Free Music!

A digitális zene igazi ura a Youtube

2020. december 11. - Pléh Dániel

A Youtube-ról többször leírtuk már itt blogunk hasábjain is, hogy a szikár pénzügyi adatok alapján a mai napig kijelenthető, hogy a Youtube a digitalis zenei szolgáltatások legjelentősebb pénzgyára, ami alapvetően az üzleti modelljéből, és tulajdonképpeni, a felhasználók által érzékelt  ingyenességéből is adódik.

youtube_s_super_chat_feature_which_allows_them_-a-1_1554298096197.jpg

Mindezt az Alphabet videómegosztója a járvány hatásainak ellenére is brutális mennyiségű bevételt és készpénzt termel, hirdetésekből.A tulajdonos Alphabet eddig nem tett közzé adatokat a Youtuber teljesítményéről, így azok csak becsléseken alapulhattak. Ezen változtatott idén ősszel a cég, nyilván okkal. ( ezt mindjárt látni is fogjuk)

A cég által közzétett adatok alapján a videómegosztó óriás hirdetési bevételei 2020 harmadik negyedévében elérték az 5 milliárd dollárt! ( Összehasonlításképpen a piacvezető streaming szolgáltató,  Spotify  idei éves árbevétele lesz 7 milliárd dollár körül. ) A növekedés mértéke is sokkoló a maga nemében, hiszen 2019 hasonló időszakában mindössze 3.8 milliárd dollár hirdetési árbevételt generált a videómegosztó szolgáltatás, azaz 1 év alatt 30%-ot meghaladó mértékben növekedtek a hirdetési bevételek. Ez egy átlagos évben nem is lenne sok, 2020 azonban mindennek mondható, csak átlagosnak nem.

Ezt a brutális bevételt a Youtube különböző kategóriákban levő videók ezrei, tízezrei, milliói által érte el. A videófeltöltéseket tekintve a legnépszerűbb kategória 2018 után a gaming lett, ahová a Youtube videók  több, mint egy harmadát töltötték fel a youtberek.  A zene ebben az összesítésben  megosztott utolsó helyen végzett, alig 5%-al, azaz a Youtube videók igen-igen kis hányada zenei videó csupán.

youtube_views_genre.jpg

A valódi népszerűséget értelemszerűen nem a feltöltött videók száma, sokkal inkább  nézettség mutatja.Ha pedig ezt vesszük alapul, akkor teljesen más képet kapunk.  Összességében az Alpahabet közlése alapján 2 millárd ember néz zenei videókat a Youtube-on! A 2018-as dobogó után ugyanis tavaly már a zenei videók voltak az elsők, azaz a különböző tartalmi kategóriák közül az ilyen típusúakat nézték a legtöbben! Egész pontosan majd minden negyedik megtekintett videó, zenei videó!

Lehet azonban még ezt is fokozni, már ami a zenei videók fontosságát jelzi a Youtube ökoszisztémájában! A long tail jelenség a közösségi média megjelenésével érte el a digitális területet. Lényege a sok területen érvényes és használt Pareto elv átültetése a közösségi tartalmakra. A Pareto elv alapján a közösségi tartalmak nézettségét az elérthető tartalmak 20%-a generálja.

youtube_genre_views_pex_2019.jpg

A Youtube esetében ez az arány ég brutálisabb, mindösszesen a videók 0.77%-a az, amely elérte, eléri élete során a 100 ezer megtekintést. Ez amúgy lényegében annyit jelent, hogy a Youtube tartalmainak 99%-át kidobhatná anélkül, hogy bevételei érdemi veszteséget szenvednének…

Hogy melyik Youtube kategória az, amelyik a legnépszerűbb videókat adja? Igen, a zene! A 10 és 100 millió megtekintéssel bíró videók 30, a 100 millió és 1 milliárd(!!) közöttiek 57%-a zenei video!

Az ingyenes zenei videók koronázott királya tehát a Youtube, ehhez kétség sem férhet. A Youtube problémája sokkal inkább az, hogy ezt a rengeteg  nézőt hogyan csábítsa át fizetős szolgáltatása a Youtube Music irányába. Mindez  elsősorban nem is a bevételek miatt lenne kiemelkedően fontos az Alphabet számára, hanem annak érdekében, hogy a kiadókkal való viszonyát normalizálni tudja.

A Youtube Music helye a hatalmas Alphabet univerzumban sokáig bizonytalan volt, ami a teljesítményén, azaz az előfizetőszámon is látszott. Így eljött egy olyan pillanat, amikor a Youtube és tulajdonosa az Alphabet egyfajta utolsó szalmaszálként meglépte azt, amit sokan javasoltak neki és amely révén valóban ki tudja aknázni azt a tényt, hogy a világ legnépszerűbb mobil operációs rendszerét a cég fejlesztette ki. Az 2019 ősze  óta ugyanis minden Android 9-es vagy afeletti operációs rendszert tartalmazó mobiltelefonon  valóban a Youtube Music  az Android operációs rendszer alapértelmezett zenelejátszója!

Ennek hamar meg is lett az eredménye és a Youtube Music előfizetőinek száma tavaly ősz óta meredek emelkedésnek indult. Olyannyira, hogy az Alphabet legutóbbi jelentésben immáron 30 millió Youtube Music előfizetőről számolhatott be, további 35 millióról pedig aki éppen az 1 hónapos boldog ingyenes időszakot élik.

Persze a 30 millió előfizető meg sem közelíti a piacvezető Spotify 144 millió előfizetőjét, és éves növekedésben is a svéd cég lényegében dupla annyi előfizetővel gyarapodott, mint a Youtube Music. A növekedés üteme ( ami a Spotify növekedési ütemét messze veri)  ugyanakkor  a Youtube Music esetében több, mint bíztató.

A merítési lehetőség pedig elementáris:A fentebb említett 2 milliárd ,emberből kellene s lehető legtöbbet meggyőzni arról, hogy a Youtube többet tud adni a zenekedvelőknek, mint svéd vetélytársa.  

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr7216273050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása