Afelől egyre kevesebb kétség van zeneipari körökben, hogy a piacvezető a svéd Spotify,és rövid távon nem is nagyon van arra esély, hogy bárki befogja vagy akár megközelítse őket. Egészen más ugyanakkor a helyzet akkor, hogyha a streaming piac képzeletbeli dobogó többi fokáról beszélünk!
És ugyan ezt a pozíciót tényleg senki nem veszélyezteti- hiszen a Spotify több új előfizetőt tudott magához csábítani, mint bármelyik más streaming zenei szolgáltatás, ugyanakkor a piaci részesedése folyamatosan, immár harmadik éve csökken, azaz egy egyre nagyobb méretű tortából tudhatja magának a legnagyobb szelete, amely azonban egyre kisebb arányaiban.
Ami a növekedést illeti az Amazon is folytatta a 2020-as pozitív szériáját és immáron második éve meredekebb ütemben növekszik,minta Spotify és az Apple Music. Ennek ellenére a tavalyi év egyértelmű nyertese nem az Amazon, hanem a Youtube, illetve a Youtube Music! Úgy pontosabb, ha úgy fogalmazzuk, hogy immár második évben zsinórban a Youtube a legsikeresebb streaming zenei szolgáltatás. 2021-ben brutális, közel 50%-os mértékben tudta növelni előfizetői számát.
A legnagyobb nominális növekedés ugyanakkor nem nyugatról,hanem keletről érkezett! A Tencent és a Netease,két kínai szolgáltató összesen közel 36 millió új előfizetővel gyarapodott. A két cég együttes piaci részesedése közel 20%-os,annak ellenére,hogy csak Kínában érhetőek el!
Mit jelent mindez, kicsit felülemelkedve a konkrét számokon? Elsősorban azt,hogy amíg 2-3 évvel ezelőtt nem igazán látszott reális alternatívája annak, hogy bármi is felválthatja majd a klasszikus streaming audio szolgáltatásokat. Erről most, jelen pillanatban sincsen szó,arról azonban igen,hogy közép és hosszú távon a valódi növekedés már ezekből a szolgáltatásokból származhat majd.
A trendforduló jelei bizonyos tekintetben már látszanak is. A Spotify havi látogatószámán belül a podcast hallgatók számának növekedése egyre lassul, sőt inkább stagnál, azaz a Spotify abba a helyzetbe került, hogy a különböző tartalomtípusok egyre inkább egymással versenyeznek kedvelőik kegyeiért.
S hogy mit tehetne akkor a svéd cég, hogy ezt elkerülje? Az egyre inkább látszik, hogy hiába szeretne a Spotify minden ami audio lenni- a podcasttól, a videón át a zenéig- ezt egyre nehezebben tudja megtenni a jelenlegi keretin belül. A megoldást bármennyire is nem szeretné ezt kimondani- a Spotify számára a Facebook mutathatja meg.
A megoldást bármennyire is nem szeretné ezt kimondani- a Spotify számára a Facebook mutathatja meg. A közösségi óriáscég ugyanis a különböző funkcióit külön alkalmazásokba szervezte, ( whatspap, Messenger, Instagram) a Facebook pedig sok tekintetben “csak” forgalomterelő szerepet tölt be. Ezt az elvet követve a svéd ég előtt sem nagyon áll más lehetőség, mint önálló Podcast, videó, rádió alkalmazással jelenjen meg a piacon.