Ha van szolgáltatás, amely a szemünk előtt bizonyítja és mutatja be, mit is jelent az exponenciális növekedés, akkor az a TikTok. A kínai közösségi szolgáltató volt az első olyan szolgáltatás, amelyről azt mondhattuk, hogy a világ zenei fogyasztását jelenleg uraló streaming szolgáltatások kihívója lehet.
Ma már ez szinte tényként kijelenthető, még akkor is, hogyha globálisan jelenleg ( még) nincsen egy az egyben versenyben a Tiktok a streaming zenei szolgáltatásokkal. Ez ugyanakkor nem jelenti azt hogy a TikTok ne formálná át markánsan a világ zeneiparát, már most is!
A bytedance platformja ugyanis akarva vagy akaratlanul, de komoly változásokat hozott, hoz már most is! Sok tekintetben hasonlóan, mint évekkel ezelőtt a Youtube.
A – most már 6 millió követővel és híres és kiadói szerződéssel rendelkező- PinkPantheress például kísérleti terepnek használta szolgáltatást, és még megjelenés előtt levő dalkezdeményeket tesztelt rajta ha sikeresek voltak és virálissá váltak, akkor jelentették csak meg magát a teljes dalt.
Magát a dalt aztán persze ugyancsak a TikTok segítségével vezették be a piacra, hogy aztán megjelenjenek vele a fontosabb streaming audio platformokon.
Premierek
A kiadók hosszú-hosszú éveken át üldözték a zenei klippremiereket. A TikTok ebben is változást hozott, hiszen napjainkban már több sztár,köztük David Guetta ,a Coldplay vagy éppen a BTS mind-mind a TikTok-on tartotta legfrisebb klipjének premierjét, melyet napokkal követett a dalok megjelenése a nagy streaming szolgáltatásokban.
Koncertek
A TikTok brutális méretű felhasználói tábora önmagban kiváló alapot jelenthet bármilyen tartalomszolgáltas bevezetésére. A TikTok esetében az oldalon, rövid videók nézésével eltöltött idő tovább támogatja mindezt. Nem véletlen tehát, hogy a kínai cég az egyik ( ha nem a legfejlettebb) digitális piacon, Kóreában tesztelte a fogadtatását egy ilyenfajta megoldásnak.
Ezek a szárnypróbálgatások már önmagukban is érdemi jelentőségűek, de a TikTok ennél is tovább lépett. Sound On néven ugyanis a Bytedance tulajdonában levő platform komplett disztribúciós platformot indított.
A Sound on egyszerre teszi lehetővé az előadók, zenekarok számára, hogy a TikTok valamennyi platformján megjelenjenek illetve, hogy a két globális piacvezető a Spotify valamint az Apple Music szolgáltatásában megjelenjenek az adott előadó tartalmai.
A jelentős különbséget egy tradícionális kiadó és a Sound n között a bevétel megosztás jelentheti. A TikTok ajánlata szert az első évben minden bevétel az előadókat illeti, míg a második évtől pedig a marketing támogatástól függően 90%. Ez ugyanakkor csak a nem „Bytedance kontroll ” alatt levő szolgáltatásokra igaz. A kínai cég saját platformjain való megjelenés esetében továbbra is minden bevétel az előadókat illeti majd!
