A tartalomiparban lezajló konvergencia folyamatokról többször írtunk már blogunk hasábjain. Ez az alapvetően az iphone és az App store, s egyáltalán az alkalmazás alapú megoldások megjelenése által generált folyamat kényszerített a Nokiát arra, hogy saját (nem túl sikeres ) zeneáruházat és alkalmazás platformot indítson, a Microsoftot, hogy ő is elgondolkozzon a tartalomiparba való sokadik belépésén, vagy éppen a HTC-t, hogy felvásárolja napjaink egyik ígéretes, ámde apró streaming szolgáltatóját, a MOG-ot.
Ugyanebbe a sorba csatlakozott be a Samsung is a múlt héten, amikor új telefonjának, a Samsung Galaxy S3 piacra vitelével egy időben bejelentette saját felhő alapú zenei szolgáltatását. A felhő alapú szolgáltatás ez esetben méniképpen még lekicsinylő is, ugyanis a Samsung szolgáltatásának pontosan az a különlegessége, hogy valamennyi, napjainkban népszerű digitális zenei megoldást (szolgáltatást) – felhő alapú tárhely, streaming, on demand rádió, pay per track letöltés- egy helyen, egy szolgáltatás keretében teszi elérhetővé. A szolgáltatás egyelőre csupán a nagyobb európai piacokon- Egyesült Királyság, Franciaország, Olaszország, Németország,Spanyolország- lesz elérhető.
A szolgáltatásnak a napjainkban már abszolút bevett módon, két szintje van. Az ingyenesen igénybevehető szinten a felhasználók a teljes, 19 millió dalból állózenei állományt böngészhetik, belehallgathatnak minden dalba .(30 másodpercig) Azokat a dalokat vagy albumokat, melyek elnyerték a tetszésüket természetesen meg is vásárolhatják. Ennél jóval többet kínál a 9.99 fontért/euróért igénybevehető prémium szint. Egyrészt egy Scan &Match jellegű (azaz a zenei tartalmak feltöltését nem igényélő) felhő alapú zenei szolgáltatást. Másrészt korlátlan streaming, playlist összeállítási és megosztási lehetőséget az előbb említett 19 millió dalos repertoárra. Negyedrészt pedig egy Pandora-szerű on demand rádiót, amely a saját zenei állományt alapul véve hozható létre és finomítható. A szolgáltatás természetesen multiplatform, (bár egyelőre csak a Samsung Galaxy telefonokon elérhető) azaz mobilon is weben is elérhető, sőt a prémiumszolgáltatás előfizetői további 5 eszközön is élvezhetik a szolgáltatást.
Mindezek ismeretében kell-e rettegnie az iTunesnak a Samsung új szolgáltatásától? Meglepődnénk…Meglepődnénk, mert a sikeres zenei szolgáltatás titka nem abban rejlik, hogy mindent egy helyre pakolunk és egy adott összegét kínáljuk. A funkcióknak, az árazásának és a márkának kell olyan együttes alkotnia, amely arra ösztönzi a zenekedvelőket, hogy kipróbálják s aztán pedig fizessenek is a szolgáltatásért. Ezen a téren jelenleg a legműködőképesebbnek a Spotify modellje tűnik, ahol az ingyenes kereteken belül is teljes funkcionalitást kap a felhasználó, csak rövidebb ideig. Azáltal, hogy a Samsung gyakorlatilag a szolgáltatás érdemi részeit a fizető kerítés mögé helyezte, komoly baklövést követett el.
Önmagában az sem biztos, hogy a Samsung az iTunesal versenyez majd. A felhő alapú szolgáltatást esetében igen, de az on demand rádió illetve a streaming esetében biztosan nem. Ezek esetében a Pandora, valamint a Spotify lesz inkább a legyőzendő vetélytárs.
Az egész projekttel kapcsolatban valahogy érzünk egy kis átgondolatlanságot, „túl nagyot akarást” . A Samsung mindent szeretne egy szolgáltatásban tudni, az egyes elemek kidolgozására, összhangjára ugyanakkor már nem fektetett olyan hangsúlyt, egyszerűen egy dobozos megoldást választott.