A világ zenei piacait bemutató sorozatunk ötödik részének alanya az a Nagy Britannia, amely méreténél, fontosságánál fogva az egyik legfontosabb piac a világ zeneiparában, és az a Nagy Britannia, amely 2012-ben nagyon jelentős, kétszámjegyű csökkenést látott zeneipari bevételeiben.
A világ zenei piacainak 2013-as évét bemutató sorozatunk korábbi részei Tovább nőtt a norvég zenei piac a streamingnek köszönhetően Nem hozott szégyent a Spotify-ra a svéd zenei piac 12 év után újra nőtt a francia zenei piac!
|
Az, hogy a skandináv zenei piacokon mi történik érdekes és sokat mondó a világ zeneipara számára, azonban az, hogy a világ nagy zenei piacain mi történik sok szempontból fontosabb. Éppen ezért az, hogy az olyan nagy zenei piacokon, mint az angol, a német vagy éppen az amerikai mi történik az a zeneipar jelen szempontjából fontosabb kérdés, minthogy a kicsi és speciális skandináv piacokon mi történik.
Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a 2013-as év a fontosabb zenei piacokon is pozitív év volt- leszámítva japánt és az Egyesült államokat- és ez alól Nagy Britannia sem volt kivétel. A szigetország zeneipari bevételei, ha minimális méretékben is, de emelkedtek. ( 1.19 milliárd dollárról 1.23 milliárd dollárra) A növekedés azért is roppant jó hír, hiszen 2012-ben a szigetországi piacok jelentősen 11%-al csökkentek. Akkor a fizikai eladások oldalán keletkező csökkenést ég messze nem tudta ellensúlyozni a digitális szegmensben jelentkező növekedés.
2013-ban ugyanakkor mindez már másképpen alakult! Az emelkedést ugyanis Nagy–Britanniában is a növekvő digitális szegmens hajtja, amelyben is a vezető- a skandináv országokhoz hasonlóan- szerepet a 41%-al növekvő streaming szolgáltatások vitték, melyek azonban a fejlettebb piacokhoz hasonlóan a digitális bevételeknek is csupán alig felét adták.
A robusztusan növekvő streaming szegmens bevételeit az előfizetéses szolgáltatások ( Spotify, Deezer) bevételei dominálták, 91 millió dollárral. 31%-ot növekedve mögéjük a hirdetés alapú szolgáltatások zárkóztak fel, közel 32 millió dolláros bevétellel, míg a sort a különböző felhő alapú szolgáltatások zárták 5 millió dolláros bevétellel.
Az angol piacot az amerikai sorsától alapvetően az mentette meg- és ez is jelenti talán a legnagyobb különbséget- , hogy a szigetországban az egyedi letöltések nemhogy nem csökkentek, de növekedni is tudtak, nem is akárhogyan- a digitális album letöltések közel 20%-al nőttek, igaz az egyedi dalletöltések csökkentek, 4%-al.
A CD eladások a legtöbb piachoz hasonlóan itt is csökkentek, ugyanakkor csupán egy számjegyű, 6%-os csökkenést regisztrálhattunk és ennek ellenére továbbra is a CD eladásokból befolyó bevételek felét. ( 621 millió dollárt)
Összességében tehát úgy tűnik, hogy az angol zenei piac ha lassan is, de kezd túl lenni a digitális szolgáltatásokra való migráció legnehezebb szakaszán és a streaming szolgáltatásoknak köszönhetően növekedésnek indult. A 2014-es év legnagyobb kérdése az lesz a szigetország zeneipara számára, hogy a streaming szolgáltatások továbbra is úgy tudnak majd növekedni, hogy nem kannibalizálják a többi digitális szolgáltatást, vagy elindul az a folyamat, amely az amerikai zeneipart sújtotta 2013-ban, azaz a streaming szolgáltatások az egyedi letöltő szolgáltatások rovására nőnek majd tovább…