Free Music!

Száguld a globális zeneipar

2022. június 07. - Pléh Dániel

A koronavírus alapjaiban sokkolta és változtatta meg azt, ahogyan mindennapjainkat töltjük, és ez alól persze a zenefogyasztás, a koncertrejárás sem volt kivétel. A 2021-es év már sokkal inkább szólt a koronavírussal való együttélésről, mint a járvány miatti leállásokról, és komplett iparágak hibernálásról. 

global_music.jpg

Az IFPI, a nemzetközi lemezipari szövetség minden évben kiadja jelentését a globális zeneiparról. A 2021-es év adatait tartalmazó jelentés természetesen nem hagyhatta figyelmen kívül  azt, hogy mi is történt a világban 2021-ban, ugyanakkor 2021 azért is fontos év volt, mert lakmuszpapírként mutatta, hogyan is épül vissza a világ zeneipara a normalitás felé. Ha innen közelítjük meg az IFPI által közölt adatokat, akkor azt mondhatjuk, 2021 szenzációs év volt!

ifpi_2022_shares.jpg

Mindebben persze van- nem is kicsi- csalás, ugyanis az IFPI az előző évhez viszonyít, mégis a 2021-e   esztendő arany betűkkel kerül majd bele a könyvekbe, hiszen 18.5%-ot növekedtek a globális zeneipari bevételek.

Ennél sokkal pontosabb képet adhat az, hogyha magukat a bevételeket   nézzük!

Amennyiben ezt vesszük alapul, akkor  elmondható, hogy 2021 a globális zeneipar legsikeresebb éve volt a 21.században!A zeneipari bevételek 2021-ben meghaladták a 25 milliárd dollárt, amire évtizedek óta- utoljára a Napster megjelenése előtti időkben- nem volt példa.

 

global_music_2000_2021.jpg

  A növekedés motorját ( még mindig) a streaming szolgáltatások jelentik, bár  járvány által dominált 2021-es évhez képest szinte valamennyi zeneipari szegmens emelkedni,növekedni tudott. 2022-re tulajdonképpen kijelenthető, hogy a zeneipari paradigmaváltás végbement, a fizikai adathordozók dominanciájától, az egyedi letöltéseken át, mostanra egyértelműen az audio streaming a vezető bevételi forrás. A globális zeneipari bevételek nagyjából kétharmada származik napjainkban ebből a zenei fogyasztási formából.

Sokakat- köztünk minket- is meglepő  módon, a fizikai adathordozók  teljesen megkerülhetetlenné nem  (tudnak) válni. 2021-ben a globális bevételek ötöde még mindig a CD eladások által realizálódott.     

Azon CD eladások által, amelyek közel 20 év szünet után ismételten növekedni tudtak 2021-ben, nem is kevéssel, 16%-al! Mindez fundamentálisan két tényezőnek volt köszönhető: egyrészt annak, hogy Ázsiában – ahol a CD vásárlás még ma is igen jelentős méreteket ölt- a 2020-as visszaesés után meredeken tudtak emelkedni az eladások, illetve annak, hogy a Vinyl eladások a 2021-es növekedést meg tudták duplázni(!!) és 51%-al tudtak növekedni.

ifpi_2022_segments.jpg

Ha a többi zenepari szegmenst nézzük, ( természetesen) a streaming növekedése tovább folytatódott. A prémium, azaz fizetős streaming zenei szolgáltatások 24%-al tudtak nőni az előző 2021-es évhez képest. Ahhoz a 2021-es évhez képest, amikor már eleve 20%-ot ,megközelítő mértékben nőttek a streaming bevételek.  

És ha már átalakulást említettünk: az egyedi letöltés volt az egyetlen zeneipari szegmens, amely csökkent 2022-ben, méghozzá 2 számjegyű mértékben.  A maga nemében perverz és döbbenetes belegondolni abba hogy alig 15 évvel az iTunes indulása után az egyedi letöltések mindössze 3%-át teszi ki a globális zeneipari bevételeknek! Azaz az, ami anno a zeneipar megmentőjének számított mára lényegében eltűnt…

A globális piaci adatok mellett fontos, azokat árnyaló és finomító információkat adnak a regionális adatok. Ezekből az adatokból rajzolódhat ki, hogyha a fejlettebb piacokon már a növekedés lassulása kezd kibontakozni. 

ifpi_2022_regions.jpg

2021-ben, illetve a  2021-es adatok alapján erre nem nagyon lesz mód. Az egyes földrészek ugyanis egytől egyig növekedni tudtak 2020-hoz képest, legtöbbjük kétszámjegyű százalékkal! A növekedés – természetesen- a kevésbé fejlett piacokon meredekebb volt. Ezekben- mint például Latin-Amerika vagy Észak- Afrika 30%-os is meghaladó növekedés volt tapasztalható.De még az olyan a korábbi években  bőven 10% alatti növekedést mutató régiók, mint Európa is 15%-ot  meghaladó mértékben tudtak növekedni 2021-ben- Mindez azért is fontos, mert maradva európánál, az öreg kontinens a globális zeneipar bevételeinek közel harmadért felelős…Azt is mondhatjuk tehát, hogy a meredek 2021-es globális zeneipar bevétel növekedés egyik oka, az elmúlt éveket messze felülmúló európai bevételnövekedés volt.   

2021 összességében tehát az elmúlt évtized, évtizedek legjobban sikerült éve volt a globális zeneiparban, még úgy is, hogy bizonyos adatokat a koronavírus utáni felpattanás torzíthatott.  A zeneipari bevételek lényegében visszatértek a digitális korszak előtti szintekre. Jó dolog tehát most kiadónak lenni. A streaming növekedése- mint minden termék növekedése- ugyanakkor nem maradhat meg örökké. Az elkövetkezendő év,évek legnagyobb kérdése, hogy a zeneipar megtalálja-e azelőtt a következő nagy bevételi forrást, mielőtt a streaming bevételek csökkenése a globális zeneipari bevételek csökkenését is elhozza?

(a posztunkban megjelenő valamennyi kép  az IFPI 20122-es zeneipari jelentésből való. Aki szeretné itt letöltheti vagy meg is vásárolhatja:https://globalmusicreport.ifpi.org/ )

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr4017850343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása