A 2020-as év slágertémája a podcasting volt, és ez 2021-ben sem valószínű, hogy másképpen lesz majd. A podcasting igy az audio streaming szolgáltatók számára is egyre fontosabb terület lesz. Az audio streaming szolgáltatók közül a Spotify fekteti a legtöbb energiát a területbe, és pontosan emiatt (volt) várható az, hogy a többi szereplő is lépni fog.
Az Amazon egyre népesebb termék és szolgáltatás portfóliójában hosszú idő óta megtalálható Audible néven egy hangoskönyv és podcast szolgáltató , így innen nézve abszolút nem meglepő, hogy Jeff Bezos cége az egyik, amely nagyon határozott lépéseket tesz a svéd cég podcast terveinek letörésére.
Az Amazon mindezt két, párhuzamosan futó projekt végrehajtása révén szeretné megoldani. Az egyik magának az Audible-nek a fejlesztése, tartalmának bővítése. Mindez nem új keletű projekt, az Amazon leányvállalat már 2016 óta építgeti podcast portfolióját. Akkor Audible Channels néven hoztak létre szoláltatást, amely meghatározó kiadók - NYT, WSJ, The Washington Post. podcast- szerű audio tartalmait tette elérhetővé. ( A Spotify valami hasonlót próbált anno a videó tartalmakkal)
2020 nyarán aztán az Audible , olcsóbb, alig 8 dolláros havidíjért elérhető előfizetéses szolgáltatást jelentett be. A 15 dolláros áron futó prémium, illetve az ingyenes szolgáltatási résszel együtt teljes vertikummal áll a podcast hallgatók rendelkezésére.
Jeff Bezos és a top menedzsment azonban ezt sem ítélhette elegendőnek így születhetett meg a döntés arról, hogy az Amazon megvásárolja a legjelentősebb független podcast szolgáltatót.
A hatodik legnagyobb podcast szolgáltató A Wondery-t, egy korábbi FOX alkalmazott Hernan Lopez alapította 2016-ban és 15 millió dollár befektetést kapot eleddig. A cég a hatodik legnagyobb podcast szereplőnek számít az amerikai piacon, több, mint 60 millió podcast letöltéssel. A Wondery ezt a 60 millió letöltést többféle módon váltja dollárokká. Egyrészt és nagyrészt ( bevételeinek 75% a ebből származik )hirdetési bevételeket generál, másrészt licenbevételekt generál, harmadrészt pedig tartalmat értékesít olyan media óriások számára mint az AT&T vagy a Disney. A Wondery kapcsán fontos megjegyezni, hogy a cég 2019 áprilisában megállapodott a Universal Music-kal abban, hogy podcastjaiban felhasználhatja a Universal előadók tartalmait. Jó eséllyel ez indokolja elsősorban a 300 millió dolláros vételárat, inkb, mint a 40 millió dolláros éves árbevétel. |
Az Audible minden valószínűség szerint megmarad független márkának, a Wondery tartalmak tehát nagy valószínűséggel majd az Amazon Music tavaly szeptemberben indított podcast részlegében kapnak majd helyet.
Az Amazon, csakúgy, mint anno zenei streamingben podcastingban is az utolsó szereplők egyikének számít. Ez persze- pontosan ahogyan a zenei streamingben való piachódítását láttuk-semmit nem jelent.
Különösen nem, hogyha tudjuk, az Amazon milyen koncepcióval lépett piacra. A podcast tartalmak mind az Amazon Music ingyenes, mind a fizetős részében elérhetőek lesznek. természetesen az Amazon nagyon erősen számít piacvezető okos otthoni asszisztensére, az Echo-ra is. Ha valaki ugyanis podcastokat keres majd az Echo segítségével, akkor az csak sajt podcastokat listáz és ajánl majd.
Tartalmi szempontból is jelentős hátrányból indul a Seattle-i cég, hiszen az Apple 1, a Spotify pedig 1,5 millió podcastot ajánl, melyhez képest az a 70 ezer, melyet az Amazon Music kínál elenyésző. Viszont a 70 ezer podcastban sok exkluzív is van, márpedig jó eséllyel a poscast piacon az exkluzivitás lesz az út a sikerhez!