A Pandora kapcsán több alkalommal írunk már a tengerentúli rádiós piacról, az online rádiók előretöréséről és a rádiózási szokások megváltozásáról. Az amerikai piac azonban sok tekintetben fejlettebb, mint akár melyik európai zenei piac.
Éppen ezért érdekes az a felmérés, amelyet az angol rádió hallgatottságot mérő egyesültet, a RAJAR(Radio Joint Audience Research Limited) tett közzé és amely az Egyesült Királyság rádiózási szokásait mutatja és méri, időről-időre.
A felmérés igen érdekes képet rajzol ki az angol rádiós piacról. A szigetországban (egyelőre még ) a jelek szerint továbbra is a hagyományos AM/FM rádiók a legnépszerűbb rádiózási forma,. A kihívó pedig az adatok alapján nem a mobilrádiózás vagy az internetes és mobil rádiózás, hanem a Digitális, azaz a DAB rádiózás lehet.
Mi is az a DAB? A 80-as éveke elején, Skandináviából elinduló DAB nagyon leegyszerűsítve egy digitális rádiózás technológia, melynek segítségével a rádióadók digitális formában továbbíthatóak. A jel minősége legtöbbször 128 Kbit/s. 2007-ben jelent meg a DAB+ formátum, amely feleakkora sávszélességen (64 Kbit/s) több, mint kétszer olyan jó minőségű jelet képes produkálni. Jelenleg világszerte több,mint 1000 digitálisan fogható rádió érhető el, többségük Európában. Magyarország sajnos kivétel ez alól, hiszen a digitális televíziózással ellentétben a digitális rádiózás meghonosítására tett kísérletek egyelőre kudarcba fulladtak. kereskedelmi alapokon egyelten rádió sem sugároz, csupán Budapesten és környékén fogható a 7 adóból álló kísérleti sugárzás. |
Mint az a fenti diagramon is látható, az összes rádióhallgatottsági órának több, mint a fele továbbra is a hagyományos, földi sugárzású rádiókhoz köthető, méghogyha 2012-höz képest csökkent is a dominancia. A különböző nem hagyományos rádiózás formák mintegy 40%-ot hasítanak ki a teljes hallgatottságból, ennek a 40%-nak a túlnyomó részét ugyanakkor a DAB segítségével zajlott le.
Árnyalja ugyanakkor a képet, hogyha a mobil rádiófogyasztás alakulását nézzük, korcsoportonként.
A 2010-óta mért adatok alapján látható, hogy az elmúlt 3 évben kétszeresére nőtt a mobilon rádiót hallgatók aránya, amely azonban korcsoportonként lényeges eltéréseket mutat.
A 15-24 éves korosztályban idén már megközelíti az 50%-ot a mobilon való rádióhallgatás, míg a 25 évesnél idősebbek között még most is 20% alatti ez az érték, úgy is, hogy közel megduplázódott 2010 óta.
Azaz ,az alaptrend, amelyet az Egyesült Államokban is tapasztalható, hogy a fiatalok körében elképesztő ütemben nő a mobilrádiózás népszerűsége, a szigetországban is érvényes. Ugyancsak érvényesülne az a már megismert trend, hogy az életkor növekedésével drámai mértékben esik vissza a mobil-rádióhallgatás népszerűsége.
Mégis, az Egyesült Királyság láthatóan, érezhetően nem Amerika, hiszen mindent egybevetve a hagyományos rádióik szerepét, a digitális, de alapvetően a földi sugárzású rádiók struktúráján alapuló digitális rádió látszik átvenni.