A Youtube illetve tulajdonosa, az Alphabet és a nagy zenei kiadók viszonya hosszú-hosszú éveken ét meglehetősen fagyos volt. A fő ok- amit a kiadók és jogi szervezetek value gap-nek hívtak- a Youtube üzleti modelljéből, és tulajdonképpeni, a felhasználók által érzékelt ingyenességéből is adódott. Az ingyenes Youtube nem is biztos, hogy akkor gond lett volna ha és amennyiben mellé olyan fizetős szolgáltatások kapcsolódtak volna, amelyek nem csak hirdetési bevételt termelnek dollár milliárdos volumenben
A kiadók sokkal inkább szerették volna egyfajta prémium zenei szolgáltatásként látnia Youtube-ot, Ez a közvetlen közelmúltig nem nagyon történt meg emiatt pedig a kiadók és a Youtube, valamint tulajdonosa az Alphabet között sokszor feszült volt a viszony.
A Youtube helye és szerepe tehát megkérdőjelezhetetlen, pusztán a számok alapján a digitális zenei ökoszisztémában. Azt, hogy mennyire azt plaszikusan mutatják az Alphabet negyedéves adtai, amelyekben a keresőóriás részletesen szerepeltette a Youtube adatait is.
A már eleve brutálisan erős 2020-as évhez képest tavaly még tovább erősödött a videómegosztó! A negyedik negyedévben 8,6 milliárd dollárnyi árbevételt regisztrált a videómegosztó. Ez 25%-al magasabb, mint az előző év hasonló időszakában.
A teljes évre vonatkozóan a Youtube hirdetési bevételei meghaladták a 28 milliárd dollárt. Azt, hogy ez mennyire brutális összeg jól érzékelteti, hogy az IFPII kimutatásai alapján 2020-ban a teljes globális zeneipari bevételek éppen, hogy csak meghaladták a 21 milliárd dollárt. Tehát amennyiben nem tudott a globális zeneipar az elmúlt évben 33-35%-al növekedni, akkor kijelenthető , hogy a Youtube önmagában nagyobb, mint az összes kiadói partnere!
Kicsit tovább boncolgatva a közel 30 milliárd dolláros összeget ez mintegy háromszorosa a Spotify 2021-es teljes éves árbevételének, és közel duplája a cég 2019-es reklámbevételének! Persze a Youtube mindezt nem csupán zene tartalmakon realizálja.
Ami a zenei tartalmakat illeti, azaz ha almát az almával hasonlítunk össze, akkor is meghökkentő a Youtube, illetve ez esetben a Youtube Music és a Youtube Premium növekedése. Miután 2019-ben minden Android telefon zenei lejátszója a Youtube Music lett meredek emelkedésnek indult a prémium felhasználók száma. Ez az amúgy is meredek emelkedés váltott szinte exponenciális szintre tavaly, ami nem kevesebbet jelent, minthogy éves szinten a Youtube Music több új felhasználóval gyarapodott, mint a piacvezető Spotify!
A posztunk elején említett feszült viszony ennek köszönhetően elkezdett enyhülni és ma már a kiadók is egyre inkább partnerként tekintenek a Youtube-ra. Ez pedig egy ilyen látogaottságú, elérésű és bevételű cég esetében nagyon rossz hír a vetélytársai számára.