A felhő alapú szolgáltatások blogunk legfőbb témáját jelentették a tavaly tavasszal. Minden okkal tettük ezt, hiszen a felhő alapú szolgáltatások és a velük szorosan integrált pay per track letöltési valamint streaming szolgáltatások valóban a digitális zenei szolgáltatások harmadik generációs modelljét jelenthették volna.
A feltételes mód sajnos indokolt, ugyanis a végül megvalósult szolgáltatások funkcionalitásban- jó részt a kiadói ellenállásnak betudhatóan- messze nem voltak annyira ambiciózusak, mint a tervek anno. Mindez persze maguknak a szolgáltatásoknak a sikerét és jelentősen befolyásolta, befolyásolja.
A fő probléma úgy tűnik, így 15 hónappal az indulás után még csak nem is a funkcionalitásban van. Az NPD Group- egyelőre még nem hivatalos kutatása alapján- az internetezők mindössze 6%-a használ, valamilyen felhő alapú szolgáltatást adattárolásra. Jobban belegondolva, mindez nem is meglepő, hiszen a felhő alapú szolgáltatások- különösen a zeneiek- alapvetően azok számára jelentenek igazi élményt, akik megfelelően nagy zenei gyűjteménnyel rendelkeznek. Ezek- a hardcore zenekedvelők- jelentik jelenleg a felhő alapú szolgáltatások igazi piacét, ők bizony roppant kevesen vannak, vagy legalábbis sokkal kevesebben, mint amennyit előfizetőt, akár az Amazon, akár az Apple szeretne.
Mivel a felhő alapú szolgáltatások jelenét alapvetően ez határozza meg, így az a tény, hogy az Apple által kínált funkcionalitás jelenleg valóban nagyobb fokú kényelmet nyújt, mint az Amazon-é vagy a Google-é, gyakorlatilag nem jelent érdemi versenyelőnyt. Ennek ellenére az Amazon és a Google is gőzerővel dolgozik azon, hogy funkcionalitásban utolérje az Applet, ami inkább tűnik jelenleg így egy brandek közötti versenynek, mint valós fogyasztói igények kielégítéséért folyó harcnak.
Ezek után már gyakorlatilag csak egyelten kérdés maradt nyitva. Miért is olyan fontos a felhő alapú szolgáltatás ezen médiaóriások számára? Alapvetően azért, hogy egy, anno az iTunes és az iPod által létrehozott ökoszisztémát kínálhassanak a jövőben is az ügyfelek részére, azaz fenntartsák azt, hogy a relatíve olcsó tartalom tárolásához, használatához méregdrága hardverekre legyen szükség. Ez az igaz tétje a felhő alapú szolgáltatások kialakításának a médiacégek oldaláról nézve. Természetesen ahhoz, hogy (újból) beinduljon ezafajta szimbiózis, időre lesz szükség és leginkább arra, hogy a potenciális vásárlók megértsék a felhő alapú szolgáltatások nyújtotta előnyöket. Ehhez pedig nem másra lesz szükség, minthogy megértsék, ezek alapvetően nem tárhely szolgáltatások, hanem olyan tartalomszolgáltatások, melyek valóban lehetővé teszik a tartalmak minden eszközön való fogyasztását.