tematikus lejátszási lista is megtalálható. |
Nem szeretne helyi vetélytársa mögött lemaradni a legnagyobb orosz internetes cég zenei projektje, a Yandex Music sem. 2 évvel ezelőtt még azt írtuk, hogy "attól persze nem kell tartania a nagy globális szereplőknek, hogy a Yandex.music komoly globális szereplő szeretne lenni." Ami alapvetően igaz is, ugyanakkor ami az előfizetőszámot illeti a Yandex a legújabb adatok alapján több, nagy nyugati streaming szolgáltatást is megelőz, már most.
2020 elején ugyanis a Yandex Music-nak immáron 3.3 millió előfizetője volt, ami nem kevesebbet jelent, minthogy a TOP 10 legtöbb előfizetővel bíró streaming zenei szolgáltatás közé felzárkózott, megelőzve a TIDAL-t és nagyon közel járva olyan neves szereplőkhöz, mint a Pandora vagy éppen a Deezer. ( Arról, hogy a Vkontakte most hol tart, nincsen friss információnk)
A történetnek itt pedig még nincsen vége, hiszen sok-sok nagy globális streaming szolgáltatás megelőzve a Yandex Musis saját hang alapú asszisztenst mutatott be, Alice néven, melynek fókuszában a Yandex streaming szolgáltatása áll!
S hogy akkor most kell-e félnie a nagy globális szolgáltatóknak a nagy orosz medve streaming szolgáltatóitól? nem nem kell,globálisan legalább is. Azt a trendet ugyanakkor egyre erősíti az ő példájuk is, hogy egyre több lokális a helyi piacot ismerő, a helyi tartalmakra fókuszáló szolgáltató játszhat majd egyre meghatározóbb szerepet a streaming piacokon.