A digitális zenei szakemberek, bloggerek egyik kedvenc témája volt mindig is a Google, amely cégmérete, potenciálja és fejlesztési kapacitása révén gyakorlatilag bármikor a digitális zenei üzlet vezető cégévé válhatott volna.
Az elmúlt évek, egy-két felvásárlási pletykától eltekintve totális passzivitása, illetve a drasztikusnak és forradalminak nem nevezhető zenekeresési szolgáltatása mind-mind azt mutatja, hogy Szergej Brin tulajdonos, zeneellenessége bizony meghatározza a cég ars poeticáját is ezen a téren. Mindeközben, a sok tekintetben riválisnak tekinthető Apple gyakorlatilag kialakította és totálisa dominálja a pay per track zenei piacot.
Ezekkel a szolgáltatásokkal alapvetően a keresőóriás alulteljesített saját standardjaihoz mérten, s néha inkább az olyan lokális óriásokkal, mint pl. a kínai Badu kezdett el csatázni, zenei téren, minthogy a kiadókkal konfrontálódó, a keresési algoritmus kihasználó mélyebb megoldást választott volna.(melyet sok más cég egyébként ki is használ..)
S hogy mit tesz napjainkban a Google zenei térten? Legszívesebben semmit nem tenne, de kezd rákényszerítve lenne arra, hogy kezdjen, ugyanis a zenefogyasztás egyre inkább a web felé, s az on demand, streaming szolgáltatások felé kezd elmozdulni. Et a terep pedig már a Google területe is, az ezen a területen taroló cég már a Google érdekeit sérti, ellenben az alapvetően desktop alapú Itunes-al.
A Lala-ért való licitben való sikertelen részvétel után a Google az izraeli catchmedia nevű céggel kokettál. A cég alapvetően, pénzügyi, ATM alapú megoldások fejlesztésével foglalkozik, ugyanakkor maga a módszer- tranzakció visszavonása egy másik bank hálózatából- használható lehet arra, hogy emberek százezrei, különböző mobil és nem mobil eszközeik segítségével használjanak egyetlen egy központi zenei adatbázist, melynek használatáért fizetnek.
Ez volna az az alapötlet, mellyel a Google egyből, egy szolgáltató és készülék független megoldással léphetne piacra, s egyből áthidalná az összes ilyen jellegű problémát, valamint nem utolsó sortban a zenék legális elérését is platform és szolgáltató függetlenné tudná tenni.
Elég lesz, lenne-e ez önmagában az Apple legyőzéséhez. Akár már ez is, de további faktorok üzleti ajánlatba integrálása feltétlenül:
1. Alacsonyabb árak. A Google, más szolgáltatások (pl. Gmail) esetében már ismert árazását, illetve pl. a lala árazási modelljét ismerve, a 10 cent alatti dalonkénti per stream díj egyáltalán nem tűnik irreálisnak. Mindezen felül, pedig az egy adott limit elérésig ingyenes modell sem kizárt…
2.Hordozható zenei kollekciók: A legtöbb, jelenlegi zenei szolgáltatás talán legnagyobb problémája, hogy a PC-k illetve a hordozható eszközök közötti teljes és állandó átjárás nem megoldotta. A Google a mobil-web átjárthatóságot mindig központi kérdésnek tekintette,s mindez a zenét illetően is optimizmusra ad okot…
3. Fizetési megoldás:A microfizetéesk beillesztése- azaz kis összegek fizetés, hatalmas elérhető tartalom adatbázisokért- teljesen új utakat nyithatna, az amúgy túl drágának tartott zenei szolgáltatások életében.
4. Zene a nappaliban: nem kisebb cég, mint a Forrester kutatása mutatta meg, hogy a digitális zene el nem terjedésének egyik fő oka az Egyesült Államokban az, hogy a megrekedtek a megoldások a PC-n való zenekiszolgálásban, s a klasszikus home audio-kon való szolgáltatásra senki nem helyezett elég nagy hangsúlyt. Az Apple az Apple TV-vel középtávon valószínűleg ebbe is belefogott volna,. De maga a termék bukott meg…
5. A keresés hatalma: Ez az, amiben a Google még hosszú ideig verhetetlen lesz. S ez az, ami a nagy katalógusok és a music dicovery tekintetében irtózatos értéket képviselhet majd.