Free Music!

Így mentené meg az Apple a Shazamot

2022. július 21. - Pléh Dániel

 Amikor lassan 5 évvel ezelőtt az Apple bejelentette, hogy megvásárolja az egyik legígéretesebb – nem streaming zenei startupot, a Shazamot, az akvizíció klasszikus stratégiai lépésnek tűnt. Hiszen maga a piac  egy meglehetősen szűk, jól körülhatárolható  piac, nem véletlen, hogy a Shazam maga is komolyan foglalkozott annak lehetőségével, hogy saját maga  a streaming szolgáltató irányba mozduljon el.  Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a streaming szolgáltatások- mint például az Apple Music- számára pedig a zenefelismerés mindig is egy olyan terület volt, amit szerettek volna saját szolgáltatásaik részeként ajánlani, nem csak partner együttműködésként a Shazammal.

shazam-app-icon-ios.jpg

Pontosan ezért az Apple-Shazam megállapodás egy az egekben köttetetett házasság volt. Adva volt ugyanis egy kiváló szolgálttás, amelynek a játétere azonban  felettébb beszűkült és adott volt egy feneketlen pénztárcával rendelkező, fiatalnak mondható streaming szolgáltatás, amely a világ ura szeretett lenni és amely számára kulcsfontoságú  lenne, hogy egyre több és több mindent tudjon ajánlani  előfizetői számára.

Ehhez pedig  tökéletes eszköz lehetett volna a Shazam!Lehetett volna, hiszen immáron 5 év elteltével, egyértelműen kijelenthető, hogy az Apple és az Apple Music nem tudta  beváltani az akvizícióhoz fűzött reményeket.  

Ami igazán furcsa és meglepő,hogy – eddig- az Apple túlzottan sokat nem is tett azért,hogy a Shazam betöltse azt a szerepet, amit az akvizíció pillanatában gondoltunk, hogy be fog.

Úgy tűnik ebben, végre változás állhat be, az Apple ugyanis a közelmúltban több fontos lépést is tett, a Shazam erősítése érdekében!

  1. DJ mixek

Az elektronikus zenei mixek a digitális zene megjelense óta az egyik legproblémásabb területet jelentik  jogi értelemben. Egy  átlagos  Dj mix közel 600 jogtulajdonos tartalmát érintheti , hiszen 25-30 dalt tartalmazhat, amelyek 20-30 jogtulajdonoshoz tartozhatnak, ez pedig lényegében ellehetetleníti azt hogy a mixek mixenként kerüljenek fel a streaming szolgáltatásokba.

Az Apple ezen a területen, azaz az elektronikus zenei tartalmak jogosítása terén mindig is aktív szereplő volt.  2016-ban, a  Dubset Media-val bejelentett együttműködés értelmében ugyanis  az eddig a legálisnak minősített szolgáltatásokban  nem elérhető DJ mixek is megjelennek majd, exkluzívan az Apple Music berkein belül.

Az Apple most ezt a megoldást hozza „házon belülre” ( ennek oka is van, nevezetesen, hogy a  Dubset tulajdonos váltása..) a Shazam segítségével, azaz a Shazam zenefelismerő algoritmusát felhasználva igyekszik majd pontosan detektálni az egyes DJ mixekben elhangzó dalokat.

Mindez két szempontból kulcsfontosságú lépés lehet, akár a streaming piaci harcban is! Egyrészt lehetővé teszi az  Apple számára, hogy egy olyan területen, ahol  nagy vetélytársa, a Spotify jelenléte nem túl erős, másodsorban pedig kivitelezheti ( végre) , hogy ebben a szegmensben  is exkluzív tartalmakkal jelenhessen meg!

Mindez már meg is kezdődött, hiszen az Apple Music-on elérhetőek exkluzív mixek a legnagyobb elektronikus zenei fesztiválról, a Tomorrowlandről, John Digweed Bedrock páa és  a kilencvens évek legjelentősebb elektronikus zenei kiadójának,  a Studio K7!’s DJ Kicks archívuma is elérhetővé vált.

Egyelőre még az Apple esetében csak professzionális DJ mixekről beszélünk, beszélhetünk, azaz nincsen arról szó, hogy az Apple direkt verseny támasztana a Soundcloud ellenében ezen a téren. De lehet, a hangsúly itt az egyelőre szócskán kell legyen…

200 millió ok a bizakodásra

 Az Apple-ről alapvetően elmondható, hogy  ( nem lassan,de) megfontoltan hoz meg döntéseket, az esetek túlnyomó többségében adat lapon. Ha ezt- azaz az adatokat- nézzük, akkor az Applenek nincsen túl sok igyekezni valója.

apple_16u_20170802160307.jpg

A Shazam ugyanis a legfrissebb adatok alapján  havi 200 millió aktív felhasználóval rendelkezik, ami kb. fele a piacvezető Spotify-énak, azonban markánsan több, mint az Apple Music teljes felhasználószáma. A lehetőség tehát, hogy a Shazam által vigyenek új zenekedvelőket az Apple Music-ra adott!

 

Koncert felismerés

Ahogy a világ lassan, de talán egyre biztosabban maga mögött hagyja a koronavírus okozta leállásokat, úgy válik ( ismét) fontossá  zenészek legjobba jövedelmező tevékenysége a koncertezés.

A koncertekkel kapcsolatos tartalmak két irányból is elérhetőek lesznek majd a Shazam alkalmazásaiban illetve  oldalán elérhetők. Egyrészt amikor egy dalt próbálunk beazonosítani, akkor a találati oldalon, az adott előadóhoz kapcsolódó, konkrét, lokáció alapú koncertajánlatokkal találkozhatunk majd.

shazam-concert-feature-1-e1648092301295-1140x570.jpg

Az egyes előadók, zenekarok  profil oldaláról is  elérhetőek lesznek a koncertek, ugyanakkor más megközelítésben. Az onnan elérhető koncertinformációk ugyanis a teljes turnék tartalmát, és részletes információt nyújtanak majd magáról a turnéról.

iOS- Az első fecske

Az Apple ökoszisztémában az integráció egyik legfontosabb lépése, hogyha egy alkalmazás komolyabban integrálódik az Apple operációs rendszereibe. A Shazam, ha megkésve is, de megugrotta végre ezt és immáron az iOS-en belül is elérhető. Ez az alapvetően technikainak tűnő lépés ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a Shazam a más alkalmazásokban elhangzó zenei tartalmak felismerésére is használható legyen.  

shazam-ios-14.jpg

Ez a három fejlesztés persze még jó eséllyel még nem hozza majd el azt a meghatározó szerepet a Shazam számára, amelyről posztunk elején írtunk. De bizonyosan jelzi azt is, - különösen az Apple Music adati messze meghaladó havi aktív felhasználószám- hogy a Shazam mekkora lehetőséget és potenciált jelent az Apple számára.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr1016318734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása