A világ zenei piacait bemutató sorozatunk második részének alanya az a Norvégia, amely 2012-ben elkápráztatta a világ zeneipari szakembereit, azzal, hogy zeneipari bevételeit gyakorlatilag a streaming szolgáltatások húzták át növekedésbe. A kérdés 2013-ra vonatkozóan ezek után az volt: folytatódhat-e mindez?
Ha lemaradt volna az előző részről: Nem hozott szégyent a Spotify-ra a svéd zenei piac |
........................................................................................................................................
A Skandináv zenepiacokat már hosszabb idő óta figyeli árgús szemekkel a világ zeneipara, ennek oka pedig nem más, mint a Svédországból elindult Spotify, és persze az, hogy zene országok, méretük, digitális fejlettségük okán ideálisak minden tekintetben digitális zenei szolgáltatás inkubátor piacnak.
A norvég zenepiac már 2012-ben is a sikerországok és sikerpiacok között volt, hiszen- alapvetően a streaming térnyerésének köszönhetően- a zeneipari bevételei s növekedni tudtak. A világ zeneiparért aggódók számára a jó hír: Norvégia nem okozott csalódást és 2013 után is a világ zeneiparának igazi inkubátor piaca maradt!
Sőt, a 2013-es 7%-os növekedés után, 2013-ban immár 11%-al növekedett a skandináv ország zeneiparának bevétele és meghaladta a 100 millió dollárt. A növekedés motorja minden kétséget kizáróan a digitális szegmens, azon belül is a streaming szolgáltatások, melyek közel 60%-al növekedtek a 2012-es szinthez képest és immáron a teljes norvég zeneipari bevételek 65%-át tették ki.
A streaming szolgáltatások a digitális szegmensben gyakorlatilag teljesen átvették az uralmat, hiszen a digitális bevételek 85%-a a streaming szolgáltatásokból származott. A streaming térnyerésével párhuzamosan a fizikai eladások bevétele tovább csökkentek és 2013-ban már csupán a teljes norvég zeneipar bevételeinek 12%-át tették ki!
A norvég piac adatait hosszabb távon figyelve érdemes megjegyezni, hogy a digitális szegmens totális győzelme tulajdonképpen 5 év alatt végbement. 2008-ban a zeneipari bevételeknek csupán 9%--át tették ki, 2010-ben már 27, tavaly pedig már a 77%-át a zeneipari bevételeknek a digitális szegmens adta.
Persze amit tavaly írtunk a norvég piacról, az idén is igaz, azaz a nagyon erős internetpenetráció, régóta piacon levő streaming szolgáltatások és a gazdasági környezet miatt a norvég piac sok szempontból speciális, de egyértelműen jelzi, hogy a streaming szolgáltatások, minden velük kapcsolatos kérdés ellenére valóban