Free Music!

A digitális zene háromnegyede az Apple-é, de meddig?

2013. augusztus 15. - Pléh Dániel

Mintegy két héttel ezelőtt írtunk arról, hogy az amerikai digitális zenei piac, meglepetésre csökkenésnek indult! A csökkenés elsődleges oka a digitális dalletöltések csökkenésének volt betudható!

Az régóta ismert és tudott tény, hogy a világ zenepiacának legnagyobb része az Apple kezében van, az iTunes-nak köszönhetően. A cég legutóbbi negyedéves jelentése alapján aztán egész pontos képet alkothatunk arról, mennyire is domináns az Apple a zeneiparban.

itunes_revenues.jpg

Az első fokódzkodót Horace Dedicu elemzése adja, aki az iTunes áruház valamennyi szegmensének ( videók, zenék, alkalmazások) alakulását vizsgálta az elmúlt években. Dedicu elemzése alapján a zenei tartalom napjainkra a második-harmadik helyre esett vissza az iTunes bevétel rangsorában, az egyre magabiztosabban vezető alkalmazások mögött. 2012-ben, 575 millió iTunes felhasználót feltételezve az Apple mintegy 6.9 milliárd dollárnyi bevételt realizált zeneletöltésekből, ami a 9.3 milliárdos digitális piac háromnegyede! Az Apple tehát továbbra is dominálja a zenei piacot, mintahogyan azt tavaly ősszel a Spotify és az Apple összehasonlítása kapcsán írtuk. Ez tehát abszolút nem indokolná az iTunes radio elindítását és azt jelentené, hogy az Apple abszolút nem volt és nincs lépéskényszerben digitális zenei téren.

Ami ellenben aggasztó lehet az Apple számára az az, hogy az egy iTunes felhasználóra jutó zenei költés immáron 2 éve folyamatosan csökken, és a 2010-es évi 22 dollárról mára 12 dollárra csökkent. Az összehasonlítás még plasztikusabb, hogyha a 2007-es csúccsal, az egy felhasználóra jutó 42 dolláros zenei költéssel vetjük össze. Az adat azt sugallja, hogy az Apple már elérte a szolgáltatással azokat, akik számára a zenei tartalom értékkel bír. Magának a csökkenésnek a kialakulása pedig két, jól meghatározható okra vezethető vissza. Egyrészt az iTunes nemzetközi terjeszkedésével a digitálisan kevésbé fejlett országokban a költés is alacsonyabb. Másrészt a streaming szolgáltatások népszerűsége érezhető ütemben nő és ez értelemszerűen csökkenti az egyedi letöltésekre fordított összeget, még úgy is, hogy az el nem költött összegek nem vándorolnak át egy az egyben a streaming szolgáltatókhoz.

itunes_acounts.jpg

Ezekhez a tényezőkhöz hozzávéve a tengerentúli digitális piac csökkenését, hirtelen azon nyomban érthetővé válik, miért is volt az Apple számára oly fontos megjelenni még az idén a streaming piacon és miért nem vártak még fél vagy éppen egy évet a lépéssel.

A statisztika ugyanakkor tartalmaz egy, a streaming szolgáltatók számára is sok mindennek csak örömtelinek nem mondható adatot. Ez pedig az éves szinten 12 dollár zenevásárlásra fordított összeg. Ami gyakorlatilag alig több, mint egy hónapnyi előfizetés a Spotify-ra, azaz igen, a streaming szolgáltatóknak még lejjebb kellene vinniük áraikat ahhoz, hogy  igazán teret hódíthassanak. Ezt úgy kellene tenniük, hogy üzleti modelljük már a mostani, 10 dolláros havidíjas szinteken is nehezen fenntarthatónak tűnik…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr825444009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása