A Podcasting a koronavírus okozta karantén egyik nyertese volt, mint tartalomforma. Így minden platform, amely podcast elérést kínál profitálhatott ebből. Ebbe a körbe tavaly óta már a streaming piac vezető ereje a Spotify is beletartozik, tőzsdei jelentésük alapján pedig a Stockholmi székhelyű cég sem marad ki az emelkedésből!
Olyannyira, hogy csak márciusban közel 50%-al- 700 ezerről 1 millió-ra nőtt az elérhető podcast epizódok száma!Ami ennél is fontosabb és pozitívabb információ, hogy az új podcastok 70%-át már a Spotify podcast platformján belül hozták létre!
A növekedés forrása kétféle lehet. Egyrészt a Spotify felhasználók podcastokat létrehozó hányadának növelése által vagy márt műkűdő, népszerű podcast tartalmak megvásárlásával. Az első olcsóbb, de lassabb, a második gyorsabb növekedést tesz lehetővé, de természetesen az akvizícióknak ára van.
A Spotify podcast hódításai A Spotify bő 15 hónappal ezelőtt 2019 februárjában jelentette be, hogy belép a Podcasting piacra. Sok minden más mellett a bejelentés komolyságát az is jelezte, hogy a cég menedzsmentje kijelentette, 500 millió dollárt tervez csak 2019-ben elkölteni podcast tartalmak és szolgáltatók vásárlására. Ami talán még ezeknél is komolyabban jelzi az eltökéltséget az az, hogy ezt az összeget a Spotify valóban el is költötte! Nézzük mire, kikre, kikre: A 2014-ben New Yorkban alapított cég fő profilja már az induláskor is podcastok készítése volt. Induláskor kettő, azóta híressé vált podcast, a StartUp és Reply All tartozott hozzájuk. A céget 70 millió dollárra értékelték legutóbbi 2017-es befektetői köre során, így a 200 millió dollár amit a Spotify fizetett jelentős prémiumot hordoz magában. A 2015-ben alapított cég ugyanis magát a zenei audio tartalmak Snapchatje-ként definiálta. Azaz rövid 15 másodperces audio klipeket rögzíthettünk melyek 24 óra elteltével eltűntek. nnen nem rövid út kellett ahhoz, hogy az Anchor lejusson oda, ahol ma van, azaz, hogy a platform azt szeretné, hogy a mobil telefonunkat ugyanolyan természetességgel használjuk audio tartalmak rögzítésére, mint fotók készítésére. A Spotifynak mindenesetre tetszett az ötlet és 154 millió dollárt fizetett a platformért. A felettébb fiatal, 2016-ban, azaz alig 3 éve Los Angelesben alakult Parcast tematikus, meghatározott témákra fókuszáló podcastokat gyárt. összesen jelenleg 18 futó sorozatuk van, mindemellett további 20 indítását tervezik az idei évben.A Spotify 55milió dollárt fizetett a tartalomgyártó cégért. |
A Daniel Ek által vezetett menedzsment egyértelműen a gyors növekedés mellett döntött. Nagyon másnak nem lehet ugyanis nevezni, hogy a múlt héten bejelentett megállapodás értelmében Joe Rogan podcastje- a Joe Rogan show az ősztől exkluzívan csak a Spotify Podcast szolgáltatásában lesz elérhető!
A hírek szerint a megállapodás értelmében mintegy 100 millió dollárt fizetett a Spotify az exkluzív jogokért! Azon jogokért, amellyel két, podcast területen fontos vetélytársnak is érdemi fájdalmat és veszteséget okoz majd!
Egyrészt az Apple-nek, hiszen a JRE( Joe Rogan Experience) az egyik legnépszerűbb podcast volt az Apple kínálatában és havi 190 milllió alkalommal töltötték le/hallgatták meg a különböző podcast platformokon, míg a Youtube-on összesen eddig közel 2 milliárd megtekintést produkáltak a show különböző adásai.
Azt, hogy a Spotify eddig is komolyan gondolta a Podcast irányba való elmozdulását, már a tavalyi év akvizíciói alapján tudni lehetett. A piac ugyanakkor eddig ezt nem igazolta vissza, talán pont azért nem, mert egyik akvizíció sem volt exkluzív.
A JRE akvizíció ugyanis hirtelen sok mindent más megvilágításba helyezett és szinte berobbantotta a befektetők fantáziáját! Amint az a diagramon és látható, szinte a bejelentés pillanatában meredek emelkedésnek indult az árfolyam és napokig folytatta is az emelkedését.
Hogy érzékeltessük, mekkora emelkedésen is van túl a Spotify részvényárfolyama nézzük meg a tőzsdére lépése óta az árfolyamgörbét. Látható, hogy az akvizíció révén régen, nagyon régen, a cég tőzsdére menetel után pár hónappal látott szinteket ért el az árfolyam.
Az optimizmus tehát töretlen befektetői oldalon jelenleg, de nem árt az óvatosság, több szempontból sem. Egyrészt a Spotify-nak még bőven van teendője annak érdekében, hogy a podcast hallgatás igazán domináns legyen a platform használatán belül. (Piackutatási adatok szerint a Spotify használók nagyjából harmada hallgat podcastokat. A fenti adatból látszik, hogy nagyjából 15-17% teszi mindezt a Spotify berkein belül, azaz a podcastot hallgató Spotify felhasználók közel fele máshol hallgat podcastot.)
Másodsorban ahhoz, hogy teljesüljön Daniel Ek álma és a hatalmas rádiós hirdetési piacból a podcast dominanciája révén nagyobb szeletet tudjon kihasítani, szükség lesz arra, hogy működő képes üzleti modellt rakjon a tartalom mögé. Ez, a vírus által várhatóan földbe fúródó hirdetési piacokon semmiképpen se lesz könnyű!
Ami viszont egyértelműen kijelenthető most már, az az, hogy a svéd cég minden kétséget kizáróan szeretne meghatározó szereplő lenni a podcastok piacán. Sőt. nem is egyszerűen meghatározó szereplő szeretne lenni, hanem a Spotify szeretne lenni A LELŐHELYE a podcast tartalmaknak. Akár a zenei tartalmak rovására is!