Lucian Grange a Universal, a világ legnagyobb lemezkiadójának vezetője semmi esetre sem vádolható azzal, hogy visszatartaná magát a kemény és váratlan lépésektől. Elég csak arra gondolnunk, amikor egy a Napsterhez hasonló, de legális és előfizetési díjon alapuló szolgáltatást akart indítani. Lucian Griange és a Universal számít a Spotify által képviselt ingyenes streaming szolgáltatások legnagyobb ellenzőjének is, a zeneipar gyilkosaként aposztrofálva őket.
És ugyan a kiadók, így a Universal Music bevételeinek is túlnyomó többségét immáron a digitális bevételek adják , egy közelmúltbeli botrány ugyanakkor könnyen lehet, hogy a digitális szolgáltatások ellen fordítja a Universal nagyhatalmú vezetőjét.
A megalapozott gyanúra egy augusztusban a fontosabb Universal kiadók ( labelek) vezetőinek küldött körlevél ad okot. Ebben Grange lényegében kategorikusan megtiltotta a Universal kötelékébe tartozó „labelek” vezetőinek, hogy bármilyen streaming szolgáltatással exkluzív megállapodásokról tárgyaljanak. Az ok egyrészt nyilván a Franky Ocean botrány is, azonban a fő ok az, hogy egész egyszerűen a Universal számára nem kifizetődőek ezek az exkluzív megállapodások.
És mindez alapvetően nem a Spotify, de még nem is a TIDAL miatt van, hanem leginkább az Apple Music, egészen pontosan az Apple Music sikere miatt. Az Apple Music ugyanis fantasztikusan teljesít, de elsősorban a tengerentúlon,globális szinten nem igazán tudja felvenni a versenyt a Spotify-al. A Universal, mint kiadó ugyanakkor elsősorban globális ambíciókat táplál, ebben pedig bármilyen furcsa is, de az Apple Music akadályozza.
Persze tagadhatatlan, hogy Grainge levelének második része kőkeményen az ingyenes tartalmak illetve az ingyenes elérést biztosító szolgáltatások ellen szólt. Tette mindezt úgy, hogy a filmiparhoz hasonló „windowing” (azaz, hogy a tartalmak okozatosan válnak csak elérhetővé a különböző szolgáltatásokban) ötletét abszolút nem vetette el, sőt támogatta.
Mindez a gyakorlatban, ( illetve amúgy már a jelenben is több új album- Coldplay, Radiohead, The 1975 ) megvalósulva rövid távon a Spotify kizárását jelentené, hiszen a svéd cég továbbra is kitart amellett, hogy a szolgáltatás ingyenesen igénybe vevők ugyanazt a tartalom kínálatot érhetik el, mint az előfizetők. ( persze más korlátok mellett)
Más kérdés, hogy a nagyon sokat változott zeneipari környezetben van-e még annyi ereje a Universalnak, hogy ezt végig is vigye? Pár évvel ezelőtt erre a válasz biztosan az igen lett volna, faramuci módon, most, annak ellenére, hogy a Universal az EMI-t is megvásárolta már nem biztos.
Nem biztos, mivel olyan megasztárok ,mint Kanye West, Jay-Z, Dr,Dre, Rihanna, Drake ugyan hivatalosan a Universal kötelékébe tartoznak,. Mégis ilyen- olyan módon egyik előadó, egyik albumának exkluzivitására sem volt -és valószínűleg nem is lenne- érdemi hatása a Universal-nak. Ez pedig mindennél jobban mutatja, mennyire változott meg 2016-ra a zenei disztribúciós folyamat és mennyire fontos is az, amit a TIDAL csinál és amit az Apple próbál másolni. A Grainge által erőltetetett megoldásnak ugyanis egyetlen érdemi áldozata lesz: A Spotify, mely megmaradt szolgáltatónak, miközben mind az Apple, mind a TIDAL egyre inkább az exkluzív tartalmakra koncentrál.