A Youtube és a Viacom vitája a közösségi média egyik legjobban elhíresült vitája, amely gyakorlatilag a Youtube piacra lépése óta kíséri a két céget. Érthető módon a döntés – bármilyen is született,született volna – jelentősen befolyásolja majd a közösségi tartalmak monetizálását és azt, ahogyan a nagy médiacégek kezelik ezeket a tartalmakat.
Az immáron 6 éve zajló per, első ítélet a Youtube-nak kedvezett és kimondta, hogy a Digital Millennium Copyright Act (az amerikai szerzői jogi törvény) értelmében a szolgáltatók nem vonhatóak felelősségre a felhasználók által hozzájuk feltöltött tartalmakért. A Viacom fellebezett és a fellebviteli bírósághoz fordult, amely ítéletében az eljárás újrakezdésére utasított és ezzel egy időben hatályon kívül helyezte az első fokú ítéletet és indoklásában kifejtette, hogy a safe harbour elvet (ami a szolgáltatók felelősségre vonását kizárja) pontosítani fogják, s nem minden esetben lesz kizárható a szolgáltató felelőssége.
A Youtube természetesen fellebbezett és így az ügy visszakerült az elsőfokon eljáró bírósághoz. Ahhoz a bírósághoz, amely újabb, immáron végleges ítéletében ismét megerősítette első ítéletét és ami talán ennél is fontosabb annak indoklását. Indoklásában Louis L. Stanton biro kiemelte, hogy az, hogy egy cégnek tudomása van arról, hogy a szolgáltatásába felhasználók illegális tartalmakat töltöttek fel ,még nem bűncselekmény, valamint, hogy a DMCA értelmében a levevendő tartalmak listáját minden esetben a tartalomtulajdonosnak kell meghatároznia és jelezni a szolgálktató felé.
Az ítélet tehát megvédte a DMCA-ban megfogalmaztott elveket, s ezzel jó eséllyel hosszú távra egyértelmű tette mi is azt illegálisnak vélt tartalmak jövőben ajánlott kezelési módja. A per fonáksága, hogy mára nagyon sok tekintetben meghaladta az akkori helyztete a kor. A nagy médiacégek- így a Google is- a tartalomtulajdonosokkal szorosan együttműködve legális, römgek számára elérhető és igénybe vett szolgáltatásokon dolgozik.