Lassan több, mit egy éve jelent meg Steve Jobs, már-már legendásnak mondható írásában a DRM eltörlésére szólította fel a kiadókat.A várakozásokkal ellentétben, drasztikus, és drámai bevételnövekedést a zeneipar -egyelőre- nem könyvelhetett el, ellenben régi vágyuk, hogy legyen az Apple-nek és az iTunesnak egy vetélytársa megvalósult.
Érdekes módon mindehhez az első lökést, maga az Apple és Jobs adta meg avval, hogy az EMI, mintegy 150 ezer dalra rúgó katalógusát DRM mentes formátumban is elérhetővé tette. Ekkor gyakorlatilag minden iparági szereplő, szakértők, újságírók , az Apple totális uralmát emlegették. Tévedtek. Nagyon. Ugyanis ellenben az újságírókkal, és a szakemberekkel, a tartalom tulajdonosai, a kiadókat kifejezetten zavarta, zavarja, hogyha egy adott piaci szegmensben nincsen verseny. Márpedig Jobs gyakorlatilag ezt érte el, s így alkupozíciója igen-igen erős volt a kiadókkal szemben
Az események innentől fogvas láncreakció szerűen zajlottak. Elsőként, a legnagyobb kiadói, a Universal hagyta cserben Jobsot és csapatát,amikor is az Amazonon tette elérhetővé brutális méretű katalógusát s evvel egy időben havi meghosszabbításúvá tette az Apple-l érvényben levő szerződését.
Sokáig nem igazán történt semmi lényeges előrelépés, egészen 2007 decemberéig, amikor is a Pepsi promóció hírére gyors egymás utána Warner és a SONY BMG is csatlakozott. A DRM mentes tartalomversenyben az Amazon tehát átvette a vezetést, hiszen mintegy 4.5 millió dalt kínál digitális jogvédelem nélkül, szemben az Apple 2 millió dalával.
A DRM hanyatlása tehát megtörtént,legalább is az Egyesült Államokban, s várhatóan 2008 során a fontosabb európai piacokon is be fog következni a régóta várt nyitás. A nyitás ennyi ideig való elhúzódását legtöbben a kiadókra fogták az elmúlt években. A helyzet nem biztos, hogy ennyire egyértelmű...A legjobb példa nyilván maga Steve Jobs és az iTunes, akik számára a saját, Fairlight technológia és az egész iPOd+iTunes duális berendezkedés fenntartásához komoly üzleti érdekeik fűződnek.
De nem csak az Apple-t lehet felhozni, a verbálisan DRM ellenes, de gyakorlatban DRM párti szolgáltatók között. A Real Networks, és a Rhapsody is ide sorolható. Vezérigazgatójuk, Rob Glaser már 2005-ben a DRM elhagyását sürgette, ehhez képest a mai napig mindössze 13 000 DRm mentes album érhető el, elsősorban a független kiadók tartalmai közül a Rhapsody szolgáltatási palettájában.
A sort folytathatnánk a Napsterrel, amely részben múltja, részben jelene miatt is folyamatosan a DRM elhagyását erőltette, lépéseket, kompromisszumokat nem tett ennek érdekében, így most már ők is csak az árral sodródva próbálják utolérni az Amazont.
A tanulság igen fájdalmas, és egyértelmű, akár Steve Jobs, akár a késlekedő Rhapsody vagy Napster vezérek számára: A DRM felszabadításával a legnagyobbat az nyerte, nyeri, aki az első volt. Ez pedig az Amazon.