Amikor lassan 5 évvel ezelőtt az Apple bejelentette, hogy megvásárolja az egyik legígéretesebb – nem streaming zenei startupot, a Shazamot, az akvizíció klasszikus stratégiai lépésnek tűnt. Hiszen maga a piac egy meglehetősen szűk, jól körülhatárolható piac, nem véletlen, hogy a Shazam maga is komolyan foglalkozott annak lehetőségével, hogy saját maga a streaming szolgáltató irányba mozduljon el. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a streaming szolgáltatások- mint például az Apple Music- számára pedig a zenefelismerés mindig is egy olyan terület volt, amit szerettek volna saját szolgáltatásaik részeként ajánlani, nem csak partner együttműködésként a Shazammal.
Pontosan ezért az Apple-Shazam megállapodás egy az egekben köttetetett házasság volt. Adva volt ugyanis egy kiváló szolgálttás, amelynek a játétere azonban felettébb beszűkült és adott volt egy feneketlen pénztárcával rendelkező, fiatalnak mondható streaming szolgáltatás, amely a világ ura szeretett lenni és amely számára kulcsfontoságú lenne, hogy egyre több és több mindent tudjon ajánlani előfizetői számára.
Ehhez pedig tökéletes eszköz lehetett volna a Shazam!Lehetett volna, hiszen immáron 5 év elteltével, egyértelműen kijelenthető, hogy az Apple és az Apple Music nem tudta beváltani az akvizícióhoz fűzött reményeket.
Ami igazán furcsa és meglepő,hogy – eddig- az Apple túlzottan sokat nem is tett azért,hogy a Shazam betöltse azt a szerepet, amit az akvizíció pillanatában gondoltunk, hogy be fog.
Úgy tűnik ebben, végre változás állhat be, az Apple ugyanis a közelmúltban több fontos lépést is tett, a Shazam erősítése érdekében!
- DJ mixek
Az elektronikus zenei mixek a digitális zene megjelense óta az egyik legproblémásabb területet jelentik jogi értelemben. Egy átlagos Dj mix közel 600 jogtulajdonos tartalmát érintheti , hiszen 25-30 dalt tartalmazhat, amelyek 20-30 jogtulajdonoshoz tartozhatnak, ez pedig lényegében ellehetetleníti azt hogy a mixek mixenként kerüljenek fel a streaming szolgáltatásokba.
Az Apple ezen a területen, azaz az elektronikus zenei tartalmak jogosítása terén mindig is aktív szereplő volt. 2016-ban, a Dubset Media-val bejelentett együttműködés értelmében ugyanis az eddig a legálisnak minősített szolgáltatásokban nem elérhető DJ mixek is megjelennek majd, exkluzívan az Apple Music berkein belül.
Az Apple most ezt a megoldást hozza „házon belülre” ( ennek oka is van, nevezetesen, hogy a Dubset tulajdonos váltása..) a Shazam segítségével, azaz a Shazam zenefelismerő algoritmusát felhasználva igyekszik majd pontosan detektálni az egyes DJ mixekben elhangzó dalokat.
Mindez két szempontból kulcsfontosságú lépés lehet, akár a streaming piaci harcban is! Egyrészt lehetővé teszi az Apple számára, hogy egy olyan területen, ahol nagy vetélytársa, a Spotify jelenléte nem túl erős, másodsorban pedig kivitelezheti ( végre) , hogy ebben a szegmensben is exkluzív tartalmakkal jelenhessen meg!
Mindez már meg is kezdődött, hiszen az Apple Music-on elérhetőek exkluzív mixek a legnagyobb elektronikus zenei fesztiválról, a Tomorrowlandről, John Digweed Bedrock páa és a kilencvens évek legjelentősebb elektronikus zenei kiadójának, a Studio K7!’s DJ Kicks archívuma is elérhetővé vált.
Egyelőre még az Apple esetében csak professzionális DJ mixekről beszélünk, beszélhetünk, azaz nincsen arról szó, hogy az Apple direkt verseny támasztana a Soundcloud ellenében ezen a téren. De lehet, a hangsúly itt az egyelőre szócskán kell legyen…
200 millió ok a bizakodásra Az Apple-ről alapvetően elmondható, hogy ( nem lassan,de) megfontoltan hoz meg döntéseket, az esetek túlnyomó többségében adat lapon. Ha ezt- azaz az adatokat- nézzük, akkor az Applenek nincsen túl sok igyekezni valója. A Shazam ugyanis a legfrissebb adatok alapján havi 200 millió aktív felhasználóval rendelkezik, ami kb. fele a piacvezető Spotify-énak, azonban markánsan több, mint az Apple Music teljes felhasználószáma. A lehetőség tehát, hogy a Shazam által vigyenek új zenekedvelőket az Apple Music-ra adott! |
Koncert felismerés
Ahogy a világ lassan, de talán egyre biztosabban maga mögött hagyja a koronavírus okozta leállásokat, úgy válik ( ismét) fontossá zenészek legjobba jövedelmező tevékenysége a koncertezés.
A koncertekkel kapcsolatos tartalmak két irányból is elérhetőek lesznek majd a Shazam alkalmazásaiban illetve oldalán elérhetők. Egyrészt amikor egy dalt próbálunk beazonosítani, akkor a találati oldalon, az adott előadóhoz kapcsolódó, konkrét, lokáció alapú koncertajánlatokkal találkozhatunk majd.
Az egyes előadók, zenekarok profil oldaláról is elérhetőek lesznek a koncertek, ugyanakkor más megközelítésben. Az onnan elérhető koncertinformációk ugyanis a teljes turnék tartalmát, és részletes információt nyújtanak majd magáról a turnéról.
iOS- Az első fecske
Az Apple ökoszisztémában az integráció egyik legfontosabb lépése, hogyha egy alkalmazás komolyabban integrálódik az Apple operációs rendszereibe. A Shazam, ha megkésve is, de megugrotta végre ezt és immáron az iOS-en belül is elérhető. Ez az alapvetően technikainak tűnő lépés ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a Shazam a más alkalmazásokban elhangzó zenei tartalmak felismerésére is használható legyen.
Ez a három fejlesztés persze még jó eséllyel még nem hozza majd el azt a meghatározó szerepet a Shazam számára, amelyről posztunk elején írtunk. De bizonyosan jelzi azt is, - különösen az Apple Music adati messze meghaladó havi aktív felhasználószám- hogy a Shazam mekkora lehetőséget és potenciált jelent az Apple számára.