A differenciált árazású iTunes érkezéséről már korábban írtunk, tegnaptól azonban élesben is debütáltak az új árak.
Az előzetes várakozásoknak megfelelően a legfrissebb tartalmak drágábbak, a régebbi, back catalog jellegű zenék pedig olcsóbbak lettek. Az áremelés ugyanakkor az előzetes hírekkel ellentétben nem volt teljes és homogén, még a major kiadók között sem, ugyanis az EMI nem vett részt az áremelésben, csak az árcsökkentésben, feltételezhetően a tavalyi, DRM mentes tartalmak esetében bejelentett áremelés kapcsán érkezett heves kritikák miatt is választották ez esetben a kivárást. Ezzel szöges ellentétben a SONY minden áruház esetében ragaszkodott az áremeléshez, melyet az ő esetükben alkalmazott ún ügynökségi modell (Ahol gyakorlatilag a kiadó az eladó, a zeneáruház pedig tulajdonképpen csak jutalékot kap a saját felületein keletkezett eladásokból) miatt az árak egyhelyben hagyása vagy akár csak kis mértékben való növelése sem lehetséges, hiszen a SONY gyakorol minden kontrollt az árak felett.
Az igazi érdekességet ugyanakkor nem az Apple lépése jelenti, hanem a vetélytárs áruházak lépése a kiadói oldalról érkező, központinak tekinthető áremelési igényre. Az Amazon és a Wal-Mart egyaránt az árak minimális mértékű növelése mellett döntött a friss termékek esetében, így próbálva további piacot nyerni, a margin rovására is.
Ugyancsak érdekesen sikerült az áremelés interpretálása a különböző médiumok által. A legalapvetőbb tévedés az éremelés globalitásának megítélésben volt, ugyanis a legtöbb riportban az Amazon illetve a Wal-Mart esetében is az árak emelésről számoltak be. A legtöbb beszámoló ugyancsak figyelmen kívül hagyta az áremelésből kimaradó EMI szerepét, illetve a SONY ügynökségi modelljéből következő kötelezően globális áremelést.
Ha a lépés üzleti és kiadói oldalát nézzük, az idei évben plasztikusan jelentkező erőltetett bevételorientáltság egy újabb, sajnálatos megjelenésével állunk szemben. Az áremelés egy olyan könnyen helyettesíthető és árérzékeny termék, mint a digitális zene egyértelmű keresletcsökkenést fog okozni, miközben az áremelést a termék módosításával, értékesebbé tételével sokkal elfogadottabbá és toleráhatóbbá tehették volna a kiadók. Nem tették, nem először, s valószínűleg nem is utoljára..