Felhők az égen 1- a nagy zeneipari svindli A TikTok előbb vagy utóbb a kiadók helyére léphet, most még azonban, a streaming zenei szolgáltatókhoz hasonlóan függő viszonyban van velük. Ezt a függő viszonyt szerződések testesítik meg. Node mennyit is fizet a kínai cég, s ezáltal mekkora értéket képvisel a kiadók számára? Nem könnyű pontos becslést adni, de próbáljuk meg: ( A Goldan Sachs, zeneipari jelentését alapul véve) A Goldman illetve a kiadók adatai alapján, 2021-ben, A TikTok a kiadók fejlődő platformok bevételeinek 13%-át adta. ( Összehasonlításképpen, a facebook közel a harmadát) Összegszerűen ez azt jelenti, hogy az IFPi adatai alapján mintegy 4.6 milliárd dolláros hirdetés alapú zenei szolgáltatás bevételekből 30%.- nyi, aza 17 milliárd dollár volt az ún „fejlődő platform ” szolgáltatásoktól származó bevétel. A Tik-Tok pedig ennek a 13%-át azaz a becslések alapján alig 180 milliárd dollár tett bele a jogdíj tulajdonosok zsebébe. Mindeközben a piac pletykák alapján a kínai cég árbevétele valahol 4 milliárd dollár körül lehetett ugyanebben az időszakban, azaz bevételeinek alig 4%-át adta át a jogdíjtulajdonosoknak.Hogy mindezt még inkább konteksztusba helyezzük, nézzük meg a másik nagy közösségi zenei szereplő, a Youtube hasonló adatait. A kaliforniai cég esetében ez az összeg 4 milliárd dollár volt…azaz a Youtube bevételeinek közel 10%-át visszaosztja az zeneipar felé |
És ezzel el is érkeztünk az 1 millió dolláros kérdéshez: Vajon valóban kiadóvá szeretne válni a Tik-Tok? Ha bevételi oldalról nézzük, akkor minden oka meg lenne rá. A streaming zenei szolgáltatások elterjedésével, népszerűségének folyamatos növekedésével egyre jobban ,megéri előadókkal, zenekarokkal foglalkozni.
Felhők az égen 2.- Trump távozásával nem múlt el a veszély Szinte Budapestig halhatóak volt a Bytedance vezetőinek megkönnyebbülése akkor, amikor Donald Trump vereséget szenvedett és ezzel eldőlt, hogy nem ő mard az Egyesült Államok elnöke. Ezzel ugyanis az is eldőlt, hogy jó eséllyel a TikTok-nak nem kell új tulajdonos után néznie annak érdekében, hogy jelen maradhasson a hatalmas és fontos tengerentúli piacon. Brendan Carr, az Egyesült Államok kereskedelmi felügyeletének, az FCC-nek az elnöke ugyanis nem kevesebbet kért a Googletól illetve Apple-től minthogy távolítsák el az alkalmazás áruházaikból a kínai cég alkalmazását! Carrc félelme és gondja, hogy különböző személyekhez köthető adatok- biometrikus adatok, arcrészletek, hangrészletek, lokációs adatok, keresési adatok és történet- kerületnek el Kínába, egy Buzzfeed riport állításai szerint. Carr ezen riport megjelenése után kereste meg a két technológiai óriást. Kérésének egyik sem tett eleget így a TikTok, étmenetileg, ismét úgy tűnik megmenekült és folytathatja diadalmenetét. |
A Tik-Tok ajánlatának a hátulütője talán egyedül az, hogy kérdéses, hogyan. Mennyire hatékonyan tudja majd képviselni partnerei érdekeit a streaming szolgáltatókkal szemben. Nyilván nem véletlen, hogy független, de ismertebb előadók olyan megállapodást harcoltak ki a kínai céggel, hogy a Spotify, az Apple Music és társaik felé a terjesztést más cégek végezhessék. A nagy kérdés, hogy a Tik-Tok hajlandó lesz-e módosítani szinte tökélre fejlesztett algoritmusát annak érdekében, hogy az általa gondozott előadók, zenekarok dalai előkelőbb helyeken jelenjenek meg.
A bejegyzés címére visszatérve, a Tik-Tok rendelkezik mindennel, ( ellentétben az Apple-el vagy a Spotify-al) ami ahhoz kell, hogy a 21.századi kiadói modellt megtestesítse. Képes lehet roppant hatékonyan összekötni az előadókat a közönségükkel, rengeteg exkluzív tartalommal rendelkezik és végül, de nem utolsó sorban a Tik-Tok DNS-ében van az alkotókkal való kapcsolat. Cseppet sarkítva, minden Tik-Tok user, egyben kreátor is.
Hogy ez sikerül-e a kínai cégnek az sok mindentől függ, de ha ma kellene döntenünk, arra fogadnánk, hogy igen, a Tik-Tok lesz az a platform, amely alapjaiban alakítja majd át a zeneipar működését.