Potenciális piacméret alapján a világ egyik legígéretesebb zenei piacának számít, számítana a orosz! Az, az Oroszország, amely sokáig, a legalitás és illegalitás határán mozgott és ahol a legális szolgáltatások terjeszkedését a roppant népszerű szürke tartományban mozgó szolgáltatások is gátolták. Mindez alapjaiban változott meg 2015 nyarán ugyanis az orosz parlament alapjaiban változtatta meg a szerzői jogi törvényt. A törvénymódosítás értelmében a korábban csak a videótartalmakra vonatkozó meghagyások immáron zenei tartalmakra is alkalmazhatóak.
Mindez pedig rakétaüzemmódba kapcsolta az orosz piac iránt érdeklődő globális szereplőket és párhuzamosan ezzel tulajdonképpen kényszerhelyzetbe hozott több lokális szereplőt is,mint például az orosz Facebook-ként is ismert Vkontakte.
A Vkontakte zenei szolgáltatása 90 napos trial időszak után havidíj ellenében enged korlátlan számú zeneszám meghallgatását teszi lehetővé, pontosan, mint a nagy nemzetközi streaming szolgáltatások. A szolgáltatás abból a szempontból különleges és messze több azonban, mint a nyugati, globális vetélytársai, hogy egy közel 300 milliós közösségi oldalban integráltan működik és ez az indulása után két évvel a kínai példákhoz hasonlóan, egyértelműen kifizetődni látszik!
Az orosz streaming szolgáltató által közzétett adatok alapján ugyanis a Vkontakte streaming szolgáltatásának immár 1.5. millió előfizetője felhasználója van. Ami talán még ennél is érdekesebb és figyelemreméltóbb adat az az, hogy az 1.5 millió felhasználó háromnegyede, 1.2 millió prémium felhasználó, azaz fizet a szolgáltatásért.
Természetesen első hangzásra az 1.2 millió prémium felhasználó nem feltétlenül hangzik impresszíven egy olyan piacon, amelyet valaki 70 millió ügyféllel vezet, de árnyalja a képet jelentősen két tényező.
Az egyik, hogyha ha közelebbről is megnézzük a streaming zenei piacot, látható, hogy a Spotify és az Apple Music külön kategóriát képviselnek, de az őket követő piaci szereplők összesen alig van több előfizetője, mint az Apple Musicnak…
Hovatovább a dobogó harmadik helyérért küzdő Amazon és a kínai Tencent mögötti szereplők esetében az előfizetőszámok messze elmaradnak még a 10 milliótól is! A VKontakte ezen a listán szerezte meg a kilencedik helyet, megelőzve a sok gonddal küszködő TIDAL-t.
Még reálisabb képet kaphatunk a Vkontakte erejéről, ha csak hazai, azaz az orosz piacon jelenlevő szereplőket hasonlítjuk össze. A VKontakte ezt a virtuális versenyt magabiztosan nyeri, nem is akármilyen szereplők előtt.
Az, hogy a legnagyobb helyi szereplő (egyelőre) magabiztosan előzi meg a nagy nemzetközi streaming szolgáltatások oldalait azt jelzi, hogy a felépített felhasználói bázisba integrálni egy új , mégha fizetős szolgáltatást is, könnyebb ,mint egy márkát felépíteni egy új piacon is.
Online rádió az orosz Google-tól
Az orosz piac, hosszú idő óta a digitális zenei szolgáltatók étlapján szerepelt, hiszen egy hatalmas ország, kiaknázatlan és roppant nagy növekedési potenciállal bíró piacáról lehetett (volna) szó. A feltételes mód két okból is indokolt. Egyrészt mivel az orosz piacon a...
És persze a Vkontakte sikere hatalmas siker a major kiadók számára is, akik immáron egy újabb piacon örülhetnek annak, hogy a kalózkodás elleni harc helyett- mellett immáron népszerű streaming szolgáltatásokkal is jelen vannak.