Minden jel arra utal, hogy a tengerentúli zenei piacokon elindult brutális, rakétaszerű emelkedés nem csupán átmeneti hanem valóban egy komoly trendről van szó, azaz minden jel szerint hosszú távon igaz lehet, hogy a 2016-ban elkezdődött folyamatok ugyanis érdemi változás nélkül folytatódtak, azaz a streaming, mint egy jófajta doppingszer pumpálja egyre felfelé a tengerentúli zeneipari bevételeket.
A Nielsen szokásos negyedéves, immáron a teljes 2017-es évre vonatkozó elemzése alapján ugyanis folytatódott az első félév mentelése és éves szinten is megmaradt a kétszámjegyű növekedés!
A Nielsen 2017-es évet összefog és összefoglaló adatai alapján az elmúlt évben összes több,mint 600 milliárd zeneszámot ( ebben benne van tehát mint az a lá carte letöltés, az audio streamek és a videó streamek is) néztek vagy hallgattak meg az Egyesült Államokba, ami mintegy 12%-os emelkedés az előző évhez viszonyítva.
Az átlagosan is kétszámjegyű növekedés sok különböző tényező átlagaként állt össze, érdemes ezekre is vetni egy pillantást, hiszen ezek segítésével sokkal jobban megérthetőek a piaci folyamatok.
Amint látható lényegében egyetlen szegmens, a streaming szolgáltatások azok, amelyek növekedni tudtak tavaly az Egyesült Államokban, még mindig brutális 50%-ot bőven meghaladó mértékben. Persze ha azt nézzük, hogy 2015-ben és 2016-ban a növekedés a 100%-ot is meghaladta, akkor a 63%-os növekedés bizony már lassulásnak is mondható.
(Persze arról nem szabad megfeledkezni, hogy 2015-ben az extrém növekedés motorja a Spotify megjelenése, 2016-ban pedig az Apple Music elindulása volt, mindkettő érezhető mértékben lendítette fel a tengerentúli piacokat. )
A streaminget leszámítva ugyanakkor minden korábban fontos zenei szegmens csökkenésben van, nem is kicsiben. Az, hogy a CD vásárlások száma csökkent nem meglepő, inkább az, hogy még mindig van honnan csökkennie az eladási adatoknak. Újabb, de egyre határozottabb trend, hogy az a lá carte letöltések ( melyek anno az iTunes révén a digitális bevételekkel szinte egyenlőek voltak) is meredek csökkenésnek indultak. Ebbe a trendbe illeszkedik a dal illetve az album letöltések 20% körüli illetve azt meg is haladó csökkenése.
Érdemes arra tényre is felfigyelni, hogy a Nielsen adatai alapján az összes stream-ben jelentős többségben vannak az audio streamek, azaz továbbra is és egyre inkább igaz, hogy a tengerentúlon az audio stream kezdi kiszorítani a video stream megoldásokat, azaz nevén nevezve a Youtube-ot
2018-nak tehát immár sorban a harmadik növekvő év zárásával indul neki a tengerentúli zeneipar, ami felettébb biztató. Halkan és sok zárójel között egyezzük meg, hogy érdekes év lehet az idei a tengerentúlon., hiszen nem várható olyan nagy jelentőségű szereplő megjelenése, mint amilyen a Spotify vagy az Apple Music volt, a streaming növekedési üteme pedig csökkenni látszik. Kérdés, hogy mindez 2018-ban is leég lesz-e a más területeken jelentkező csökkenés ellensúlyozására. Nem biztos…