Pár órával ezelőtt, egész pontosan kedden, 17 órakor, ( Nyugati parti időzóna szerint reggel nyolckor) a terveknek megfelelően elérhetővé vált az iOS 8.4-es frissítése, benne az Apple zenei szolgáltatáscsomagjával, az Apple Music-kal, így végre nem csupán a cég által bemutatott, kiszivárogtatott fotók alapján van lehetőség értékelni az alkalmazást.
A legfontosabb kérdés, amit mindenki feltesz és ami mindenkiben felmerült, hogy megér-e egy előfizetési díjat- ami Magyarországon végül 5 euró, azaz 1500 Forint körül összeg lett- az Apple új szolgáltatás csomagja? A rövid válasz az, hogy vak kinek igen, van akinek nem, hosszabban pedig a következő sorokban megmagyarázzuk, miért és kinek lehet jó, kinek nem!
Az előfizetés az Apple Music döbbenetesen könnyű, hiszen össze van kötve az alkalmazás az ITunes fiókunkkal, így hitelkártya adatok megadása és egyéb vesződés nélkül azonnal belevághatunk a zenehallgatásba. Amelynek első lépéseként a Beats Music által alkalmazott megoldást követve meg kell adnunk azokat a zenei stílusokat, korszakokat, melyeket kedvelünk, szeretünk illetve amelyeket ki nem állhatunk, ezen alapulva pedig megjelenő előadók közül kell választanunk kedvenceket. Ez a két lépés és az ott megadott adatok képezik majd zene ízlés profilunk alapját, amelyet aztán szép lassan finomíthatunk, módosíthatunk.
Maga az alkalmazás 6 területből tevődik össze, melyből három a már korábban megismert és az Apple által bemutatott 3 nagy részből illetve a saját zenéinket rendező fülekből. ( lényegében ez az ami a régebbi Music alkalmazásból megmaradt és átöröklődött)
A szolgáltatás magját a magyarul Önnek ( angolul for you) névre keresztelt zenei ajánló adja,amely a korábban megadott stílusok és előadók alapján ajánl nekünk hallgatni valót.
Az itt található dalok/albumok egyedi ajánlatok, tehát amint a dal vagy az album véget ér a zene elhallgat, abbamarad. Maguk az ajánlatok eléggé biztosra mennek, így azok számára, akik alapvetően egy adott stíluson belüli ínyencségekre, ritkaságokra várnak és sok zenét hallgatnak, elsőre bizony unalmasaknak tűnnek majd az ajánlatok! Nagyon nagy előnye ugyanakkor az ajánlóknak, hogy szemben például a Spotify ritkán frissülő személyre szabott ajánlásaival, az Apple Music ajánlója napon belül is többször frissül!
Újdonságok
Az újdonságok fülön kapott helyet minden olyan tartalom, ami nem a saját preferenciáink alapján állt, áll össze, hanem amit az Apple Music szerkesztői fontosnak tartanak.
Így itt kapott helyet minden újdonság, a zenei videóklipek illetve az összes ajánlás, ami vagy az Apple Music szerkesztő gárdája által összeállított, vagy a Songza-hoz hasonlóan, aktivitásokhoz, napszakokhoz kapcsolódóan vagy híres magazinok és blogok, mint a Pitchfork vagy a DJ MAG szerkesztő gárdájától érkezett, érkezik.
Maguk a lejátszási listák egyszerű, logikus felépítésűek, jól mutatják, hogy mik a meghatározó előadók, ajánlanak hasonló előadókat stb. Viszont felettébb sok, nehezen érthető kontroll gombot tartalmaznak, azaz a kezelőfelület nem feltétlenül a legegyszerűbb.
Rádió
Talán leginkább a rádióra voltunk kiváncsiak, hiszen az Apple meglepő módon, egy a hetvenes évekre jellemző megoldás digitális korszakba ültetését választotta. A digitális korszak első jeleként a Beats 1- mert róla beszélünk- Magyarországon nem elérhető..
Amennyit így tudunk, az az, hogy valóban egy klasszikus broadcast rádióról van szó, ami sok tekintetben függetlenül működik az Apple Music alkalmazástól, bár annak fizikailag a része.
Connect
A Connect fülön található szolgál majd az előadó alapú közösségi szolgáltatás, ahol a zenei preferenciáink alapján alapból elkezdünk követni előadókat illetve új előadók követésére is lehetőség lesz. Maguk az előadók egyelőre még messze nem kaptak rá annyira a használatára, mint amennyire azt feltételezhetően az Apple szerette volna, bizonyos előadó profilok pedig kifejezetten üresnek tűntek, tűnnek. Így valóban úgy tűnik, a Connect lehet az egyik Achilles-sarka a szolgáltatásnak..
Maguk az előadói oldalak amúgy gyönyörűek és informatívak, megtalálható rajtuk minden fontosabb tartalom- legfrissebb kiadvány, legjobb kiadványok, videóklipek, önéletrajz ( igaz ez csak angolul) és valóban komplett élményt nyújtanak, nagyon elegáns megjelenésben!
Az album oldalak felépítése logikus módon követi a lejátszás listákét, de talán itt érhető legjobban tetten a bonyolultsága az Apple Music-nak. Az egyes dalokkal végezhető aktivitások ugyanis bonyolultak, nehezen érthetők és még ha azok is lennének ,sok van belőlük.
A funkciók fele is elég lenne ( offline elérhetővé tétel például miért dalonként van?) és sokkal szebb, okosabb megoldás lett volna felugró megoldás helyett ikonokat használni rájuk.
Saját zene
Ha van terület, ahol és amiben nagyon erős az Apple Music,az egészen biztos, hogy a saját tartalmak és a szolgáltatásban helyet kapó tartalmak integrálása. Minden szinten megjelenik az a törekvés, amiről már a koncepciók kiszivárgásakor írtunk, azaz, hogy a vásárolt, a saját és a streaming szolgáltatásból származó tartalmak közötti határok mosódjanak el.
Ha keresünk, akkor a találati listában megjelennek a saját, a vásárolt és a professzionális streaming tartalmak is. Ha egy lejátszási listában vagyunk, akkor ahhoz magunk is hozzáadhatunk tartalmakat, akár saját zenetárunkból is.
Összegzés
Az Apple mindig is abban volt a legerősebb, hogy már piacon levő termékeket, szolgáltatásokat gondoljon újra és tegye azokat szuper könnyen és kényelmesen használhatóvá. A terv láthatóan és egyértelműen az Apple Music-kal is ez. (volt) Ugyan a piac és az Apple is a Spotify-t tűzte ki hivatalosan zászlójára, az Apple Music mégsem azok részére szól, akik már használnak streaming szolgáltatást. Az Apple Music azoknak szól, akik leginkább zenei mindenevőknek nevezhetőek. Akik ha megkérdezzük őket, hogy ki a kedvenc előadójuk, azt válaszolják, sok van, de megnevezni nagyon egyet sem tudnak. Számukra kiváló szolgáltatás lesz az Apple Music, rengeteg valóban érdekes és jó ajánlójával, tartalmaival. Nekik ugyanakkor a struktúra, a funkcionalitás túl sok, túl bonyolult lesz, arról nem is beszélve, hogy pontosan ők azok, akik számára a 10 dolláros/eurós előfizetési díj drága!