Tavaly ősszel futótűzként terjedt el a hír, hogy az Apple egy a Pandora-hoz hasonló online rádió szolgáltatás indítását tervezi. Az indulás időpontja aztán szép csendben 2013-ra csúszott, most pedig, 2013 első negyedévének a végéhez közeledve továbbra sincsenek pontos információk arról, mikor is indulna a szolgáltatás.
A funkcionalitás a tavaly őszi bejelentés óta egyre pontosabbá és hihetőbbé válik. A mostani hírek alapján a rádiószolgáltatás szorosan integrálva lenne az iTunes áruházzal, illetve az iTunes Match szolgáltatással. Mindez azt erősíti meg, hogy a rádió dszolgáltatás a már most is működő felhő alapú zenei tárhely integráns részét képezni, abban a zenemegismerési vonalat erősítve. Pont, amit hiányoltunk belőle, megjelenésekor…
A legfrissebb, a kiadók irányából kiszivárgott információk alapján az Apple és a kiadók közötti tárgyalások egyelőre megrekedtek, a tárgyalások korai szakaszában. A kiadók eddig csak a szolgáltatás fő funkcióival valamint az Apple által elképzelt üzleti modellje ismerkedhettek meg, és pontosan ez utóbbi az elsődleges oka a tárgyalások megtorpanásának…
Az Apple ugyanis a jelenleg működő online rádiók által fizetett összegnek a felét, 100 dallejátszásonként 6 centet fizetne. A kiadók ezzel szemben minimálisan a kongresszus és a DMCA által rögzített összeget, azaz 100 dal lejátszásonként 21 centet, illetve minimumgaranciát- azaz egy előre fizetett fix összeget- illetve a hirdetési bevételekből részesedést szeretnének kapni.
Összehasonlításként, a jelenleg piacvezetőnek számító Pandora 12 centet, az olyan online rádiók, melyek földi sugárzású rádiók online adaptációi 22 centet, a Spotify-azaz a klasszikus értelemben vett streaming szolgáltatók- pedig 35 centet fizetnek 100 lejátszásonként.
A kérdés sokkal szenzitívebb és fontosabb annál, mint elsőre tűnik és könnyen lehet, hogy pontosan ez fogja megakadályozni az Apple-t a szolgáltatás elindításban. Az online rádiók által fizetendő jogdíj ugyanis az egyik legforróbb téma napjainkban a tengerentúli digitális zenei üzletben. A Pandora által kezdeményezett lobbifolyamat kongresszusi meghallgatásokban csúcsosodott ki, s közben több más online rádió is csatlakozott a kaliforniai cég által kezdeményezett harchoz. A kiadók természetesen nem szeretnék, hogyha a jelenlegi díjak csökkennének. A kongresszusi bizottság mandátuma pedig ugyan lejárt az új kongresszus felállásával, de a hírek szerint a téma napirenden marad, új bizottságban, részben új meghallgatottakkal. A tét pedig hatalmas. A jelenlegi megállapodás és díjszabás 2014-ben lejár, így akkor újakat kell kitűzni, mindenképpen. A megállapítandó díjat pedig a lobbi és a politika akarton felül az elmúlt időszak díjai határozzák majd meg.
Mi várható akkor mindezek ismeretében? Több, tanácsadó céggel ellentétben mi azt gondoljuk, már az is szinte csoda lenne, ha idén meg tudna jelenni a szolgáltatással az Apple. Ugyan a fejlesztési kapacitás megvan, mégis azt gondoljuk, még 5-6 hónapnyi fejlesztés is áll a cég előtt, s akkor még nem beszéltünk a kiadókról, a kiadókkal való megegyezésről. A helyzet kísértetiesen hasonló ahhoz, mint ami a felhő alapú szolgáltatások bevezetését megelőzte. Ott,akkor a kiadók lassú meggyőzése miatt 4-6 hónapot késtek a szolgáltatások. Nem lennénk meglepődve, ha most is ez történne, és mind a Google, mind az Apple csak az év utolsó harmadában vagy 2014-ben tudna piacra lépni új termékével!