Tavalyi indulásakor a Nokia Comes with Music az Apple az iTunes egyik legkomolyabb riválisának tűnt. Mindenki- mi is - azt gondoltuk, a legnagyobb mobiltelefongyártó tartalompiacra való belépésével, ha nem is rövid távon, de komoly konkurenciát támaszthat Steve Jobséknak.
Középtávon mindez még elképzelhető, az első egy év mérlege ugyanakkor kiábrándító:
Ország | Indulási dátum | előfizetőszám |
Egyesült Királyság | 2008. Október | 32 728 |
Szingapúr | 2009. Február | 19 318 |
Ausztrália | 2009. Március | 23 003 |
Brazlia | 2009. Április | 10,809 |
Svédország | 2009. Április | 1 101 |
Olaszország | 2009. Április | 691 |
Mexikó | 2009. Május | 16 344 |
Németország | 2009. Május | 2 673 |
Svájc | 2009. Június | 560 |
Felocsúdva a megdöbbenésből, hogy világszerte, összesen mintegy 100 000 előfizető választotta a Nokia megoldását, érdemes picit a számok mögé nézni, hiszen azok is több csemegét rejtenek.
Egyrészt egyértelműen látszik az idő faktor szerepe. Minél régebben indult el a szolgáltatás egy régióban, annál több előfizetőt sikerült megmozgatnia. Hatalmas meglepetés, hogy a roll out időpontjaiban (is) kifejezett digitális piaci erősorrendre a valóság több esetben is rácáfolt. Az idén májusban induló mexikói szolgáltatás közel annyi ügyfelet szerzett 5 hónap alatt, mint a 3 hónappal korábban indult Szingapúri. Az egy hónappal a mexikói szolgáltatás előtt, a brazillal együtt induló svéd ellenben mindössze ezer előfizetőt. Ez utóbbi különösen azért érdekes, mert mindezzel párhuzamosan a Spotify, túlnyomórészt a skandináv térségben közel 6 millió regisztrálttal rendelkezett. Az angol piacon elért 32 000 regisztrált többféleképpen értelmezető. Pozitív, hiszen messze az Egyesült Királyságban van a legtöbb Comes With Music előfizető. A potenciális piac méretéhez, illetve a konkurens szolgáltatások helyzetéhez viszonyítva ugyanakkor ez a szám is kiábrándítóan alacsony..
Mi lehet az oka a Comes with Music, gyakorlatilag teljes kudarcának? Semmi olyan, amit előre ne lehetett volna tudni. Már az induláskor tudott volt, a DRM minden szolgáltatásban olyan korlátokat jelent, melyeket a potenciáli s előfizetők zokon vesznek. Az is ismert volt a finn cég fejlesztői és terméktervezői számára, hogy a moibil-PC kapcsolat simulékonysága, könnyen érthetősége és használhatósága kulcskérdés lesz. Az Apple esetében tulajdonképpen ez az integráció az, ami a DRM meglétét tulajdonképpen elfedi a használók elől, s pont ez az, ahol a Nokia Comes With Music a legsebezhetőbb e pillanatban.
Mit tehet a szolgáltató ennek ismeretében? Egyrészt megpróbálhatja kommunikálni, magyarázni az eredményeket, de ettől nem lesz több előfizetője, maximum a projekt vezetőinek a helye lesz valamivel biztosabb. Az új előfizetők számára kínálandó 90 napos free trial szabványos marketingösztönző megoldás, feltételezhetően növelni fogja az előfizetőszámot, de egyben a lemorzsolódást is. A kulcs a sikerhez sejthető, nem ezekben rejlik. Az egyik, természetesen a DRM mentesség elérése, vagy olyan PC-mobil kapcsolat kialakítása lenne, amely révén a DRM okozta kényelmetlenségek háttérbe szoríthatóak lennének. A jó szolgáltatást pedig jól is kell kommunikálni a Comes with Music egy platform szeretne lennI. De ezt meg kell értetni a használóival is..