Napjaink vezető digitális zenei szolgáltatásai alapjában véve roppant hasonló szolgáltatást és élményt nyújtanak: Egy hatalmas zenei adatbázisból válogathatunk kedvünkre, állíthatunk össze lejátszási listákat, amelyeknek a tagjait aztán akár egyenként is rongyosra hallgathatjuk.
Két területen azonban kifejezetten küszködik napjaink digitális zeneipara, ez pedig az új zenék megismerése illetve a közösségi funkciók. Nem véletlen, hogy a zenemegismerés terén nem a Spotify, az Rdio, a Deezer vagy éppen a Google vezet, hanem a Pandora, mintahogy az sem a véletlen műve, hogy népszerű, valóban közösségi digitális zenei szolgáltatást nem nagyon ismerünk.
Ezen próbál változtatni egy viszonylag friss start-up, a Los Angeles székhelyű urRadio, amely segítségével bárki elindíthatja saját rádiószolgáltatást és műsorát, melyet a szolgáltatás 30 milliós zenei adatbázisából válogathat össze. Az élmény tehát hasonló kicsit ahhoz, mint amit a Pandora kínál, azonban a központban itt nem az előadók, hanem maguk a rádióadók és azok tulajdonosai lesznek.
Ezt hívja összefoglaló néven Live Social Radio-nak a csapat. Mindez három dolog együttesét jelenti, melyek miatt a tulajdonosok bizakodóak és amelyek megkülönböztetik a UrRadio-t a seregnyi hasonló szolgáltatástól:
Klasszikus online rádiózás újragondolva: A rádiók létrehozása, indítása teljesen megegyező lesz majd a Pandora esetében megismerttel,azaz egy adott előadó nevét beírva maga az alkalmazás hozza létre a rádió tartalmait. A továbbiak azonban már különböznek és interaktívabbá, közösségibbé teszik a szolgáltatást. A Live Social radio funkcionalitás azt is jelenti, hogy a felhasználók, egymás adóit hallgatva kommunikálhatnak is majd egymással. Ez lesz majd a legnagyobb különbség akár a Pandora, akár a Spotify-al szemben, ahol a kommunikáció egyirányú, azaz lehetőség van feliratkozni valakinek a rádióadójára vagy lejátszási listájára, de kommunikálni nem tudnak róla. Különbség az is, hogy a rádió tulajdonosa illetve a hallgatók ugyanazt a hírfolyamot halják, időben is teljesen szinkronizált módon.
Lejátszási lista építés: További különbség az ismert rádió és streaming szolgáltatásokhoz képest, hogy a mások rádióiban hallott tartalmakat saját rádióinkba is könnyedén átemelhetjük, hogy aztán ott új életre keljenek. Ugyancsak könnyen és gyorsan lesz lejátszási lista építhető a a kedvenc előadónk alapján, a Insta Sets funkció segítségével, mai azonnal előállít egy alap playlistet, amit aztán kedvünkre faraghatunk, módosíthatunk. ( ez hasonlít leginkább a Pandora funkcionalitására)
A létrehozott lejátszási listákban/ rádiókban jelenleg nincsen korlátozva a dalok átugrási lehetőségének száma, azaz szemben például a Pandora-val korlátlan számban ugorhatunk át nekünk nem tetsző dalokat.
Eredeti, újszerű tartalmak: A urRadio talán legkillerebb funkciója, amely révén kiemelkedhet majd a streaming szolgáltatások tömegéből az az, hogy a rádiótulajdonosok megszakíthatják majd az adást úgynevezett live voice break-ek segítségével, azaz lényegében véve klasszikus értelemben vett rádiósást hozhatnak létre, ami mégis interaktív is egyben.
Természetesen az is kulcsfontosságú, hogy az oldalra belépve vagy a mobilalkalmazást elindítva könnyen tudjunk választani, hogy milyen rádiót szeretnénk hallgatni. Ebben segítenek a legnépszerűbb rádiók illetve a legnépszerűbb előadókat, dalokat bemutató toplisták, a személyre szabott tartalomajánlás és a különböző keresési opciók.
A UrRadio nem az első, aki a rádiózást, a közösségi élményt és a dj-zést próbálja egy szolgáltatásban összpontosítani. A Social Dj szolgáltatások a 2011-es év slágerei voltak, az élükön a Turntable.Fm-el. Az ilyen jellegű szolgáltatások esetében a legfontosabb faktor, ami a sikerhez szükséges az a közösségi vírushatás. Ehhez egyrészt szükség lesz/ lenne arra, hogy igazi húzónevek is indítsanak rádiókat, másrészt szükség lesz arra, hogy a rádiókat hallgatók valóban elkezdjenek egymással kommunikálni, miközben zenét hallgatnak.
A Turntable. Fm ez utóbbin bukott el, azaz azon, hogy a zenehallgatás napjainkban egyre gyakrabban másodlagos cselekvés. Az interneten vagy éppen a számítógépünkön a háttérben hallgatunk zenét, más tevékenységek között, mellett. Mindez viszont szöges ellentétben áll azzal, hogy a zenét hallgatók aktívan kommunikáljanak egymással.
Az uRadio tehát egy nagyon érdekes, lehetőségekkel teli piacra lép be, de ezzel együtt egy olyan piacra, ahol eleddig mindenki elbukott. A sikerhez tökéletes felhasználói felület, erős kommunikáció és talán még némi szerencse is fog kelleni…