Az elmúlt években nagy utat jártak be az amerikai zenei bevételek. 2012-ben még minden idők legerősebb karácsonyát produkálták az online zeneáruházak, hogy aztán az ezt követő években az alá carte letöltések a CD-hez hasonló mélyrepülésbe kezdjenek, ezzel újból csökkenésbe taszítva a zeneipari bevételeket. A növekedés finoman fogalmazva is lassan indult be, és lényegében egy úja, hatalmas piaci szereplő kellett hozzá, az Apple. Az Apple Music ugyanakkor kiváltotta azt a piac fellendítő hatást, amiben a legtöbb zenepiaci szereplő reménykedett.
Ez a hatás pedig minden jel szerint nem csupán átmeneti volt, hanem hosszan tartó lehet. A tavalyi, teljes évre vonatkozó becslések és adatok után, az idei évi első félévének adatai sem jeleznek semmifajta lassulást!
A 2016-ba elkezdőtött folyamatok ugyanis érdemi változás nélkül folytatódtak, azaz a streaming, mint egy jófajta doppingszer pumpálja egyre felfelé a tengerentúli zeneipari bevételeket.
A tavalyi évről azt írtuk, hogy „olyan mértékű növekedésnek indult, mint amilyet utoljára a 90-es években láttunk. A közel kétszámjegyű ( egyes számítási módok szerint 10,5%, mások szerint 9.3%-os növekedés a több évnyi csökkenés után lényegében azt jelenti, hogy szinte felrobbant az amerikai zeneipar.” Az idei esetében tovább kell fokoznunk a szuperlatívuszokat, de erről majd később.
A prémium streaming szolgáltatások az előző év meredek emelkedéstől ugyan kissé elmaradva, de 61%-al növekedtek az előző évhez viszonyítva. Magabiztosan, de a prémium streamingtől messze elmaradva 37%-al növekedtek a hirdetés alapú streaming szolgáltatások bevételei is.
A streaming bevételek tehát meredeken növekednek, ami persze adódhatna az Apple prémium jellegéből is. De szerencsére nem ez a helyzet, ezt pedig a felhasználószám alakulása mutatja a legjobban.
Amely az előző év hasonló időszakéhoz képest brutális 50%-os növekedést mutat, 2015-höz képest pedig lényegében megháromszorozódott a streaming szolgáltatásokért fizetők száma az USA-ban, ez pedig alapvetően az Apple Musicnak köszönhető.
Persze nem minden területen növekszik a tengerentúli zeneipar, de ez nem meglepő. A streaming növekedésével párhuzamban és attól abszolút nem függetlenül az á la carte letöltések meredeken, 23%-al zuhantak és immár alig ötödét teszik ki a tengerentúli zeneipari bevételeknek. Mindez alig 2 évvel az után, hogy a legjelentősebb zeneipar bevételi forrásnak számított, megelőzve a CD-t is.
Most már nyugodt szívvel kijelenthető, hogy a streaming alapjaiban alakította át a tengerentúli zeneipari struktúrát és szegmenseket. A streaming uralja immáron a zeneipari költéseket, ha pedig hozzá vesszük az egyedi letöltésekből származó bevételeket is, akkor azt mondhatjuk, hogy a zeneipari bevételek több, mint 80%-a immáron a digitális területről származik. A digitális transzformáció tehát lényegében befejeződött.
Az Apple Music helyrerántotta a tengerentúli zenei bevételeket
Egy évvel ezelőtt azt írtuk, hogy bajban lehet a világ zeneipara, ugyanis a streaming szolgáltatásokat igénybevevők számának meredek növekedése megállni látszott, annak ellenére, hogy a bevételek meredeken emelkedtek. Ennek pedig az volt a következménye, hogy az amerikai zeneipari bevételek továbbra is csökkennek, méghogyha egészen minimális mértékben is.
És úgy tűnik a transzformáció egyben azzal is jár, hogy a teljes zeneipari bevételek növekednek, immáron második évben folyamatosan, egyre növekvő ütemben. Az első félévben ugyanis 17%(!!) -al növekedett az Egyesült Államok zeneipara a fentieknek köszönhetően, amely utoljára a zeneipar boldog 90-es éveiben volt példa.
Persze hosszú még az út, és ugyan optimisták, de a zeneipari szereplők sem hurrá optimisták, hiszen a jelenlegi növekedés ellenére is csupán töredék a zeneipari bevételek annak, amelyek a CD boom csúcsán voltak. De ettől még tény, a tengerentúli adatok egyértelműen bizonyítják, hogy a digitális szolgáltatások és a streaming képesek bevételt termelni úgy, hogy az ügyfelek is kedvelik, használják őket!