2020 izgalmas évnek ígérkezett a zeneipar számára,. Év elején, az éves várakozásainkat megfogalmazva, azt írtuk: Az előttünk álló év sokkal inkább szól majd az immáron bő 5 éve tartó streaming piaci növekedés lassulásáról, és az audio streaminget felváltani hivatott szolgáltatások egyre határozottabb térnyeréséről
Ha majd az év végén visszatekintünk 2020-ra egészen biztosan nem ez, hanem a koronavírus a zeneiparra gyakorolt hatása lesz majd a legfontosabb téma. nem minden zeneipari szegmens részesült az „áldásból „ egyforma mértékben. Az egyik legjobban sújtott szegmens a koncertek, fesztiválok voltak (?), hiszen minden ahol érdemi mennyiségű ember gyűlik, gyűlhet össze, tiltólistán van, érthető okból, nem tudni meddig.
Maga az audio streaming ugyanakkor vegyes képet mutatott a leginkább súlyos tavaszi hetekben, hónapokban.
A Goldmann Sachs elemző cég immáron hosszabb ideje tesz zeneipari jóslatokat- pozitív és negatív lehetséges kimenetelekre bontva azokat- amely jóslatok minden esetben komoly visszhangot váltottak és váltanak ki. A cég a 2020-as évre vonatkozó jóslatát is módosította, érthető okokból.
Ha ezt vesszük alapul- hiszen a tényadatok majd csak valamikor jövő év tavaszának az elején érkeznek meg-akkor 2020 mintegy10%os visszaesést hoz, hozhat majd a globális zeneiparban, hiszen az eredeti 22,6 milliárd dollárral ellentétben 20,8 milliárd folyik majd csupán be a különböző szolgáltatásokból.
Lévén, hogy a CD eladások, illetve az a lá carte letöltésekből már az eredeti jelentésben is csökkenő tendenciával számolt a cég, ezért jó eséllyel kijelenthető, hogy a különbözetet a streaming szolgáltatások visszavágott növekedési kilátásai jelentik.
Számszerűen mindez nem kevesebbet jelent, minthogy a Goldman becslése alapján 2020-ban több,mint 2 milliárd dollárral kevesebbet költenek majd az emberek audio streaming szolgáltatásokra, mint az várható volt.
Mindez azt jelenthetné,hogy a streaming szolgáltatásokra előfizetők száma is lassabb ütemben növekszik majd, mint az várható volt. A helyzet azonban nem ez! A streaming szolgáltatásokra előfizetők száma ugyanis a korábban előrejelzettnél jelentősebb mértékben nőhet majd idén! Az eredeti előrejelzésében a Goldman 397 millió előfizetővel számolt, ami nagyjából 50 millió új előfizetőt jelentett volna. A frissített előrejelzésben ezzel szemben már 416 millió-val kalkulálnak, azaz szerint 2020-ban 75 millió ember kezd majd el audio streaming szolgáltatásokat használni.
Ha több ember használja majd a szolgáltatásokat, mégis kevesebb bevétel folyik be, ez egyetlen egy módon lehetséges: ha az előfizetők kevesebbet költenek magukra a szolgáltatásokra.
A Goldman előrejelzése alapján, az eredetileg 2020-ra prognosztizált éves költés az előző évi 56 dollárhoz képest mintegy 10 dollárral csökken majd és alig haladja meg a 46 dollárt. A 10 dolláros csökkenés nyugodtan evezhető brutálisnak , hiszen közel 20%-os csökkenést jelent, illetve azt, hogy havi alig 4 dollárt költenek globális szinten streaming zenei szolgáltatásokra az emberek!
Hidegháborús állapotok a kiadók és a Spotify között
A streaming szolgáltatások, élükön a svéd Spotify-a speciális helyzetben vannak. A befektetők ugyanis a Spotifyban egy a nagy lemez kiadók kiváltó, a rajongókat és a zenekarokat közvetlenül összekötő platformot látnak.Daniel Ek cége pedig a közelmúltban több olyan lépést is tett, amelyek akár...
Az első, a koronavírus által okozott átalakulást is figyelembe vevő előrejelzések ( egyelőre még nem adatok!) alapján azt lehet mondani, hogy a streaming zenei szolgáltatásokat használók számán nem lesz negatív hatása a koronavírusnak ( bár ahhoz képest, hogy a OTT TV szolgáltatások mennyire robbanásszerűen kezdtek el növekedni, ez sem éppen pozitív) azt az összeget azonban, amelyet fizetni vagyunk hajlandóak egy hónapnyi korlátlan zenei tartalom hozzáférésért, drasztikusan csökkenti majd le! Mindez pedig újabb és újabb, egyre erősebb viták fényét vetíti előre a kiadók és a piaci alapon működő streaming zenei szolgáltatók között..