Alig 1 héttel ezelőtt már megelőlegeztük, de most, napokkal 2013 lezárása után, a teljes éves adatok beérkezésével immáron kijelenthető: az iTunes által okozott pozitív hatás elmúlásával, 10 év után először 2013-ban csökkent az amerikai digitális zenei bevételek!
Amint azt korábbi posztunkban már sejtetetni engedtük, a csökkenés nem homogén, azaz a digitális zenei szegmens bizonyos részei nőnek, bizonyos részei stagnálnak, bizonyos részei pedig csökkennek.
A legmeglepőbb csökkenést, különösen a 2012 év végi szárnyalás után az egyedi letöltések okozták. A dalletöltések masszívan, közel 6%-ot csökkentek ( 1.34 milliárdról 1.26 milliárdra) A digitális albumletöltések gyakorlatilag stagnáltak.
A digitális albumok stagnálása természetesen nem tudta ellensúlyozni a CD eladások ismételten felerősödő, 14.5 %-os csökkenését (190 millióról 165 millióra) , így a CD eladásokat valamint digitális albumletöltéseket egyaránt tartalmazó albumértékesítési mutató ugyancsak meredeken, 8.4%-al csökkent.
Természetesen azonnal felmerülhet a jogos kérdés: jelenti-e mindez azt, hogy a digitális zene, mint termék iránti kereslet csökkenne? A válasz természetesen nemleges. Ugyan a hivatalos adatok majd csak valamikor márciusban várhatóak, feltételezhető, hogy az egyedi letöltésektől elvándorolt pénzek jelentős része a streaming szolgáltatásoknál landolt és táplálta ezzel tovább növekedésüket.
A helyzet azonban nem ennyire egyszerű és tiszta, pontosan a streaming szolgáltatások üzleti modellje miatt. Feltételezve, hogy minden olyan zenekedvelő, aki 2012-ben még igénybe vette az egyedi letöltéseket átpártolt a streaming szolgáltatásokhoz és fizet is értük, még úgy sem biztos, hogy a digitális bevételek nem fognak csökkenni. Ennél sokkal valószínűbb azonban, hogy nem minden egyedi letöltő pártolt át, ami pedig nem kevesebbet jelent majd, minthogy a 2013-as évben az amerikai zeneipari bevételek csökkentek!
Természetesen, ha mindez valóban be is következik a tengerentúlon, az még nem jelenti a digitális zeneipar végét vagy az alapvető zenei és digitális trendek megváltozását. Azt azonban feltétlenül jelenti, hogy az egyedi letöltésektől a streaming szolgáltatásokra való átállás nem úgy fog végbemenni, ahogyan azt 2-3 évvel ezelőtt, vagy akár még tavaly is képzelte a zenei szakma legnagyobb része. Az átállás a 2013-as adatok alapján igenis azt fogja jelenteni, hogy az egyedi letöltési szolgáltatások a CD-hez kísértetiesen hasonló termék-életciklust futnak majd be, ami nagyon nagy valószínűséggel a zeneipari bevételek stagnálást vonja majd maga után. 2013 alapján tehát 2014 egyik legnagyobb kérdése az lesz, sikerül-e a zeneipari szereplőknek újabb, eddig zenére nem költő zenekedvelőket bevonni a szolgáltatások használatába!