A digitális zenei szolgáltatások sikerének egyik meghatározó tényezője az ár. Mindez nem meglepő, hiszen az ár az egyik olyan szempont, ahol a szolgáltatók és a potenciális igénybe vevők érdekei roppant látványos módon ütköznek. Míg a zenekedvelők lehetőség szerint ingyenes, ámde minél magasabb színvonalú szolgáltatásokat szeretnének, addig a szolgáltatók számára a bevételek és a hosszútávon fenntartható üzleti modell, a tartalomtulajdonosok számára pedig a tartalmaikért járó javadalmazás az elengedhetetlenül fontos.
A történet sokak számára ismerős lehet, hiszen ugyanez játszódott le anno az egyedi letöltések esetében is, egészen addig, amíg először az iTunes nem lépett a piacra, majd pedig évekkel később, a piac alakulásával az Amazon értékelte drasztikusan le az egyedi letöltések árát.
A jelek szerint a folyamat lekezdődött a streaming szolgáltatások esetében is, azzal a különbséggel, hogy itt nem a platform/szolgáltatás életcikluséban bekövetkezett változás, hanem a piaci verseny erősödése idézheti elő a drasztikus árcsökkenést.
Ugyancsak a közgazdasági i alapokból levezethető, hogy elsőként nem a piacvezetők- Spotify vagy a Deezer – kényszerülnek lépni, hanem a piaci részesedésükért küzdő, kisebb szolgáltatások.
A SONY Music Unlimited rövid, de viharos története A SONY Music Unlimited elődje, egy az iTunes riválisát megteremteni kívánó zenei doktrína részeként, Qriocity néven 2011 nyarán indult el, az Angliában, e majd pedig nem sokkal az után a tengerentúlon is. A Sony ezután az akkor még zenei és videó tartalmakat egyaránt kínáló szolgáltatást kettéválasztotta, rebrandelte és a Sony Entertainment Network részeként értékesítette, promotálta tovább. A zenei szolgáltatás jelenleg az Egyesült Államokban, Kanadában,Angliában, Dániában, Norvégiában, Svédországban, Ausztráliában valamint ÚJ-Zélandon érhető el. |
Igaz ez még akkor is, hogyha az újabb, kisebb piaci részesedéssel bíró szolgáltatások hatalmas világcégek tulajdonában vannak. Az első lépés megtevő cég ugyanis a SONY, aki drasztikusan átalakította Music Unlimited néven ismert szolgáltatásának árazását!
A japán cég november 20-tól kezdve az éves előfizetéseinek árát 59.99 dollárra csökkentette az új előfizetők esetében, a PlayStation Plus játék platform előfizetéssel rendelkező prémium ügyfelek esetében pedig még kedvezőbb havi 1 dolláros, azaz évi 12 dolláros áron történhet meg!
A drasztikus árcsökkenés természetesen nem jelenthet nagyon mást, minthogy a Sony termékének az előfizetőszámai köszönő viszonyban nincsenek az előzetes tervekkel, még 2 év után sem. Hogy megoldhatja-e a problémákat az árcsökkentés? A magunk részéről nem hiszünk benne, hiszen az árcsökkentést nem lesz jobb egy szolgáltatás, márpedig a Sony eleddig azonos áron maradt látványosan alul a többi szolgáltatóval szemben a tengerentúlon, a jelek szerint.